Strukturalism
Strukturalismis laiendatakse lingvistikas kasutusel
olevat struktuuri mõistet erinevatele eluvaldkondadele ja inimtegevuse sfääridele.
Aluseks on arvamus, et keele struktuur on identne mõtlemise struktuuri ja
maailma organiseerumise printsiipidega.
Erinevad humanitaarsed uurimused, mis valivad oma uurimisobjektiks
invariantsete suhete (struktuuride) kogumi erinevate süsteemide dünaamikas.
Struktuuri defineeritakse kui mudelit, mis
vastab kolmele tingimusele:
- Totaalsus (totalité): elemendid on allutatud tervikule ja viimasest
sõltumatud.
- Transformatsioon ehk ühe allstruktuuri korrastatud üleminek teiseks
kindlate reeglite alusel.
- Eneseregulatsioon (autoréglage) ehk süsteemi elementide võime
iseseisvalt korrastuda ja omavahel seostuda. Levi-Strauss:“Struktuur
on süsteem, mida juhib seaduspärane seos.”
LS ei loe Barthesi, Lacani ja Foucault autentse S. esindajateks,
kuna tema arvates oli selle S. eesmärk struktuurlingvistika konkreetse meetodi
üle kandmine kulturoloogia väljale, eesmärgiga saavutada seal objektiivsus
ja täpsus, mis on omane loodusteadustele.
S. kui rea 20. saj filosoofiliste strateegiate superpositsioon
- traditsioonilise metafüüsika desubstantsionaliseerimine, mida alustas
juba Kant ja jätkas Nietzshe. Väidetakse, et elementide suhteomadusi on
humanitaarse tunnetuse jaoks võimalik teadvustada ja neil on isegi suurem
gnoseoloogiline väärtus, kui substantsionaalsetel. Kanti asi iseeneses
välistatakse. Nietzshe Jumala surm – Autori surm.
- Mõistusväliste mõistuse aluste eksplitseerimine, mis lähtub Marxi ja
Freudi töödest. Erinevad mõistelised konstruktsioonid (LS mentaalsed konstruktsioonid,
Foucault episteem, Lacani sümboolne kord) pretendeerivad mitteteadvuse
olemuse ja funktsioonide formaliseerimisele, arendamisele ja selgitamisele.
- Neoratsionalism
Struktuuri vastandiks võib lugeda texture (faktuur), mis
vastukaaluks struktuuri loogilisele ja üldisele iseloomule on individuaalne
ning üksik ("Uue kriitika" juhtkuju J.C.Ransom´i
järgi on poeetiline teos "avatud loogiline struktuur vaba individuaalse faktuuriga".)
Hiljem kasutati neid termineid ka Freudi terminoloogia
raames, kus siis struktuurile vastab id ja faktuurile ego.
Saab rääkida kolmest suuremast voolust, mis lähtuvad klassikalisest
struktuuri mõistest:
- Strukturalism, kus kirjandusteksti vaadati autonoomsena,
lahusolevana teistest tekstidest ning lugejast. Tuntumad esindajad on
Greimas, Levi-Strauss ja Barthes.
- Narratoloogia, mida võib tinglikult nimetada ka tänapäeva
strukturalismi vormiks. ENE määratluse järgi lähtub narratoloogia semiootikast
ja strukturalismist ning vahe eelpool nimetatud strukturalismiga seisneb
eelkõige narratoloogia laiemates piirides. Jätab alles "süvastruktuuri"
mõiste, mis on teose aluseks. Kuid põhirõhk on selle struktuuri realiseerimisel
kirjaniku ja lugeja aktiivse "dialoogse vastastikuse mõju" käigus. Esindajad
Genette, Eco ning Ricoeur.
- Retseptiivne esteetika lähtub vastupidiselt strukturalismile
subjektist-lugejast ehk vastuvõtjast. Kunstiteos kui "esteetilise kogemuse"
intentsionaalne objekt. Uuritakse lugeja reaktsiooni. Jauss,
Ingarden.
Strukturalism — semiootika. Eriti kirjandusteaduslikes
teatmikes loetakse semiootikat tihti strukturalismi allliigiks. Vrd Fiske:
Strukturalism uurib, kuidas inimesed omistavad tähendust
maailmale (make sense of the world), mitte mis maailm on. Semiootika
on strukturalismi vorm — me ei saa tunnetada maailma tema enda terminites,
vaid ainult läbi meie kultuuri kontseptuaalsete ja lingvistiliste struktuuride.
Foucault: Structuralism
replaced phenomenology and become coupled with Marxism.
Tagasi