
Toomas Tenno: aktiivõpe koolitab lapsi mõtlema
Postimees, 18. veebruar
1999 - Glaidi Olesk
Professor Toomas Tenno peab Eesti
hariduselu kitsaskohaks seda, et paljud üldharidus- ja kõrgkoolide õpilased
teavad küll fakte peast, aga jäävad hätta probleemi lahendamise oskust
nõudvate ülesannetega.
Kuidas teile selline probleem silma hakkas?
Õpetan ülikoolis tudengitele
kompleksaineid, näiteks kolloid- ja pindaktiivsete nähtuste keemiat ja
keskkonnakeemiat, mis nõuavad teadmisi paljude keemiaharude kohta. Kui
eksamil küsida fakte, on tudengite vastused head. Kui aga on vaja luua
seoseid ja teha järeldusi, on vastused kehvad. Isegi siis, kui vastata võib
raamatute abiga.
Noored jõuavad gümnaasiumist kõrgkooli,
aga nad pole harjunud probleeme lahendama ja loovalt mõtlema. Päheõpitud
faktid ununevad peagi. Tuupides ei arene mõtlemisoskus ega otsustusvõime.
Oluline oleks õpilaselt küsida, mida ta oskab, mitte, mida ta teab.
Mis siis Eesti noorsooga lahti on?
Kui laps pole õppinud mõtlema enne
põhikooli või põhikoolis, on tal raske hiljem puudujääki korvata. Mõtlemisoskuse
kujundamisel on suur osa kodul. Lapse huvi igasuguste nähtuste vastu
ilmneb juba väga varases eas. Mäletan oma laste lõputuid miks-küsimusi.
Ema ja isa peavad lapse küsimustele vastama, tema huvi üleval hoidma,
mitte pärssima.
Ka meie alusharidus on puudulik.
Mis on alushariduse puudujääk?
Meie klassiõpetajate ja alushariduse
õpetajate üks puudusi on see, et lapsed ei saa neilt alati oma küsimustele
õigeid vastuseid. On juhtumeid, kus õpetaja on lugenud lapse ema või
isa abiga lahendatud ülesande vastuse valeks, sest tal pole endal õppematerjalist
täit ülevaadet. Õpetaja peab laste küsimustele vastama õigesti, aga võimalikult
lihtsalt. Lihtsalt saab vastata see, kelle teadmised on laialdased.
Ka hoiavad paljud koolid rangelt kinni
vanadest arusaamadest, sest õpetajad ise on saanud hariduse vanade
mallide järgi. Muidugi on Eestiski väga aktiivseid koole, kus õpetajad
teevad aktiivõpet.
Mida kujutab endast aktiivõpe, kas see on kui päästev oaas keset kõrbet?
Aktiivõpe on see, kui lapsed
omandavad tunnis uusi teadmisi ja kogemusi aktiivse tegevuse kaudu. Õpetaja
on vaid suunaja ja juhendaja-kaaslane, kellel on õpilasest rohkem
teadmisi. Aktiivõpe annab hea meeskonnatöö ja probleemide lahendamise
kogemuse.
Ameerikas hakkas aktiivõpet juurutama
California Tehnoloogiaülikooli füüsikaprofessor Jerry Pine, kes oli märganud
kohaliku haridussüsteemi puudusi. Käisime sel talvel California
koolides, jälgisime peamiselt loodusainete tunde. Nendest tundidest jäi
meelde loomis- ja avastamisrõõm laste silmis.
Tunni alguses püstitab õpetaja
probleemi, lapsed esitavad oma hüpoteesid. Siis teevad õpilased rühmas
katseid, hindavad nende tulemusi ja lõpuks tehakse katseandmete põhjal
ühine järeldus. Selles aines ei ole õpikut, lapsed kirjeldavad oma
tegevust vihikus.
Õpetajal oleks kõiki katseteks
vajaminevaid esemeid raske hankida. Californias on keskus, kus õppevahendid
komplekteeritakse kastidesse, mis käivad koolist kooli. Varustust täiendatakse
pidevalt ja õpetamine liigub astmelt astmele, toetudes laste juba
omandatud teadmistele.
Kas meil on võimalik jõuda ameerikalikult eduka haridussüsteemini?
Ka Ameerikas on piirkondi, kus ei ole
hea haridussüsteem. Meil väikese riigina ei ole tark midagi üks ühele
otse üle võtta. Peaksime õppima igalt riigilt, kus on midagi head ja
meie oludesse sobivat.
Uuendused nõuavad aga paljude inimeste tööd.
Väga kiiresti see ilmselt ei juhtu, sest kool on väga konservatiivne
asutus. Esmalt tuleb viia õpetajakoolitus ja õpetajate täiendkoolitus
paremale tasemele.
Mida arvate keemia, füüsika, bioloogia ja geograafia õpetamisest ühtse
ainena?
Selle küsimuse üle on palju
vaieldud ja kogu aeg on olnud ka eri arvamusi. Mina arvan, et gümnaasiumis
võiksid need ained olla eraldi, põhikoolis aga tervikliku pildi
loomiseks ühtse loodusõpetusena.
Tudengite praktika on kinnitanud, et
koolis on see päris terav probleem, et õpetajad näevad maailma oma
erialast lähtudes. Õpilased on päris segadusse aetud, kui füüsika- ja
keemiatunnis õpetatakse samu mõisteid erinevas tähenduses. Näiteks ei
suuda laps aru saada, et füüsikatunnis õpitud rõhk on seesama rõhk
mis keemiatunnis. Õpetajal, kes on õppinud mitut eriala, peaks olema
kergem aineid siduda.
Missugune õpilane te ise olite?
Ma ei olnud hea õpilane, õppisin vähe.
Alles kümnendas klassis hakkasin asja tõsisemalt võtma. Gümnaasiumiaeg
oli mulle väga raske, ka majanduslikult.
Nii et mõistate neid õpilasi, kel koolis hästi ei lähe?
Ma arvan, et see on minu eelis.
Paljud õpetajad ja õppejõud, kes on ise olnud kogu aeg priimused, ei mõistagi,
et õppimine võib olla raske. Nad ei mõista selle lapse hinge, kes on
teistest maha jäänud, kes pole edukas. Ükski õpetaja ei tohiks kunagi
öelda, et laps on loll.
Kas olete teoreetik või praktik?
Ma olen palju tööd oma kätega
teinud, ka maja ehitanud - praktiline töö ei ole mulle võõras. Ent
mulle on väga oluline teadus- ja õppetöö minu põhierialal.
Teoreetiline maailm huvitab mind väga, mõtlen palju asjade olemuse üle.
Mind paelub avastamisrõõm. Teadlane on nagu väike laps, kelle töö on
seotud avastamisnaudinguga. Vahe on vaid selles, et lapse avastused jäävad
mäe jalamile, teadlane on aga ületanud mäe tipu ja avastab teist külge.
Enn Pärtel, TÜ koolifüüsika
keskuse lektor, 1.,2.,4.,5. ja 7. klassi loodusõpetuse õpikute kaasautor
Loodusõpetuses saavad õpilased põhilised
teadmised ja oskused vaatluste ja katsete abil. See tähendabki aktiivõpet
ja sellest oleme lähtunud kõikide õpikute, ka Toomas Tennoga koos
kirjutatud 7. klassi õpiku koostamisel.
Ankeedid ja täiendkoolitus on näidanud,
et lähenemine meeldib paljudele õpetajatele. Tuleb aga arvestada, et
uute suundumustega harjumine võtab aega.
Pean vajalikuks katsetada koolis kõikide
õpikute käsikirju, sest siis on näha, kas raamatu kasutamisega kaasneb
probleeme.
Lastele meeldib väga katseid ja avastusi
teha. Neile meeldib, kui neil on vabadus ise mõtelda. Muidugi on
erandeid, näiteks õpilased, kellele ei sobi loodusteaduslik käsitlus ja
rohkem istub keelteõppimine.
Larissa Vassiltšenko, TÜ
pedagoogikaosakonna dotsent
Professor Toomas Tenno teeb palju
selleks, et tulevased õpetajad tutvuksid õppimise ajal aktiivõppemeetodite
kõikide võimalustega. Ka pedagoogilise tsükli ainetes püüame võimaluste
piires neid kasutada. Üliõpilased on neist huvitatud ja tahavad õpitut
koolipraktika ajal kasutada.
Kahjuks ei saa koolides kõiki plaane
ellu viia. Näiteks on mõnes kabinetis väga raske mööblit rühmatööks
ümber paigutada. Aktiivõppeks vajalikke materjale on samuti keerukas
hankida. Aktiivsete õppemeetodite rakendamist pärsib ka reaalainete tihe
programm ja suur õpilaste arv klassis.
Allikas: http://luup.postimees.ee:8080/leht/99/02/18/tartu/uudised.htm#seitsmes

© 2005....2007 | xan production |