Küsimuste küsimisest
Liina Kahu
Tartu Ülikool, eesti ja soome-ugri
keeleteaduse osakond, eesti keel
Ettekande aluseks on Jose Otero ja Arthur
C. Graesseri artikkel PREG: Elements of a
Model of Question Asking¹. Ettekandes käsitlen vaid üht osa J. Otero ja A.
Graesseri pikemast uurimusest.
J. Otero ja A. Graesser koondasid
erinevad küsimismehhanismid, mis psühholoogias, kasvatusteadustes jm avastatud
on, küsimisprotsessi (ingl question
asking) analüütiliseks mudeliks. Selle mudeli nimetasid nad PREGiks (hisp preguenta – ‘küsimus’). J. Otero ja A. Graesseri PREGgi koondatud
küsimismehhanismide liigituse aluseks on teadmiste graafiline struktuur (TGS,
ingl conceptual graph structure). TGS
eristab kolme tasandit, milleks on sõna, väite ja väidete vaheliste seoste
tasand. TGSi kasutamist toetab ka T. van Dijk’i ja W. Kintch’i diskursi
mõistmise mudel (Kintsch, van Dijk 1978, van Dijk, Kintsch 1983)².
Üldtunnustatud seisukoha järgi on
küsimuste tekke algpõhjuseks vastuolud lugeja maailmateadmise (ingl world knowledge) ja sisendinfo (ingl stimulus input) vahel. Vastuolud võivad
tekkida sõna, väite ja väidete vaheliste seoste tasandil. Sõna tasandil huvitab
lugejat sõna tähendus (kui see puudub lugeja maailmateadmisest) või sõna
referent (lugeja teab üldjoontes sõna tähendust, kuid ei oska seda kindla
referendiga seostada). Väitetasandil lisandub kahele nimetatule vastuolu lugeja
maailmateadmise ja teksti representatsioonide vahel.
Küsimuste teke sõltub ka info paigutusest
ning edastusviisist. Uurimused on näidanud, et lugeja tähelepanu püüab ning
küsimusi tekitab: 1) uus info (üldteada (ingl given) ning kompaktselt esitatud infot peetakse aprioorselt
õigeks), 2) eitav lause, 3) täpset infot edastav lõik ähmase stiiliga tekstis.
Küsimuste sisu ja hulka mõjutab ka lugeja
eesmärk. Kui inimene loeb teksti ajaviiteks, on tekkivad küsimused pinnapealsed
ning sõnatasandilised. Kui lugeja peab tekstist saadava info abil mõnd
ülesannet täitma, süveneb ta sellesse ning tulemuseks on keerulisemad
küsimused.
Kõigi eespool nimetatud tegurite
olemasolu ei taga alati küsimuse moodustamist, sest mõnikord leiab lugeja
vastuse tekstist. Ja kui tekstis vastust pole, kasutatakse erinevaid
strateegiaid teksti sidususe tagamiseks: tehakse vääraid järeldusi, osa infost
heidetakse kõrvale, arusaamatut sõna või väidet peetakse väheoluliseks jne.
¹
Otero, J., Graesser, A. C. 2001. PREG: Elements of a Model of Question Asking.
- Cognition and Instruction 19 (2),
143-175.
²
Kintsch, Walter; van Dijk, Teun 1978. Toward a Model of Text Comprehension and
Production. - Psychological Review,
85, 363-394.
van Dijk, Teun A.; Kintsch, Walter 1983. Strategies of Discourse Comprehension. Orlando: Academic
Press.
Tagasi