LOTMANI KULTUURIKÄSITLUS

Kultuuri fenomen 1978

l      Mõtlev objekt võib:

säilitada ja edasi anda infot (valdab kommunikatsioonimehhanisme ja mälu), valdab keelt ja võib moodustada õigeid teateid

viia läbi algoritmilisi operatsioone nende teadete õigeks transformeerimiseks

moodustada uusi teateid

Kultuur ei saa olla ühestruktuurne ja ükskeelne. Inimese intellektuaalne tegevus on oma ülesehituselt bipolaarne (see on seotud parema ja vasaku ajupoolkera erinevusega).

Lineaar-diskreetne

vasak ajapoolkera

 

Sõnalis-diskreetsed koodid

Märgilised ühikud

Süntagmaatiline järgnevus

Tekst on märgi suhtes sekundaarne

Kontinuaal-homomorfne

parem

 

Ikoonilised

Adiskreetsus, ruumiline (kontinuaalne) elementide organiseeritus

 

homomorfsus

Täiskasvanu teadvus

Ajalooline teadvus

Sõnaline mõtlemine

Jutustus

Proosa

Lapse teadvus

Mütoloogiline teadvus

Ikooniline mõtlemine

Tegevus

luule

Mõtlev struktuur peab moodustama isiksuse, st integreerima vastandlikud semiootilised struktuurid

Integratsioonimehhanismid:

l      Metakeele plokk – kirjeldab kahte erinevat keelt ühena

l      Kreolisatsioon – ühe keele põhimõtted mõjutavad sügavuti teist

Näited: Kirjalik/suuline keel, filmikunst

Kultuur kui indiviidiülene intellekt

l      Kujutab endast mehhanismi, mis korvab individuaalse teadvuse puudujääke ja on selles mõttes tema vältimatuks täienduseks.

l      Et olla vastastikku kasulikud, peavad kommunikatsioonis osalejad “rääkima eri keeli”.

Mälu kulturoloogilises valguses 1985

l      Semiootika vaatevinklist kujutab kultuur endast kollektiivset intellekti ja kollektiivset mälu, st on teatud teadete (tekstide) hoidmise ja edastamise ja uute väljatöötamise indiviidiülene mehhanism. Selles mõttes võib kultuuriruumi määratleda kui teatud üldise mälu ruumi, st ruumi, mille raames mingid üldised tekstid võivad säiluda ja aktualiseeruda.

 

Geneetiliselt ehitatakse kultuuri üles kahe primaarse keele baasil.

l      Maailma kahekordistamine sõnas ja inimese kahekordistamine ruumis moodustavad algse semiootilise dualismi.

l      Selleks, et üks või teine süsteem oleks võimeline täitma mitmesuguseid semiootilisi funktsioone, peab ta omama tema tähendust moodustava objekti kahekordistamise (õigemini mitmekordse multiplitseerimise) mehhanismi. Loomuliku keele maailm kahekordistab maailm-objekti ja võib ka ise kahekordistuda keerulisemalt organiseeritud sõnalistes tekstides ja sõnakunsti tekstides.

Kultuur kui subjekt ja iseenese objekt. 1989

Kultuurisemiootika põhiküsimus — tähenduse tekke probleem.

Tähendust tekitava üksuse invariantne mudel eeldab kõigepealt teatud piiritletust, sisendi/väljundi olemasolu, immanentset struktuuri.

Semiootiline monaad (nii kultuur tervikuna kui iga temasse suletud küllalt keerukas tekst, k.a. üksik inimisiksus kui tekst) tähendust tekitava üksuse invariantne mudel.

1)      eksistents ei ole mitte materiaalne, vaid semiootilis-informatiivne, tekst ei hävi „tarbimise“ käigus

2)      võime siseneda omaenda sisendisse ja iseend transformeerida → loomupärane võime enesekirjelduseks (eneserefleksiooniks) ja iseenese tõlkimiseks metatasandile.

3)      Vähim võimalik ehitus hõlmab binaarset süsteemi, mis koosneb (vähemalt) kahest semiootilisest mehhanismist (keelest), mis on vastastikku tõlgitamatud ja ühtaegu teineteisega sarnased, kuna kumbki modelleerib oma vahenditega üht ja sedasama semiootikavälist reaalsust. Minimaalne struktuur sisaldab ka kolmandat osist: tinglike ekvivalentsuste plokki, metaforogeenset seadeldist, mis võimaldab tõlkeoperatsioone tõlgitamatuse tingimustes → uue teksti genereerimise akt.

4)      Semiootilise mehhanismi töötamise vältimatuks tingimuseks on, et teda peab ümbritsema semiosfäär — semiootiline ruum. Astub suhetesse teiste monaadidega, luua kõrgema ühtsuse (või mitte – mongolid/venelased ei loonud ühtsust, mongolid/hiinlased astus semiootilistesse suhetesse). Sõltub sellest, kuivõrd sooduvad/soodumatud on nad vastastikustele konvergentsidele.

5)      Niipea kui kaks monaadi astuvad omavahel ühendusse ja moodustavad ühtse semiootilise mehhanismi, lähevad nad kohe vastastikuse neutraalsuse seisundist üle teineteisetäiendavuse, struktuurse antonüümia seisundisse ning hakkavad süvendama omaenese eripära ja vastastikust kontrastsust. Sümmeetria või asümmeetria rõhutamine on ühe ja sama protsessi kaks külge, alates evolutsiooni käigus kujunenud soolisest sümmeetriast/asümmeetriast ja inimese suurte ajupoolkerade funktsioonide sümmeetriast/asümmeetriast kuni keeruka semiootilise ühtsuse kujunemise seaduspärasusteni. (kultuuride suhtlemine — üheltpoolt lähenemine, teisalt — salapärane Ida, mõistatuslik slaavi hing, seletamatu naisloomus.

6)      Mida keerukama korraldusega on monaad, seda autonoomsem on ta käitumine, seda rohkem ennustamatust toob ta kogu süsteemi. Määratu informatsioonimahutavus ja piiramatud võimed iseeneslikuks arenguks.

 

SEMIOSFÄÄRi iseloomustab

l      Piiritletus

l      Semiootiline ebaühtlus

l      Tuum ja perifeeria

l      Ilma semiosfäärita keel mitte ainult ei hakka tööle, vaid teda pole olemas

l      Terviklikkus, hierarhilisus

l      Semiosfäär kui tervik on homomorfne teiste semiootiliste ruumidega (nagu tekst ja kultuur)

 

Semiosfääri struktuurne ülesehitus

l      Rajaneb ruumilise sümmeetria-asümmeetria ristumisel ajaliste protsesside intensiivsuse ja vaibumise sinusoidse vaheldumisega; see tekitab diskreetsuse.

l      Need kaks telge on taandatavad üheks – parem- ja vasakpoolsuse ilminguks, mis on lähtekohaks dialoogile, kõigi tähendusloomeprotsesside alusele.