Aktiivõpe
Raivo Juurak
Avatud Meele Instituut propageerib aktiivõpet.
Mida aktiivõpe endast kujutab ja miks seda Eesti koolile vaja on,
selgitavad instituudi projektijuht PIRET JAMNES ja juhataja ÜLO VIHMA.
- Mis on aktiivõpe?
- Piret Jamnes:
Aktiivõpe on kogemuse kaudu õppimine. Õpetaja
korraldab õppimise nii, et õpilane saab kogeda õigel ajal, õiges
kohas, õigel määral seda, mis aitab targemaks saada.
Ülo Vihma: Klassikalise õppe korral on õpilane nagu passiivne
anum, kuhu kallatakse tarkust, mida arvatakse vaja olevat. Õppeprotsess
on reeglina üksluine ja tuim. Aktiivõppe puhul ärgitatakse õppijat ise
mõtlema ja otsima, endale olulisi pidepunkte ja vaatenurki leidma. Õpilane
uurib ja katsetab ise, avastab ise, ka hindab oma saavutusi ise.
Meetodid
P. J.: Aktiivõppe olemusest annavad kõige parema pildi selle
meetodid: arutelu, ajurünnak, rollimäng, struktureeritud tegevus, rühma-
ja paaristegevus jt. Põhimõte on, et õpetaja pole kõiketeadja, vaid
suhtleb õpilaste nagu võrdsetega.
Ü. V.: Arutelu puhul näiteks on õpetajal tavaliselt
selline hoiak: "Räägi-räägi, tubli, aga õige vastus on hoopis
see!" Nii ei saa sisulist arutelu tekkida. Selles teab õpilane ikka
ka midagi.
Sisulist arutelu tekib üldse harva. Selle välistavad sageli õpetaja
või õpilaste tõrje- ja kaitsereaktsioonid, nõrk kontaktivõime jm.
Siin on hulk psühholoogilisi barjääre, mida on vaja õppida ületama
ja mida Avatud Meele Instituut oma kursustel ka õpetab.
P. J.: Õpetajal on vaja palju ümber õppida. See on põnev ja
arendav. Õppimise käigus õpivad nii õpilased kui ka õpetajad, see on
aktiivõppe üks suuremaid plusse.
Ü. V.: Järgmise meetodina võiks nimetada ajurünnakut,
mis on samuti väga arendav, kui õpetaja korraldab selle õigesti, ei
luba õpilastel oma kaaslaste ideede üle naerda ega oota ainult endale
meelepäraseid ettepanekuid jne.
P. J.: Üks aktiivmeetod on rollimäng, mis kujundab koostööharjumust
ja pakub õpilasele tema enda kohta infot. Paljud traditsioonilise õppe
pooldajad peavad mängu ajaraiskamiseks, eriti kui see on lõbus. Aga
pealtnäha lõbus mäng võib olla mängijale äärmiselt pingeline ja õpetlik.
Mõne mängu puhul on isegi paarilise valik katsumus, sunnib asjade üle
uut moodi järele mõtlema.
Ü. V.: Struktureeritud tegevus on veelgi raskem meetod.
See tähendab reaalses elus ettetulnud konfliktidest õppimist. Õpetaja
ei püüa konflikte maha suruda ega ütle, et meil on praegu teine teema,
vaid võtab konflikti kui kogemust, millest lapsed saavad ja peavadki õppima.
Aktiivõppe pooldajad on veendunud, et inimene areneb konflikte
lahendades. Seepärast on vale võtta konflikti kui midagi hirmsat, mille
ees peaks silmad sulgema. Me õpime kogemustest ja konflikt on üks
eredamaid kogemusi.
P. J.: Aktiivõppe meetodid on ka rühmatöö ja paaristöö,
arutelud sugulaste, sõprade ja ka võõraste inimestega. Rühmatöö läheb
sageli klassist ja koolist välja, kool lakkab olemast suletud
akadeemiline süsteem.
Õpetaja
Ü. V.: Räägime palju õpilaste loovuse arendamisest. Aktiivõppe
esmane eeltingimus on loov, leidlik ja ettevõtlik õpetaja. Meie õpetajatele
oleks vaja baaskursust, mis julgustaks neid tulema välja uudsete ja üllatavate
lahendustega.
P. J.: Loomingulise lähenemiseta pole aktiivõpe üldse võimalik.
Meie aktiivõppeprogrammid on iga üksiku tunni konspektini täht-tähelt
lahti kirjutatud. Oleks kohutav, kui mõni õpetaja hakkaks neid täht-tähelt
ka ellu viima. See nõrutaks aktiivõppest kogu mahla välja. On vaja õpetaja
isiklikku sädet.
Ü. V.: See käib ka Avatud Meele Instituudi kohta. Meis endis
peab samuti sädet olema, ja ma usun, et on ka. On võimatu õpetada
aktiivõpet passiivses loenguvormis. Me pakume kogemusi, vastasel juhul jääks
asja olemus kättesaamatuks.
P. J.: Meie õpetajad on praktikud. Nad on proovinud aktiivõppe
meetodeid väga erinevates koolides. Tänu sellele oskavad nad oma
kursustel õppijatele kogemusi pakkuda.
Hindamine
Ü. V.: Üks võimalus õpilasi aktiveerida on lasta neil ise
endid hinnata. Ja ka üksteist. Summa summarum tuleb välja
objektiivne hinne. Kui õpilane ennast ise hindab, võtab ta ka vastutuse
endale, ta ei õpi enam õpetajale.
P. J.: Hindamisega peab olema väga ettevaatlik, sest iga laps
saab asjad selgeks erineval ajal. Ja ei tohi unustada, et inimene kasvab
sisemiselt läbi edukogemuste. Kui latt on kõigi jaoks ühele kõrgusele
tõstetud, siis mõni laps edukogemust ei koge. Tagajärg on
frustreeritus. Tunnist tundi järjest sügavam. Aktiivõppe puhul püütakse
seda teadlikult vältida.
Ü. V.: Avatud Meele Instituut tähendab, et meie meeled peavad
olema avatud ja erksad. Nägemis- ja kuulmismeel, ka mõistus, mis on
eesti keeles samuti meel. Õpetaja kõik meeled peavad olema avatud – ta
kuuleb, näeb, aimab, elab kaasa. Kui see nii pole, muutub aktiivõpe
ilmselt mingiks sunnitööks.
Demokraatia
Ü. V.: Aktiivõppe meetodeid saab edukalt rakendada
demokraatlikus ühiskonnas ja demokraatlikus koolis, kus õpetajad ja õpilased
peavad vastastikku üksteisest lugu ja kus õppimine on ennekõike koostöö.
Aktiivõppe rakendamine on tegelikult Eesti kooli demokratiseerimine,
koolireform.
P. J.: Aktiivõpe aitab reformida ka inimeste suhtumist õpetajasse
ja tõstab kindlasti õpetaja prestiizhi Eesti ühiskonnas. Avatud
meeltega õpetaja muutub oma ala kunstnikuks, meistriks. Igaüks ei saa
enam õpetajaks hakata. Õpetajaks saab ainult inimene, kellel on selleks
loomulikke eeldusi, sünnipärast talenti. See peaks noorte inimeste
silmis õpetajakutse senisest palju ihaldusväärsemaks muutma.
Allikas: http://www.cs.ioc.ee/~opleht/Arhiiv/99Sept17/kasulikteada.html#1
Õpetajate leht 17.09.1999
© 2005....2007 | xan production |