„Lumivalgeke ja seitse pöialpoissi“ ning Lacanilt
laenatud okulaarid
Lumivalgeke on muinasjutt võimusuhetest. Seejuures on ebaoluline, et
tegemist on valitsejaperekonnaga — võimuvõitlus käib perekonna sees ja selle
algpõhjuseks on kadedus. Niisiis on väga olulised sugulussuhted (või õigemini
nende puudumine). Kui kuningas (väga passiivne aktant — tema roll muinasjutus
on ainult kuninganna võimu legaliseerimine) võtab endale uue naise, on ta
selle ülimalt inimliku (või meheliku?) sammuga perekonna (ehk siis Lumivalgekese
ja tema ema) vastu toime pandud kuritegu („Esimeseks seaduseks oli abielu
seadus, mis hakkas inimesi loomadest eristama.“ Lacan). Võõrasema on võõrkeha,
kuid ta on väga tugev. (Tahtmatult meenub tõsisasi, et Egiptuses kasutati
abstraksse „tüli“ märgi konstrueerimiseks järgnevaid konkreetseid märgielemente:
„kaks naist“ ja „üks katus“.) Lacan kirjutab: „Isa nimi on kõige tähtsam
sotsiaalse funktsiooni kandja, mis reguleerib indiviidide soove ja ihasid
— seega määravad ära sotsiaalse korra. /-/ Tekib soov rõhujat (korda) kõrvale
heita.“ Kuivõrd isa nimi on väga nõrk, on sellest tulenev sotsiaalne kord
vaba manipuleerimiseks — mida asubki tegema võõrasema. Tegemist on lastemuinasjutuga,
jätan siivsalt välja kogu võimaliku seksuaalsuse temaatika. Uue kuninganna
tulek saabki sündmusteahel alguseks. Perekonna sotsiaalne staatus on oluline
ehk ainult niipalju, et võõrasemast kuninganna jaoks on Lumivalgeke ka dünastilises
mõttes võõras veri, temast lahti saades lööb ta kaks kärbest ühe korraga.
Ta vabaneb kaunist konkurendist ja saab võimaluse jätkata kuningasugu oma
järeltulijaga. Selline loogika pole küll lastele mõeldud muinasjuttu sisse
kirjutatud, kuid see on alateadlik. Teine muinasjutu jaoks alateadlik tõsiasi
on kuninga passiivsus, mida saab seletada ainult sellega, et ta on nii nõrk,
et muutub kohe uue kuninganna „tuhvlialuseks“ — see, et kuningas mitte hetkekski
ei sekku ja kuningannal on võimalik ta tütar lihtsalt mõrvata lasta, tõestab
seda vägagi. Samuti on riigitüür juba värske kuninganna käes, sest jahimees
nõustub kõhklemata Lumivalgekese mõrvamisega. Kui asjalood oleks kuninga
kasuks, kardaks jahimees kuninga kui tugevama kättemaksu. Aga ta otsustab
ümber alles siis, kui näeb kui ilus on Lumivalgeke (loe: laseb ennast ära
rääkida). Vaadelgem siis tegelasi, kasutades selleks kolme vastanditepaari:
tugev/nõrk, tark/rumal, hea/paha. Ette rutates ütlen, et ilus/inetu vastandust
pole vaja — see avaldub alateadlikult asjaolus, et kõik „head“ peavad lugu
Lumivalgekese ilust... Niisiis on
- Lumivalgeke nõrk, rumal ja hea
- võõrasema tugev, tark ja paha
- kuningas nõrk, rumal, hea
- jahimees nõrk, tark, paha
- päkapikud tugevad, rumalad ja head
- prints tugev, tark, hea.
Seeõttu on võimalik semiootiline ristkülik, nagu järgneval leheküljel
ära toodud. Puhtküljendusliku probleemi tõttu esitan ma seletused juba siin.
Põhivastuolu on (1) Lumivalgekese ja (2) võõrasema vahel. Kuivõrd käib võimuvõitlus,
on tegelased jaotatud kahte (siin võib tekkida küsimus, kuidas on sattunud
kuningas ja jahimees pahalasteks — seletus on see, et kuningas on paha selle
tõttu, et ta ei tee midagi asjade takistamiseks, jahimees täidaks muidu
käsku, aga ta on nõrk, laseb ennast ära rääkida, aga kuivõrd ta on tark
ja paha, siis peidab ta oma reetmise noore sea kopsu ja maksaga). Võimuvõitluse
seisukoha pealt on võimsaim vastasseis printsi ja kuninganna vahel, sest
prints legitimiseerib Lumivalgukese happy end’i, teine vastasseis
aga kuninga ja Lumivalgekese vahel, sest kuningas legitimiseerib Lumivalgekese
vastandi — võõrasema. Päkapikkude põhinõrkus on rumalus (nad lasevad ennast
kolm korda petta ja hilisem tõsisasi, et üks päkapikest pannakse kirstu
valvama, tõestab, et kui nad oleksid targemad olnud, oleks nad võinud seda
teha juba pärast teist mõrvakatset) ja kontsentreerumine mujale. Prints
on väga tugev aktant, aga ta saabu alles lõpus — tema mängu astumise tõttu
ongi võimalik imeline hea lõpp. Võit tuleb headele just tänu headusele —
üks pahalane on paha seeõttu, et ta midagi ei tee, ja teine keerab kogu
pahalaste pundile käkki seetõttu, et ta on paha (nõrk ja kaval egoist).
Peapahalasel on aga tugev afektiseisund.
Semiootiline
ristkülik „Lumivalgekese“ tegelastega Võõrasema positsioon on tugevaim.
Kuid tema nõrkus on eeskätt just tema tugev positsioon — tema on paha. Ülejäänud
pahalased on mõelamd nõrgad. Ja kuivõrd heade hulgas on kaks tugevat aktanti,
siis ei suudagi ta lõpuks võita. Tema on tegelastest ainuke, kes on sisenenud
Lacani „sümboolsesse faasi“ (võibolla on seda teinud ka kuningas: tema passiivsus,
resignatsioon ongi märk ta arengutasemest, ta on skeptikust filosoof, kellele
kogu see mäng, mis allpool käib, korda ei lähe...), kuid sellesse peeglifaasi
kaasa tirides — kuninganna konstrueerib „inimmaailma ontoloogilist struktuuri“
just oma võlupeegli kaudu: „Peeglike, peeglike seina peale, / kes on kauneim
kogu maal?“ küsib ta tõde. Kuninganna olekski tegelikult selle muinasjutuuniversumi
ainuvalitseja, kui välja arvata vaid väike tüütu asjaolu, et Lumivalgeke
on ja on temast kaunim. Lumivalgeke saakski kohe surma, kui poleks
tema lihtsameelset ilu (sest ükski teine iseloomujoon teda päästa ei suudaks).
Ta elab kujuteldavas maailmas, laps, kellel pole ei ambitsioone ega aru,
kes oskab ainult hea olla, hoolimata, et sellest üksi ei piisa. Kuid muinasjutumaailmas
on headus suurim jõud ja Lumivalgeke saavutab võidu tänu tugevatele liitlastele
— ta legitimiseerib oma tugeva lõpupositsiooni (noor kuninganna) oma headuse
ja ilu kaudu. Ta on (mida hiljuti avaldatud naisuurimus ka taunib ja kardab)
üdini naiselik. Ta on mõnes mõttes samuti passiivne tegelane. Ainukesed
aktid, mis muinasjutus Lumivalgekese teostada on, on ilus olemine, põgenemine
ja lollilt kolm korda alt minemine. Isegi printsi armuavaldusele vastas
Lumivalgeke vaid vaikiva nõusolekuga. Kuivõrd kõik peale võõrasema on passiivsed
(prints saabub ju alles lõpuks), siis võib kogu muinasjuttu käsitleda ka
võõrasema neuroosi, hullusehoona. Oma paradoksides keele ja kõne vahekorra
kohta kirjeldab Lacan „hullumeelsusega seotud paradoksi“: „... võime siin
täheldada omapäraseid sonimise vorme, mis on muinasjutulised, nõudvad, fantastilised
ja mis subjekti likvideerivad kõnes, milles pole dialektikat. See kõne puudumine
on näha ka diskursuse stereotüüpides, kus subjekt ei räägi, vaid ütleb lihtsalt
midagi välja. Siin ei eksisteeri kõnet kui niisugust.“ Täpselt üks–ühele
„Lumivalgekese ja seitsme pöialpoisi“ kohta öeldud. Asendades „kõne“ „teoga“
leiame, et tõepoolest kõik tegelased lähtuvad mingitest ebaratsionaalsetest
afektidest, jäädes nendes lihtsalt lolliks. Me ei näe kogu muinasjutu jooksul
kahekõnet Lumivelgekese ja kuninganna vahel (ma ei arvesta siin ümberriietunud
kuningannat). See on kindlasti tingitud muinasjutu lühiduse nõudest, aga
ka sellest, et nad tõepoolest ei rääkinud. Nad on täielikud antipoodid
(ja, karta on, et ka lausa perversiivsed introverdid). Kui Lumivalgekesel
lõpuks hästi läks, ei pruukinud ta kuninganna halvast saatusest kuuldagi
— nende maailmad on nii erinevad, et nad, olles isegi füüsiliselt samas
asukohas, ei pruukinud iialgi kohata. Kuningannal on õigust siseneda
Lumivalgekese maailma ainult kuninga kaudu ja see ajab mõlemaid vihale.
Ja ometi ei ütle Lumivalgeke võõrasema kohta ühtegi halba sõna. Lõpp on
tõepoolest neuroosiline: Lumivalgekesel läheb nii hästi, et võõrasema muutub
koledaks ja põgeneb metsa. Tõeline koðmaar ju mistahes pahalasele!
See annab omakorda alust arvata, et kogu muinasjutt ongi võõrasema sonimine
või halb unenägu.