Peatükk
|
Teema
ja taust |
Materjalid
ja looming |
1
|
Kursuse eesmärgid
Kursuse autorid |
Enesetutvustuseks
koostage antud kava alusel enda koduleht.
Eeltest häälestatuse
uuringuks.
|
2
|
Aktiivõppe
teoreetilised alused:
- Raivo Juuraku artikkel
- Aktiivõpe
- Aarne Tõldsepa artikkel
- Avatud õppe ja kaugkoolituse mõiste
- Pika tunni päev ehk õpikoda
- Aktiivõppe olemusest
- Kümme nippi algajale õpetajale |
Aktiivõppe plussid ja miinused. |
3
|
Suunatud
aktiivõppe eripärad:
- Aktiivõpe koolitab lapsi mõtlema
- Vaatlused ja katsed
- Endise ja uue paradigma võrdlus [PPT]
[PDF]
- Mis on suunatud avastusõpe?
- Kuidas õpetada õppima?
|
Aktiivõppe-alaseid töökogemusi: probleemid ning
saavutused.
|
4
|
Loodusõpetus
kui integreeritud õppeaine:
- Loodusõpetuse üldprintsiibid
Materjalid
teiste kogemustest. Võrdlused isikliku kogemusega. Esitatud
kogemuste kriitiline analüüs.
Klassikatse
planeerimine.
|
Klassikatse
planeerimine. |
5
|
Suunatud
aktiivõpe loodusõpetuses: bioloogia
Materjal:
Praktiliste tööde juhendite koostamine. Bioloogia-alaste katsete planeerimine ja
korraldamine. |
Arutelu
ja kogemused bioloogiast:
- probleemid bioloogias
- praktiliste tööde juhendeid bioloogias
- praktiliste tööde juhendite analüüs |
6
|
Suunatud
aktiivõpe loodusõpetuses: füüsika
Materjal:
Praktiliste tööde juhendite koostamine. Füüsika-alaste katsete planeerimine ja
korraldamine. |
Arutelu
ja kogemused füüsikast:
- probleemid füüsikas
- praktiliste tööde juhendeid füüsikas
- praktiliste tööde juhendite analüüs |
7
|
Suunatud
aktiivõpe loodusõpetuses: astronoomia
Materjal:
Praktiliste tööde juhendite koostamine. Astronoomia-teemaliste
katsete planeerimine ja
korraldamine.
|
Arutelu
ja kogemused astronoomiast:
- probleemid astronoomias
- praktiliste tööde juhendeid astronoomias
- praktiliste tööde juhendite analüüs |
8
|
Suunatud
aktiivõpe loodusõpetuses: teised teadused (geoloogia jm).
Materjal:
Praktiliste tööde juhendite koostamine. Katsete planeerimine ja
korraldamine geoloogia vm teemal. |
Arutelu
ja kogemused geoloogiast:
- probleemid geoloogias
- praktiliste tööde juhendeid geoloogias
- praktiliste tööde juhendite analüüs |
9
|
Suunatud
aktiivõpe loodusõpetuses: keemia
Materjal:
Praktiliste tööde juhendite koostamine. Keemia-alaste katsete planeerimine ja
korraldamine. |
Arutelu
ja kogemused keemiast:
- probleemid keemias
- praktiliste tööde juhendeid keemias
- praktiliste tööde juhendite analüüs |
10
|
Praktilised
tööd kui üks võimalus aktiivõppeks. Esitatakse teoreetiline
materjal praktilistest töödest kui ka teistest aktiivõppe
meetoditest.
Alternatiiv:
koostatakse näidistunni konspekt.
|
Õpetajad
saavad ülesandeks rakendada erinevaid meetodeid erinevate teemade käsitlemisel
ning hiljem tutvustavad foorumis Praktilised tööd oma kogemust. |
11
|
Mäng kui üks võimalus aktiivõppeks.
- Õppemängu üldine ülesehitus.
- Pöidla katsumise mäng.
- Morsi valamise mäng.
- Pime, kurt ja tumm.
- Mis on debriifing ja kuidas seda läbi
viia?
- Näidisküsimused debriifinguks. |
Valitakse
välja sobiv lahendus praktilise töö korraldamiseks ning viiakse
see kohe pärast vaheaega klassis läbi. Praktilise töö käigus ilmnevad probleemid
fikseeritakse foorumis 1. praktikum. Oluline on viidata
klassile.
Alternatiiv: korraldatakse praktiline demonstratsioon
enda valitud teemal ja esitatakse MS PowerPoint (ppt) esitlusena.
Tutvustus esitatakse foorumis 1. praktikum.
|
12
|
Praktilised
tööd kui üks võimalus aktiivõppeks. Esitatakse teoreetiline
materjal praktilistest töödest kui ka teistest aktiivõppe
meetoditest. Näidistund bioloogiast 2. teemal.
Teemavalik on kursuslase otsustada. |
Praktilisi
töid bioloogiast.
- Herneseemne idandamine salvrätikute vahel
(II)
- Hallitusseene arenguks sobivad tingimused
(III)
- Hallitusseened (III)
- Hallitusseentele sobivad tingimused
(III-IV)
- Pakendite lagunemine
- Taimede välisehitus ja toitumine
(II)
- Taimerakud (IV-VI)
- Seemnete idandamine (I-III)
- Oa- ja herneseemne uurimine (I-IV)
|
13
|
Praktilised
tööd kui üks võimalus aktiivõppeks. Esitatakse teoreetiline
materjal praktilistest töödest kui ka teistest aktiivõppe
meetoditest. Näidistund bioloogiast 3. teemal. Teemavalik
on kursuslase otsustada. |
Valitakse
välja sobiv lahendus praktilise töö korraldamiseks ning viiakse
see klassis läbi. Kokkuvõte 2. teema tulemustest esitatakse
foorumisse 2. praktikum. Ilmnevate probleemide üle
arutletakse foorumis 3. praktikum.
Alternatiiv: korraldatakse praktiline demonstratsioon
enda valitud teemal ja esitatakse ppt esitlusena. Foorumis 3.
praktikum tutvustatakse
enda esitlust ning foorumis 2. praktikum avaldatakse arvamust vähemalt kahe kaaslase
esitluste kohta 2. teemal.
|
14
|
Praktilised
tööd kui üks võimalus aktiivõppeks. Esitatakse teoreetiline
materjal praktilistest töödest kui ka teistest aktiivõppe
meetoditest. Näidistund bioloogiast 4. teemal. Teemavalik
on kursuslase otsustada. |
Valitakse
välja sobiv lahendus praktilise töö korraldamiseks ning viiakse
see klassis läbi. Kokkuvõte 3. teema tulemustest esitatakse
foorumisse 3. praktikum. 4. endavalitud teemal ilmnevate
probleemide üle arutletakse foorumis 4. praktikum.
Alternatiiv: korraldatakse praktiline demonstratsioon enda
valitud teemal ja esitatakse MS PowerPoint esitlusena. Foorumis
4. praktikum tutvustatakse
enda esitlust ning foorumisse 3. praktikum avaldatakse arvamust vähemalt kahe kaaslase
esitluste kohta 3. teemal.
|
15
|
Praktilised
tööd kui üks võimalus aktiivõppeks. Esitatakse teoreetiline
materjal praktilistest töödest kui ka teistest aktiivõppe
meetoditest. Näidistund bioloogiast 5. teemal. Teemavalik
on kursuslase otsustada. |
Valitakse
välja sobiv lahendus praktilise töö korraldamiseks ning viiakse
see klassis läbi. Kokkuvõte 4. teema tulemustest esitatakse
foorumisse 4. praktikum.
Alternatiiv: korraldatakse praktiline demonstratsioon
enda valitud teemal ja esitatakse ppt esitlusena. Foorumis 5.
praktikum tutvustatakse
enda esitlust ning foorumis 4. praktikum avaldatakse arvamust vähemalt kahe kaaslase
esitluste kohta 4. teemal.
|
16
|
Praktilisteks
töödeks vajalikud vahendid, nende asendamise võimalused. Foorumis
Vahendid arutletakse vahendite ning nende asendamise võimaluste üle käepäraste
vahenditega. Õppijad saavad ülesandeks kirjeldada mõningaid
mudeleid ja arutleda laste vastuvõtuvõime üle. Teoreetilise
materjalina: ülevaade tunnetuskoormuse teooriast. |
Valitakse
välja sobiv lahendus praktilise töö korraldamiseks ning viiakse
see klassis läbi. Kokkuvõte 5. teema tulemustest esitatakse
foorumisse 5. praktikum.
Alternatiiv: korraldatakse praktiline demonstratsioon
ühel valitud teemal ja esitatakse ppt esitlusena. Foorumis Vahendid
tutvustatakse
enda esitlust ning foorumis 5. praktikum avaldatakse arvamust vähemalt kahe kaaslase
esitluste kohta 5. teemal.
|
17
|
Kuidas
õpilased hindavad klassis teostatud praktilisi töid? |
Õpilaste
arvamuse uurimine. Koostatakse õpilasarvamuse küsitlus ja
paigutatakse see enda Kodulehele. Pärast mentori heakskiitu
ja parandusi viiakse küsitlus läbi ning tulemused esitletakse ppt
esitlusena oma kausta, viide millele on enda kodulehel. Arutlused
sel teemal on oodatud foorumis Efekt.
Alternatiiv:
Millised 3 praktilist tööd on kõige efektiivsemad? Arvamus
esitatakse foorumisse Efekt.
|
18
|
Praktiliste
tööde hindamine. Kuidas diferentseeritult hinnata? Materjaliks:
HTM hindamisjuhendid, õpetajate arutelud hindamise teemal.
Kuidas hinnata avastusõppe teel omandatud
teadmisi?
|
Foorumis
Hindamine arutletakse, mida ja kuidas hinnata? Kuidas
hinnata praktilisi töid? |
19
|
Puhverdusnädal
|
Puhverdusnädalal ootame
majajäänuid järgi - edukatele on see puhkuseks. |
20
|
Praktiliste
tööde puudused. Teoreetiline materjal: Õpilaste suunamine iseõppimisele.
Praktiliste töödega seotud ohud. |
Foorumis
Puudused arutletakse praktiliste tööde puuduste ja sellega seotud ohtude üle. |
21
|
Teoreetiline
materjal: Õpilaste suunamine iseõppimisele. |
Arvamused iseõppimisele
suunamise osas avaldatakse foorumis Iseõppimine. |
22
|
Praktiliste
tööde eelised. Materjal: mõningaid näiteid praktilistest töödest
ja nende põhjal koostatud uurimustest. |
Õpetajate
kogemustevahetus foorumis Minu kogemus.
Alternatiiv:
millised kogemused on Teil enda kooliajast? Esitage need foorumisse Minu
kogemus.
|
23
|
Rühmatöö
aktiivõppe meetodina. Foorumis diskuteeritakse rühmatöö eeliste
ja puuduste üle. |
Õpetajad
pakuvad foorumis Rühmad välja erinevaid rühmade komplekteerimise võimalusi.
Alternatiiv:
kogemusi rühmatööst foorumisse Rühmad.
|
24
|
Kokkuvõtted. |
Järeltest
häälestatuse uurimiseks.
Lisaks palutakse kõikidel kursusel osalenutel avaldada arvamust
kursuse kohta. Kui arvamusküsitlus ei andnud piisavat võimalust
oma arvamust väljendada, oodatakse ettepanekuid foorumisse Ettepanekud. |