Ameerika deskriptivism
L.Bloomfield "Language" 1933
Ideed, mõisted on vaid keelefaktide vale tõlgendus. Tuleb kirjeldada, mitte seletada. Keel või ideed
1. utilitaarsus, pragmatism. Rakenduslingvistika
2. rikkalik uurimismaterjal — kirjata indiaanikeeled
3. tees keele kirjeldamise võimalikkusest semantikat arvestamata
4. seos kultuurantropoloogiaga, biheiviorismiga, neopositivismiga
Ajaliselt kolm erinevat grupeeringut:
I Bloomfieldi õpilased ja järgijad (Z. Harris, G. Trager) Yale'i koolkond
- lingv. ühikute määratlemine ja kirjeldamine fonoloogia ja morfoloogia tasanditel
- distributiivse (distribution - jaotus) analüüsi metoodika ja analüüs vahetute moodustajate alusel (immediate constituents)
- isomorfism nii fonoloogilisel kui morfoloogilisel tasanditel
- nõue ignoreerida tähenduse faktorit
II Ann-Arbor (Michigani ülikool) K. L. Pike, E. Nida
Tugevad Sapiri mõjud. olulised ka mittelingv. faktorid (psühholoogilised, sotsiaalsed, eetilised). Antropol. lingvistika.
Meetod kolmeetapiline
1. teksti jagamine antud tasandi jaoks minim. ühikuteks (foonid ja morfid), nende distributsiooni määratlemine ja selle alusel nende viimine teatud keelestruktuuri ühikute (foneemid, morfeemid) alla nende variantidena ( allofoonid, allomorfid).
2. keelestruktuuri ühikute enda distributsiooni määratlemine ja selle alusel nende ühendamine klassideks
3. teatud keelemudeli loomine tema struktuuri antud etapil
Üldine keelestruktuuri mudel peegeldab erinevate tasandite koostööd — mikrolingvistika <lingvistika>, mis on keeleteaduse (makrolingv.) tuum. Foneetilised uurimused — eelllingvistika, semantilised — metalingvistika.
Deskr. lingv. pöhieesmärk — uurida jaotussuhteid (distributsioon) või erinevate sõnaliikide asetust (arranzheering) üksteise suhtes kõneprotsessis.
Distributsioon — kontekstide hulk, milles keeleüksus võib esineda.
2 põhilist distributsiooni mudelit
1.mittekontrastne D. (lingv. samased elemendid, ühe foneemi variandid)
2. kontrasteeruv D. — lingv. mittesamased elemendid foneetikas ja morfoloogias (jäär–käär–määr–säär–näär)
I ja II ühine:
- keele sisemine struktuur moodustub 3st komponendist
- väljendusplaan (fonoloogia, morfoloogia)
- sisuplaan
- sõnastik
- morfeem kui väikseim keeleühik. Ignoreeritakse sõna kui globaalset keeleelementi.
- põhilised operatsioonimeetodid kõigil tasanditel
- substitutsioon (mood. el–de klassid)
- vahetute moodustajate meetod (kehtestatakse el–de seostamise seaduses)
- keeleteooria puudumine, esikohal fonoloogia (Bloomfield "Keele kirjeldamine algab fonoloogiast")
- grammatikas kasutavad samu ühikuid, kuid metakeel erineb
Klassikaline mudel Bloomfieldi järgi. Protsessi mõiste on kõrvale heidetud, kõiki erinevusi vormis kujutatakse kui erinevusi keele enda ühikute ja nende kombinatsioonide vahel. Põhimeetod on distributiivne analüüs — ühiku eristamine ütluses
- segmenteerimine (morfid ja foonid)
- identifitseerimine (morfeemid ja foneemid). Kaks tekstiühikut kuuluvad ühe keeleühiku alla kui on mittekontrast. D., erinevatesse — kui kontrasteeruv D.
- substitutsioon (morfeemide klassifitseerimine). Erinevad keeleühikud kuuluvad ühte klassi, kui võivad üksteist asendada samades kontekstides.
- nende paigutus (arranzheering)
Puudused:
- ei võimalda eristada tähenduselt erinevais süntaktilisi struktuure
- ei võimalda tuua välja seoseid aktiivse/passiivse, jaatav/eitava lause vahel
- ei anna vastust küsimusele, mis on keele elementaarühikuks süntaktika tasandil
III Transformatoorse analüüsi koolkond
Vahetute moodustajate meetod |
Transformatoorne analüüs |
Hierarhiline süsteem |
Ekvivalentsete lausete või süntaktiliste struktuuride perekond |
Induktsiooni meetod |
Deduktsioon |
Süntagmaatika |
Paradigmaatika |
Kuidas on koostatud lause? |
Millisest lausest või lausetest on tuletatud lause? |
Teooria printsiibid ja kategooriad tuletatakse analüüsitavatest faktidest kindlate induktsioonireeglite abil |
Enne teooria, siis tuletada faktid. Seletada inimeste keelevõimet |
Naom Chomsky
Syntactic structures 1957
Language and mind 1968
Generatiivne grammatika. Peab keeleteaduse peamiseks uurimisobjektiks inimese keelepädevust: võimet moodustada ja mõista lõpmata paljusid lauseid, ka niisuguseid, mida pole veel kordagi moodustatud. Ideaal — esitada reeglid keele struktuuri kohta nii, et neid mingis järjekorras täites oleks võimalik moodustada (genereerida) kõiki keele grammatiliselt õigeid lauseid ja ainult neid.
Vahetute moodustajate meetod → transformatoorne analüüs (1957, Harris, Chomsky Süntaktilised struktuurid) →interpreteeriv semantika (1965 Chomsky Süntaksiteooria aspektid, joon) →generatiivne semantika (Lakoff, Ross, joon)
Base component PS /phrase–structure/ rules Lexicon |
ê
Deep structure è Semantic interpretation
ê
Transformational component
ê
Syntactic surface structure
ê
Phonological component
ê
Phonological form
Standard theory 1965 Chomsky Aspects of the Theory of Syntax
Generatiivne semantika. Chomsky järgne noorem põlvkond (G. Lakoff, J. Ross) lihtsustasid skeemi. Semantiline esitus on primaarne. Keel on vahend mõtete esitamiseks kindlas vormis. Süvastruktuuride asemel genereeritakse kohe lausete semantilised esitused.
Foneetiline esitus é Foneetilise interpretatsiooni reeglid |
é
Pindstruktuur é Transformatsiooni reeglid |
é
Semantiline esitus é Fraasistruktuuri reeglid |