A. Greimas. “Mütoloogilise narratiivi interpretatsiooni teooria juurde”. 1970 (Bororoo müüdi põhjal)

3.5 Aktandid ja lepingulised suhted

JADAD/AHELAD FUNKTSIOONID AKTANDID

Lahkumine hingede pessa

Kokkuleppe arendamine

Kahjuri karistamine

Tulek
Nõusolek ja lahkumine

Poeg=T

Isa=D1
Poeg=D2+(S)+T

Lahkumine papagoide pessa

Kokkuleppe vastuvõtmine

Kokkuleppe tühistamine

Käsk
Nõusolek ja lahkumine

Vale võitlus
Tulemus

 

Isa=D1
Poeg=D1/2+S+T

Isa=D1+T
Poeg=D2+S
T roll läheb pojalt üle isale.

Kangelase tagasitulek

Kokkuleppest lahti ütlemine

Uue kokkuleppe sõlmimine

 

Eelmise kokkuleppe katkestamine

Tagasitulek
Isa puudumine

Adressandi otsingud
Tagasitulek ja kingitus

Tule jagamine
Kangelase mitteaustamine

Poeg=D2+S
Isa=(D1)+T

Poeg=D2+S

Vanaema=(D1)

Vanaema=D1
Isa=T

Kättemaks

Uue kokkuleppe inversioon

 

Kahjuri karistamine
Käsk
Nõusolek ja lahkumine

 

Isa=T
Poeg=D1
Isa=D2+(S)+T

 

D1 (adressant) vs D2 (adressaat)
S (subjekt-kangelane) vs O(objekt-väärtus)
A (abiline) vs T (vastane-kahjur)

(Tabelis on sulgudes kangelane enne kvalifitseerivat katsumust ja samuti saatja adressandi otsingute ajal)

Põhilised lepingulised suhted narratiivi toopilises osas ja neile vastav rollijaotus

Liiasus, mis iseloomustab kokkuleppe rikkumist (kokkuleppe tühistamine – kokkuleppest lahti ütlemine – kokkuleppe rikkumine) ja uue adressandi otsingud segavad narratiivi sümmeetria, mis tuleneb isa ja poja vahelise rollide ümberjaotumise parallelismist, selget nägemist. Võib väljendada järgnevalt:

Tegelane Kokkulepe-karistus Kahekordne transformatsioon Kokkulepe-karistus
Isa T D2+(S)+T D2+S D1  
Poeg D1   D1+T T D2+(S)+T

 

Toitumine, koodi ehitamine. Toitumise probleemi vaadeldakse kui suhet tarbija ja tarbitava objekti vahel ja kategooriad, mis me postuleerisime, et väljendada erinevate tarbimisobjektide sisu (keedetud vs toores, värske vs mädanenud), võis kindlaks määrata ainult ühe võis teise suhte võimalikkuse jaatuse või eitusega. Kui nii, siis on vesi ja tuli kui tootjad toodetava objekti suhtes. Ja tõepoolest, just tuli muudab toore keedetuks ja vesi teeb värske mädanenuks. Niisiis paikneb tarbitav objekt adressandi (tootja: vesi, tuli) ja adressaadi (tarbija) vahel.

Seega paikneb kogu narratiivne väljendus nii sisude tasandil (mis eristab tarbimisobjekte), kui ka kategooriate tasandil (eristab adressante ja adressaate).

Gastronoomiline kood

ELU (V)

 

SURM (M)

 

V(elus)

 

Keedetud (tuli-elu)

Toores (tuli-surm)

Mitte V

 Mitte M

 

 Värske (vesi-elu)

Mädanenud (vesi-surm)

M

Seksuaalne kultuur

 V

 

Keedetud (mees)

Toores (meessoost laps)

Mitte V

 

Mitte M

 

Värske (ema; vanaema)

Mädanenud (naine)

M

 

Gastronoomiliste ja seksuaalsete väärtuste ekvivalentsus.

Seksuaalne käitumine abielusiseselt vastab elule; see on toidu keetmine, mis konjunktsioonis mädanenuga kutsub esile käärimise ja elu. Poissmees ja poisslaps, kes pole läbinud initsiatsiooniriitust seostatakse toore ja tule-surmaga

Abieluväline seksuaalakt kui toore ja mädanenu konjunktsioon, rõhutab surma. Peale vägivalda määratletakse mõlemat messtegelast ühtemoodi, kuid poeg läbi katsumuste transformeerub oma algse seisundi vastandiks, aga isa jääb ikka tooreks (sic!, kui poissmees, tema võimalus saada keedetuks eitatakse, sest ta käitub kultuuri eitades) ja mädanenuks.

Toored tegelased on jahimehed (jaht sisalikkudele, hirvele). Mädanenud on saak (raisakotkaste, põdra).

Kangelase disjunktsioon ühiskonnaga viib tema konjunktsioonile vaimude maailmaga.Mõlemad kangelased, identsed oma loomuselt, erinevad käitumiselt. See erinevus on seotud nende aktant-subjekti süntagmaatilise staatusega, mis vastanduvad:

Subjekt-kangelane, kes omab elu potentsiaali, kangelane-võitja kultuuri omandamisel korraldab katsumusi, omandab omadusi, mis ta võtab ära vaimudelt

Subjekt-kangelane, kes omab surma potentsiaali, võidetud kangelane kultuuri omandamisel, läbib katsumusi, kaotab omadusi, mis ta annab edasi vaimudele