Avatud tüüpi reformuleeringualagatused

Krista Strandson

Tartu Ülikool, eesti ja soome-ugri keeleteaduse osakond, eesti keel

 

Kõneleja võib mitmesugustel põhjustel teha keelelisi otsuseid, mida ta kas ise või tema kaasvestleja(d) tagantjärgi õigeks või sobivaks ei pea. Seega tuleb need juba välja öeldud lausungid ümber teha, neid täpsustada, täiendada vms. Selliseid täpsustusi võib teha nii kõneleja ise kui ka tema kaasvestleja(d). Samuti võib juba välja öeldud lausung olla probleemne kas selle väljaütleja enda või tema kaaslase jaoks. Konversatsioonianalüüsis nimetatakse parandusmehhanismiks (ingl repair organization)[1] vahendeid, mille abil vestlejad lahendavad rääkimisel, kõne kuulamisel ja sellest arusaamisel tekkinud probleeme.

 

Vestluskaaslane võib parandusmehhanismi algatamiseks kasutada vahendeid, mis probleeme tekitanud kohta eelpool kõneleja tekstis ei määratle, vaid laienevad tervele eelnenud voorule. Paul Drew on seetõttu nimetanud selliseid vestluskaaslase parandusalgatusi avatud tüüpi reformuleeringualgatusteks (ingl’open’ class repair initators) (Drew 1997: 69). Eesti keeles on sellised reformuleeringualgatused, mis raskuskohta ei lokaliseeri - kui nende semantika või grammatiline vorm seda ei tee - näiteks partiklid ah, mh; küsisõnad mida, kuidas ja mis, misasja; aga ka pikemad küsimused, nagu mis sa räägid, kuidas see oli ning kuulmishäirele osutavad lausungid, nagu oi ma ei kuule, oi mitte ei kuule.

  

Seminari “Keel, kommunikatsioon ja kognitiivsus” ettekandes analüüsin, millised võivad olla põhjused, miks vestluskaaslane avatud tüüpi reformuleeringualgatust kasutada võib ning kuidas eelmine kõneleja avatud tüüpi reformuleeringualgatusele reageerib. Vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatuse põhjus võib olla kas kuulmishäire, arusaamisraskus või asjaolu, et eelmine voor oli tema seisukohast mingil moel ebaootuspärane. Eelmise vooru mõistmisega seotud probleemid võivad olla väga erinevat laadi. Need võivad näiteks olla seotud probleemvooru sekventsiaalse ümbrusega või kõnelejate teadmistega kindlat tüüpi suhtlussituatsiooni kohta.

  

Kõneleja võib vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatusele reageerida vähemalt kolmel erineval moel:

1. Kõneleja kordab oma eelmist vooru täpselt või pisut modifitseeritud kujul. Sellisel juhul tõlgendas ta (või soovis osutada, et ta tõlgendas) vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatuse põhjusena kuulmisprobleemi.

2. Kõneleja sõnastab probleemvooru ümber või lisab sellele täienduse, täpsustuse, selgituse vms. Sellisel juhul ei saa reformuleeringualgatuse põhjust üheselt kuulmisprobleemiga seostada: pigem on võimalik tõlgendus, et kõneleja pidas kaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatuse põhjuseks tõlgendusraskust.

3. Kõneleja ei pruugi vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatusele üleüldse reageerida.

  

Kokkuvõtvalt võib nentida, et kõneleja kordab oma eelmist vooru, kui vestluskaaslane ei määratle täpset probleemallika asukohta ning kõneleja arvab või soovib vestluskaaslasele jätta muljet end arvavat, et vastava reformuleeringualgatuse põhjustas kuulmishäire. Juhul kui kõneleja oma eelmist vooru avatud tüüpi reformuleeringualgatusele reageerides muudab või lisab sellele selgituse, täienduse, täpsustuse või põhjenduse, osutab ta eksplitsiitselt, et tõlgendas kaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatust kui viidet mingit laadi arusaamisraskusele või suhtlusprobleemile. Mitmeti tõlgendatavaks jäävad sellised näited, kus on võimalik, et vestluskaaslase reformuleeringualgatuse tegelik põhjus oli siiski seotud mingit laadi tõlgendusraskusega või vestluskaaslase ootustega. Kui vaadata, kuidas kõneleja vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatusele reageeris, saab öelda, et tüüpiliselt järgneb vestluskaaslase avatud tüüpi reformuleeringualgatusele eelmise vooru kordus. Seisukoht põhineb konkreetsel kvantitatiivsel uurimismaterjali analüüsil.

 

 

 

Tagasi

 

 

 



[1] Schegloff, E., Jefferson, G., Sacks, H. 1977. The Preference for Self-Correction in the Organization of Repair in Conversation.Language 52 (2), 361-382.