Lapsekeele seosed keele, kommunikatsiooni ja kognitiivsusega
Maigi Vija
Lapsekeele teema/uurimisvaldkond on väga tihedalt seotud
meie seminari nimetuse kõigi kolme komponendiga ja sisaldab eneses mitmeid
erinevaid osi: fonoloogia, morfoloogia, süntaks, semantika, pragmaatika jne.
Sageli uuritakse lapsekeelt mingitest kindlatest teoreetilistest seisukohtadest
lähtuvalt ja otsitakse siis tõendeid konkreetsetest keelenäidetest. Lapsekeele
uurijate hulgas ongi kahte tüüpi teadlasi - ühed, kes toetuvad teooriale,
tegelevad teooria arendamisega ja teised, kes toetuvad konkreetsetele
andmetele, keelenäidetele.
Teoreetilisi lähenemisi lapsekeelele on erinevalt
grupeeritud ja seletatud. Neil on omakorda palju alltüüpe. Seetõttu on
erinevate uurijate seisukohad isegi vastuolulised. Üks võimalus jaotuseks on
järgmine:
1. Käitumuslik lähenemine (ingl behavioral
approaches). Keele omandamine ajustruktuuride, käitumise ja ümbritseva
keskkonna, stiimulite mõjul; ei usuta mingitesse implitsiitsetesse
teadmistesse grammatilistest seaduspärasustest/süsteemidest. Keel on lihtsalt
üks teatud tüüpi käitumine. Inimesed lapse ümber treenivad teda esitama teatud
verbaalset käitumist, oluline roll on imiteerimisel.
2. Lingvistiline lähenemine. Keelel on struktuur
või grammatika, mis on keele kasutusest sõltumatu. Keel on inimeste jaoks
midagi sünnipäraselt kaasaantut. Universaalne grammatika on üks osa
bioloogilisest andest, mis on inimesele antud ja ta koosneb printsiipidest ning
tingimustest, mis kehtivad kõikide inimkeelte struktuuride kohta. ‘Omandamine’
on väga ebamäärane ja mitmetähenduslik mõiste teaduskeeles: esitatakse väga
palju erinevaid kriteeriume, mille põhjal lugeda midagi lapse keeles esinevat
omandatuks.
3. Sotsiaalse interaktsiooni lähenemine. See suund
tunnistab, et keele omandamist mõjutavad erinevad faktorid: sotsiaalne,
lingvistiline, bioloogiline, kognitiivne jne, ja need erinevad faktorid
mõjutavad üksteist vastastikku. Keele omandamine toimub sotsiaalses
interaktsioonis.
Lähenemisi lapsekeelele võib grupeerida ka teisiti:
1. Semantiline - lapsel on loomupärased
baasteadmised kategooriatest (nt isik, tegija, objekt, subjekt), ta kasutab
neid kohe reeglipäraselt ??
2. Süntaktiline - lapsel on sünnipärased teadmised süntaksi aspektide kohta (lause struktuur, täiendid, predikatiivid jne) ??
3. Distributsiooniline - sõnade ja morfeemide
vahelised suhted (keeleüksuste paigutus ja jaotus, suhted kontekstiga) mängivad
olulist rolli lapse keele omandamises.
Imiteerimist hakkasid eriti oluliseks pidama just psühholoogid, sh J.
Piaget. On leitud erinevat tüüpi imitatsioone:
a) täpne/sõnasõnaline (ingl exact) imitatsioon; b) osaline (ingl reduced/partial)
imitatsioon; c) laiendatud (ingl expanded) imitatsioon. Kognitiivne
lingvistika ei vaatle grammatikat autonoomse nähtusena, vaid grammatilised
struktuurid on alati inimeste interaktsiooni tulemus. Kogu varane keeleline
käitumine põhineb sotsiaalsel kognitsioonil. Uuemates seisukohtades on arvatud,
et inimese genotüübis võib olla erinevate keelenähtuste (nt sõnaklasside) jaoks
kood, mis avaneb/selgub alles keelekogemuse abil. Tähtsaim keeleõppimise eeldus
on piisavalt pikk küpsemisaeg, mis on kodeeritud inimese genotüüpi. (See
eraldabki inimest ahvilistest.)