Tagasiside saamise strateegiad

Tagasiside saamise strateegiaid kasutab õpetaja oma kursuse kohta hinnangu saamiseks, mille eesmärk on teha kindlaks, kas õppemeetodid ja -materjalid vastavad püstitatud eesmärkidele, milliste õppemeetodite kasutamine on osutunud tulemuslikumaks, millised on kergemini ja raskemini mõistetavad teemad. Tagasiside aitab õppejõul oma edasist tegevust paremini planeerida.

Kursuse läbiviija peaks kursuse kohta hinnangu saama järgmistes valdkondades:

  • sisu - selle sobivus, asjakohalisus, teadmistele vastavus ja organiseeritus
  • õppetöö efektiivsus - õppimise produktiivsus kursuse jaoks planeeritud aja piires, tudengite aktiivsus, tähelepanu ja väljendusjulgus, arutelude kasulikkus, materjalide omastatavus ja adekvaatsus
  • tehnoloogia kasutamine - positiivsed küljed, probleemid, arvamus kasutatavatest tehnoloogitest
  • suhtlemine - võimalused suhelda teiste õppijate ja õppejõuga, suhtlemise kvaliteet ja kvantiteet
  • ülesanded - kasulikkus, raskus, ajamahukus, tagasiside saamine
  • testid - asjakohasus, raskus, tagasiside saamine
  • toetus õppijatele - tuutorite abi, tehnoloogia, raamatukogu ja arvutiklasside teenused, õppematerjalide kättesaadavus
  • õpetaja - õpetaja sekkumise määr kursusel toimuvasse, organiseerimisvõime, ettevalmistus, entusiasm, avatus

Tagasisidet on kursuse kohta võimalik saada erinevatel viisidel:

  • kursuse piloteerimine – kursuse rakendamine testõppijatega enne kursuse reaalset algust
  • õppeprotsessi jälgimine – õpetaja jälgib õppeprotsessi kulgu, õppijate käitumist, õppijate õpitulemusi ning teeb saadud andmetest järeldusi kursuse kohta - mis toimib hästi, mida oleks vaja muuta.
  • õppijate küsitlemine – õpetaja intervjueerib õppijaid silmast-silma situatsioonis, telefoni või e-posti teel; õpetaja kasutab tagasiside küsimustikku, mis esitatakse õppijatele täitmiseks paberkandjal või elektroonselt, kasutades veebipõhise õpikeskkonna küsitluste läbiviimise vahendit või näiteks eFormulari (http://www.eformular.com).
  • tagasiside foorumi kasutamine – õpetaja loob spetsiaalse foorumi (soovitavalt anonüümne), kus õppijad avaldavad oma arvamust kursuse kohta
  • arutelud kolleegidega (eksperthinnangud) – õpetaja tutvustab oma kursust ning kursuse läbiviimisel tekkinud probleeme kolleegidele ning kolleegid annavad oma kogemustele tuginedes nõuandeid, kuidas kursust saaks paremaks muuta.

Mõned nõuanded kursuse kohta hinnangu saamiseks:

  • Kasutage juba olemasolevaid küsimustikke, kohandades neid vastavalt oma kursuse eripärale.
  • Järjestage küsimused efektiivsuse järgi - enne küsige, mida on vaja parandada ning alles siis, mis oli hästi.
  • Püüdke saada nii positiivset kui negatiivset tagasisidet. Tähtis ei ole teada mitte ainult seda, mis ei tööta, vaid ka seda, mis töötab.
  • Et saadud tulemused oleksid objektiivsed, kindlustage küsitluste käigus hinnangu andmise anonüümsus.
  • Vaadelge õppijaid õppeprotsessi käigus ning kasutage ära igat võimalust nende arvamuste ja soovide teadasaamiseks.

Isegi kõige põhjalikumalt koostatud e-õppe kursused ei ole täiuslikud ning omavad arenguruumi. Seepärast on vajalik kursusele antud hinnangud üle vaadata, analüüsida ning kasutada hinnangu tulemusi olemasoleva kursuse parandamiseks või uue kursuse loomiseks.