Suhtlemine

Lisaks esitlusfunktsioonidele pakuvad erinevad meediumid ka mitmeid võimalusi suhtluse soodustamiseks. Käesolevas peatükis tutvustame kolme suhtlusmeediumi liiki.
Kommunikatsioon mängib õpetamise protsessis kõige olulisemat rolli. Kursuse käigus võib eristada kahte suhtlemisliini:
- Õppejõud – õppija
- Õppija - õppija
Tehnilised kommunikatsioonivahendid jagatakse: asünkroonseteks (ajalise viivitusega) ja sünkroonseteks (reaalajas toimiv).
VideokonverentsVideokonverents võimaldab kahel või enamal erinevas kohas asuval inimesel reaalajas üksteisega rääkida ja üksteist näha. Videokonverentside jaoks on olemas terve hulk tarkvaralahendusi (nt. aadressil http://www.flashmeeting.com on väljas üks videokonverentsi demonstratsioon). Samas on kasutajatel vaja järgmistele nõudmistele vastavaid arvuteid:
- 1 GHz protsessor
- 256 Mb muutmälu
- 256 – 512 Kb kiirusega võrguühendus
- veebikaamera
- mikrofon ja kõrvaklapid
Audiokonverents võimaldab kahel või enamal erinevas kohas asuval inimesel reaalajas üksteisega rääkida. Audiokonverents eeldab väiksemat ühenduskiirust kui videokonverents – audikonverentsiks piisab ka 32 Kb kiirusest. Praegu on kõige populaarsem audiokonverentside vahend Skype (http://www.skype.pl/).
Skype võimaldab:
- üks-ühele ja mitmeosalejaga audiokonverentsi
- jututuba (sünkroonset tekstilist suhtlemist)
- faili saatmist
- helistamist tavanumbrile ja mobiilile (tasuline, kuid hästi odav)
Kirjalik veebisuhtlus
Kõige sagedamini piirdub arvuti vahendusel toimuv suhtlus kirjalike sõnumitega. Selline suhtlus võib toimuda reaalajas või ajalise viivitusega. Sünkroonset suhtlust toetavad vahetu sõnumside (instant messaging) vahendid (näiteks MSN, chat) ning asünkroonseks suhtluseks kasutame e-posti, vestlusfoorumeid, blogisid jms.
MSN Messenger võimaldab samuti viia läbi audio ja videokonverentse, kuid kvaliteet on Skype omast viletsam. Küll aga sobib see suurepäraselt failide saatmiseks ning tekstipõhiseks jututoaks.