Puuetega inimeste elust
Haridustehnoloogia kursus
Briifing
Eesmärk:
Teadvustada mängijaile koostöö ja abiosutamise, ühtlasi aga ka ühtsete
kommunikatsioonimeetodite kasutamise vajadust puuetega inimeste elus.
Varjatud eesmärgiks on muuta õpilaste suhtumist puuetega inimestesse
ning debriifingu (kokkuvõtte) osas arendada õpilaste väljendusoskust.
Kirjeldus:
Moodustatakse 4-liikmelised rühmad. Rollid jaotatakse alles sündmuskohas.
Sündmuskohaks sobib osalejaile tundmatu paik (koridor, sopiline ruum,
laagriplats vms). Ohtlikke kohti (nt järsk trepp) tuleks vältida.
Vajalikud vahendid:
Igale rühmale 1...3 salli või rätikut (olenevalt mängijate
distsiplineeritusest), kõrvatropid või -klapid, vajadusel teip. Mingi
mitmest osast koosnev ese (nt purk, kaas, vedelik). Asjade kättesaamiseks
vajalikud abivahendid (nt ritv, lehter vms). Kirjutusvahend ja märkmik.
Rollide loosimiseks nt värvilised paberid (nende hulk peab jagunema võrdselt:
kollane, sinine, roheline, valge).
Rollid ja reeglid:
Iga neljane rühm püsib kogu mängu aja koos. Kui rollid (värvilised
lipikud) on jagatud, moodustuvad neljast erinevat värvi saanud mängijaist
rühmad, kes liiguvad sündmuspaiga lähedale (mitte päris sündmuskohale).
-
sinine -
kehastab tumma. Vajadusel võib tema suu kinni teipida. Tumm ei tohi
kogu mängu jooksul poetada ainustki sõna. Äärmise hädaga võib
ta teha mingeid ümisevaid häälitsusi. Tumm on füüsiliselt
terve, ka näeb ja kuuleb ta normaalselt. Vastutab pimeda ohutuse
eest.
-
kollane -
kehastab pimedat. Temal tuleb silmad korralikult kinni siduda, et ta
midagi ei näeks. Pime on füüsiliselt terve, ta ka kuuleb ja saab
rääkida.
-
valge -
kehastab kurti. Et ta midagi ei kuuleks, tuleb talle panna kõrvatropid
või kõrvaklapid (pleier ja muusika?), vajadusel veel ka salliga kõrvad
kinni siduda. Kurt ei kuule suurt midagi, küll aga näeb. Nagu
kurtidega ikka, ei ole ta ka eriti jutukas ja räägib vaid äärmisel
vajadusel. Vastutab pimeda ohutuse eest.
-
roheline -
vaatleja. Tema ülesandeks on jälgida, et ülejäänud mängijad
reegleid ei rikuks. Tal on märkmik ja pliiats, mida ei tohi
korrakski käest panna, kuna mängult on tal käed haiged ja ta ei
saa nendega midagi puutuda. Üldiselt ta ei sekku ise mängu (ei räägi
midagi, ei soovita), küll aga märgib olulisemad pöördepunktid mängus
lühidalt üles. Vastutab pimeda ohutuse eest.
Mängijad peavad oma
rollis püsima kogu mängu aja. See nelik, kus seda reeglit rikutakse,
kaotab mängu või alustab algusest. Mängujuht on eseme erinevad osad
peitnud erinevatesse paikadesse, kust neid lihtsalt võttes kätte ei
saa. Abivahendid on läheduses (nt vajalik vedelik on suures nõus, kõrgel
riiulil on tühi pudel, kusagil silmnähtavas paigas on lehter jne).
Aeg: Olenevalt võimalustest.
Parima tulemuse saavutamiseks oleks vaja vähemalt 20...30 min. Seega
sobib mäng suurepäraselt klassiõhtule koolivälises paigas.
Mängu käik
Mängujuht teavitab mängus
osalejaid vajalike vahendite (sallid, tropid jne) kaasavõtmise
vajadusest või varub need ise. Mängu eel valmistatakse sündmuskoht
ette (esemed-asjad, mis tuleb kokku koguda, paigutada vastavalt).
Mängu sisu ei tohi mängijad enne teada saada, kui on sündmuskohal
ning värvilised lipikud (vms) jagatud ning rühmad moodustunud.
Igale rühmale (nt kurdile) tuleb jagada legend: mis on täitmisele
kuuluv ülesanne ja kus umbes asuvad asjad, mis kokku tuleb
koguda.
Mäng algab kõikidele rühmadele
korraga. Kohe niipea, kui reeglid teatatakse, seotakse
silmad-suud-kõrvad vastavate rollide kehastajatel kinni ning
antakse kätte legend. Oma ülesande korrektselt ja kiiremini täitnud
rühm võiks saada premeeritud. Aega ei pea stopperiga mõõtma,
piisab üldisest paremusjärjestusest. |
Debriifing
Kui mänguline osa on läbi,
kogunevad kõik asjaosalised kokku ning toimub arutelu. Arutelu juhib mängujuht,
kes esitab järgmisi suunavaid küsimusi ning teeb (võimalusel tahvlile
või suurele paberile) märkmeid:
-
Kuidas end tunnete pärast
mängu lõppu?
-
Mida tundsite mängu käigus?
-
Kirjeldage oma
emotsioone?
-
Mis tegelikult toimus?
-
Püüdke kirjeldada,
mida te mängu ajal tegite.
-
Kuidas suhtusite
kaaslastesse: kellest oli abi, kellest mitte?
-
Kas korraldasite
omavahel oma suhtlemist?
-
Kas kasutasite mingit
kindlat kokkulepet (strateegiat)?
-
Kas kohandasite
vastastikku või omavahel oma käitumist?
-
Arutlege võistluse üle
(mida tegite, et teisest rühmast kiiremad olla?)
-
Arutlege koostöö üle.
-
Kas mängus toimunu
aitab kirjeldada mõnd juhtumit igapäevaelus? Tooge näiteid.
-
Mida te õppisite?
-
Kas saite teada midagi
uut või kinnitust millelegi, mida te juba varem teadsite?
-
Kas mäng oleks
kulgenud teisiti, kui võistlusmomenti poleks üldse välja toodud?
-
Kas mäng oleks
kulgenud teisiti, kui võistlusmomenti oleks hoopis rohkem rõhutatud?
-
Milliseid muudatusi
oleks võimalik sellesse mängu teha?
-
Kuidas need muudatused
oleksid mängu käiku mõjutanud?
-
Kas soovite midagi
kokkuvõtteks öelda?
-
Kuidas saaksite saadud
kogemust oma edaspidises elus kasutada?
-
© 2005....2007 | xan production |