Metafoor keeles ja meeles.
Pilguheit kognitiivsele metafoorikäsitusele
Reet Hendrikson
Tartu Ülikool, eesti ja soome-ugri keeleteaduse
osakond, eesti keel
Ettekanne
rajaneb eelkõige kahel allikal: 1) Raymond W. Gibbsi teosel The poetics of
mind. Figurative thought, language, and understanding (1994), esmajoones
selle 4. ning 5. peatükil (Metaphor in language and thought ning Understanding
metaphorical expressions) ning 2) George Lakoffi artiklil The
contemporary theory of metaphor, mis käsitleb otseselt kognitiivset
metafoorimõistmist ja mis on ilmunud Andrew Ortony poolt koostatud
artiklikogumikus Metaphor and Thought (1992).
Tänapäeval
ülekaalukalt domineeriva metafooriteooria, kognitiivse metafoorikäsituse järgi
on meie igapäevane kontseptuaalne süsteem, mille raames me nii mõtleme kui ka
tegutseme, oma loomult läbini metafoorne. Vastustatakse metafoori pidamist
pelgaks retooriliseks elemendiks, kõrvalekaldeks tavapärasest keelekasutusest,
mis on olnud prevaleeriv alates Aristotelesest (Gibbs 1994: 248). Metafoor on
mõtlemismoodus; metafoorsus keeles on vaid meie kogemuste mõistmise
metafoorsuse refleksioon, pindmine teostus. Nõnda peab metafoor olema
semantikauuringute keskseid elemente; kirjandusliku metafoori uurimine aga
kujutama endast igapäevase metafoori uurimise laiendit, põhinedes sellel (vt nt
Lakoff 1992: 203, 205, 209, 244).
Metafoori
– täpsemalt kontseptuaalset metafoori (nt +ELU ON REIS+) – defineerib G. Lakoff
süsteemse kognitiivse projektsioonina (ingl mapping) allikdomeenilt
(ingl source domain; olemuselt konkreetsem mõiste, nt reis)
sihtdomeenile (ingl target domain; abstraktsem mõiste, nt elu). Nii
aitab metafoor meil maailma mõista, struktureerib me taju ja kogemusi,
määratledes abstraktset konkreetse, tuttava, kogetu kaudu (nt aega iseloomustatakse
ruumi ja liikumise termineis; suunda ja mitmesuguseid suheteid inimkeha varal;
seisundeid, muutusi, tegevusi, põhjusi, eesmärke, vahendeid ruumi, liikumise ja
jõu termineis jne (Gibbs 1994: 248-249; Lakoff 1992: 219-210, 222). Teisisõnu:
meie metafoorimõistmist määratleb suuresti kogemuste skematiseerimine, tähendus
sünnibki just kogemuslike skeemide (ingl experiential gestalts)
tasandil. Kogu inimkognitsioon rajaneb argi-, sh eelkõige kehalisel kogemusel,
mitte formaalloogika või füüsika seadustel (nagu varem on rohkem või vähem
vaikimisi eeldatud). Kuna meie kontseptuaalset süsteemi struktureerivad
läbivalt metafoorsed projektsioonid, siis metafoori mõistmine ei erine üldjuhul
sõnasõnalise keele mõistmisest, samuti ei kujuta endast mingit derivatsiooniprotsessi
(taas põhimõtteline vastuolu traditsiooniliste lähenemistega) (Gibbs 1994:
251).
Kontseptuaalsed
projektsioonid erinevad üldisuse astme ja universaalsuse poolest, moodustades
omamoodi taksonoomia: ülemtasandi kontseptuaalsed projektsioonid
(sündmusstruktuuri metafoor) kalduvad olema universaalsed, põhitasandi omad
laialt levinud (nt +ELU ON RÄNNAK+), kuna alam- (ehk kolmanda) tasandi
metafoorid aga kultuurispetsiifilised (nt +armastus
on rännak+, +karjäär on rännak+). Näeme, et madalamad projektsioonid
omandavad reeglina kõrgemate struktuuri (siit ka taksonoomilisus; seega pole
projektsioonid üksteisest isoleeritud ega arbitraarsed).
Tagasi