Lugu sellest, kuidas ma Barthes�i tekstianal��si meetodil
�Alice Imedemaal� anal��sida p��dsinLiisa S�mersalu
Teoses �S/Z� teeb Roland Barthes tekstianal��si Balzac�i novelli �Sarrazine� p�hjal. Meetodi eesm�rgiks pole kirjeldada teksti struktuuri, vaid keskenduda t�histamisprotsessile, ja selgitada, kuidas antud teksti vastu v�etakse. Sellist anal��si tuleks teostada aste-astmelt: Esiteks, lugedes teksti nii aeglaselt kui vaja, et leida koodid, mis muudavad t�hendused v�imalikuks. Teiseks tuleks tekst jaotada fragmentideks, leksiateks- lugemis�hikuteks, mille pikkus k�igub tavaliselt �hest s�nast kolme- nelja lauseni. Jaotus on meelevaldne ning puhtalt empiiriline ning selle eesm�rgiks on anal��siprotsessi h�lbustamine. Igal leksial v�ib olla mitu t�hendust. Anal��simisel ei looda teksti �ldist struktuuri, j�rgitakse lugemise k�igus toimuvat strukturatsiooni.
�Sarrazine�i� anal��sides, eristas Barthes viit koodi, mis p�imusid ning muutusid tekstis �ksteiseks. Need olid:
- Hermeneutiline kood (HER)- t�e otsimise kood. Moodustatakse k�simus v�i m�istatus ning juhatatakse (v�imalik ka m�ningane viivitus) ka selle lahenduseni.
- Prohereetiline ehk tegevuse kood (TEG)- kindlustab selle, et loeme novelli kui narratiivi. Tegevuste jada.
- Kultuuriline ehk referentsiaalne kood (KUL)- viitavad �ldistele kultuurilistele teadmistele, �hiskonna reeglitele, normidele. Siia alla kuuluvad ka n�iteks teaduslik kood, kronoloogiline kood (KRON) (viidatakse aja kulgemisele, nt. kellaajad, kuup�evad), retooriline kood (RET) (nt. kokkuv�tmine).
- S�mboolne v�li (S�M)- �lekantud, kaudsed t�hendused, s�mboolika (nt. surma s�mboolika).
- Seemid (SEM)- t�henduse vilksatus, teksti v�ikseim sisuline �hik, nt. �rikkus�.
Kaks esimest on iseloomulikud traditsioonilisele teksti s��eele, �lej��nud on avatud tekstile omased. Tekstis toimub koodide p�imumine ja lugemisel ei saa �htki neist eelistada.
Mina lugesin Lewis Carroll�i �Alice Imedemaal� esimest peat�kki ning proovisin rakendada Barthes�i tekstianal��si meetodit. Enese laituseks pean mainima, et teksti leksiateks jaotamine ei toimunud j�rjest, vaid valikuliselt, eelistades neid lugemis�hikuid, kus koodid olid selgesti eristatavad. Siiski �ritasin j�rgida s�ndmuste loogilist kulgu, p��des nii v�ltida anal��si m�ttetuks muutumist. Tulemus on selline:
- K��LIKUAUGUST ALLA-
*RET. pealkiri annab teada, mis juhtuma hakkab.
- N��d ta siis arutas (nii h�sti-halvasti kui suutis, sest p�eva kuumus tegi ta kangesti uniseks ja roiuks), kas l�bu, mida saaks karikakrap�rja punumisest, kaaluks �les p�stit�usmise ja karikakarde noppimise vaeva- kui �kitselt jooksis �sna ta juurest m��da valge roosasilmaline k��lik.
*TEG. arutlemine1
**S�M. dilemma l�bu/vaev
***SEM. uni.
- Ent kui k��lik koguni v�ttis vestitaskust kella, heitis sellele pilgu ja ruttas edasi, siis h�ppas Alice jalule, sest talle s�hvatas meelde, et ta polnud veel kunagi n�inud k��likut, kel olnuks vestitasku- v�i kell, mida vestitaskust v�lja v�etakse.
*TEG. meelde tulemine1
**KUL. reeglina pole olemas j�nest, kellel oleks vestitasku ja kell.
- Ning Alice jooksis uudishimu-uhal �le p�llu k��likule j�rele�
*TEG. j�litamine1
**S�M. p�ld- tegevus toimub �ues
***SEM. uudishimulikkus.
- Alice h�ppas ta kannul august sisse, hetkegi kaalumata, kuidas ta k�ll sealt j�lle v�lja saab.
*TEG. j�litamine2
**SEM. uljus, hulljulgus (pole teada, kuidas tagasi saab).
- Alla, alla, alla.
*TEG. langemine
**S�M horisontaalne liikumine �levalt alla.
- �Ei tea, mitu miili ma olen selle ajaga langenud?� arutles Alice valjusti.
*TEG. arutlemine2
**HER. k�simus1: kui pikk on olnud langemine?
- Ta tundis, et j��b tukkuma, ja hakkas just unes n�gema, et jalutab Dinah�ga k�sik�es ja k�sib talt �lit�siselt: �Kuule Dinah, �tle mulle t�tt: oled sa kunagi nahkhiirt s��nud?�,
*TEG. tukkumine
**SEM. uni
***HER. k�simus2: kas kassid s��vad nahkhiiri?
- kui ta �kki m�ts! ja p�nts! maandus okste ja kuivade lehtede hunnikule ja langemine oli l�bi.
*TEG. maandumine, langemise l�pp
**S�M. onomatopoeetilised helid annavad ettekujutuse, milline v�is kukkumine v�lja n�ha.
- Alice oli lausa k��liku kannul, kui see �mber nurga p��ras, aga samas polnud k��likut enam n�ha.
*TEG. j�litamine3
- Ta leidis enda pikast madalast hallist, mida valgustas rida laest rippuvaid lampe. *TEG. leidmine1
**S�M. hall, mida valgustasid lambis- tegevus kandunud siseruumi.
- �kitselt m�rkas ta lauda, mis oli �leni paksust klaasist.
*TEG. m�rkamine1
- Teisel ringk�igul aga sattus Alice madalale eesriidele, mida ta enne polnud m�rganud,
*TEG m�rkamine2
- Alice avas ukse ja leidis, et uks viis v�ikesesse koridori, mis polnud rotiaugust laiem.
*TEG. leidmine2
**S�M koridori v�rdlus rotiauguga annab ettekujutuse selle suurusest.
- Kuid seekord leidis ta laualt v�ikese pudeli (�mida siin enne kindlasti ei olnud,� �tles Alice), ja �mber pudeli kaela oli seotud pabeririba, mille peal olid ilusasti suurte t�htedega tr�kitud s�nad �JOO MIND�.
*TEG. leidmine3
**KRON. viitab varasemale ajale, mil pudelit laual polnud
***S�M. ahvatlus, �leskutse joomisele.
- �Ei,� m�tles ta, �enne ma vaatan, kas seal seisab, et see on M�RK, v�i mitte.� *TEG arutlemine3
**HER. j�rele uurimine: kas k�lbab juua, v�i mitte.
- Sest Alice oli lugenud hulga ilusaid v�ikesi jutte lastest, kes p�lesid �ra v�i said kiskjate roaks v�i kellega juhtus muid ebameeldivaid asju, k�ik sellep�rast, et nad kuidagi ei pidanud meeles lihtsaid reegleid, mida nende s�brad olid neile �petanud, nagu n�iteks, et tulipunane roop k�rvetab, kui seda kaua k�es hoida, ning et kui noaga v�ga s�gavale s�rme l�igata, siis jookseb s�rm harilikult verd, ja Alice polnud iial unustanud, et kui juua palju pudelist, mille peal seisab �M�RK�, on peaaegu kindel, et k�ht l�heb varem v�i hiljem korrast �ra.
*KUL. Alice on teadlik ennastkahjustavate tegevuste tagaj�rgedest, seda teada saanud raamatutest. K�itumisreeglid.
**S�M. �M�RK�= k�huvalu
***SEM tarku, teadlikkus, ettevaatlikkus.
- �Mis imelik tunne!� h��dis Alice, �ma l�hen vist kokku nagu pikksilm.� Ja n�nda oligi.
*TEG1 h��dmine
**TEG2 kahanemine
***S�M. v�rdlus pikksilmaga.
- Ta oli sellep�rast natuke k�hevil, �sest lugu v�ib l�ppeda sellega, saad aru,� �tles Alice iseendale, �et ma saan t�itsa otsa nagu k��nal. Huvitav, missugune ma siis oleksin?�
*TEG. k�hevil olemine
**S�M. haihtumine (k��nlaga v�rdlemine)
***HER. k�simus3: milline oleks Alice, kui teda enam ei oleks?
- Kui ta ukse juurde l�ks, meenus talle, et ta oli unustanud v�ikese kuldse v�tme kaasa v�tmata, ja kui ta laua juurde seda v�tma l�ks, selgus, et ta ei ulatanud selle ligigi.
*TEG. meelde tulemine2
**SEM. hajameelsus.
- Samas silmas ta laua all p�randal v�ikest klaaslaegast.
*TEG.m�rkamine3
- Ta avas laeka ja leidis sellest tillukese koogi, mille peale olid rosinatest ilusasti laotud s�nad �S�� MIND�.
*TEG1 avamine
**TEG2 leidmine4
***S�M ahvatlus, �leskutse s��misele.
- Ta s�i t�kikese kooki ja p�ris endalt �revuses: �Kumbapidi? Kumbapidi?�
*TEG. s��mine
**HER. k�simus4: kus suunas toimub muutus?
***SEM. �revus
- Muidugi, n�nda see ju harilikult ongi, kui kooki s��akse, kuid Alice oli juba harjunud ootama aina ebaharilikke asju, nii et tundus olevat �ige hall ja loll, kui elu peaks j�tkuma tavalist rada.
*KUL. tavap�rasus
**SEM. harjumus.
Selline meetod aitas mul aru saada �he lause v�imalikust mitmet�henduslikkusest, mis pealiskaudsel lugemisel j��ks m�rkamatuks. Laste raamatut on tema primitiivsuse ja s�mbolite v�hesuse t�ttu natuke kehv p�hjalikult anal��sida, kuid algajale piisab sellest tekstianal��si p�hiolemuse m�istmiseks t�iesti.
Kasutatud kirjandus:
Barthes, R. (2000) S/Z. Blackwell Publishers, New York
Carroll, L. (1971) Alice Imedemaal. �Eesti Raamat�, Tallinn