Inglise draamakirjandus
tragöödia areng
- heroic tragedy - (John Dryden, Joseph Addison, "Cato" 1713
- domestic tragedy - (George Lillo, "The London Merchant, or the History of George Barnwell" 1731)
- eelromantilised vormid (melodraama, gothic drama) - James Thomson, Thomas Gray, John Home
komöödia areng
- restoration comedy (comedy of manners)- William Congreve;
- sentimental comedy - koomilise redutseerimine, moraali väärtustamine - Jeremy Collier, A Short View of the Immorality and Profaneness of the English Stage, 1698: "The business of Plays is to recommend Virtue, and discountenance Vice".
Nt Richard Steele, The Conscious Lovers, 1722;
Richard Cumberland, The West Indian, 1771;- kommetekomöödia renessanss (laughing comedy) - Oliver Goldsmith, She Stoops to Conquer, 1773; Richard Brinsley Sheridan, The Rivals 1775; The School for Scandal 1777
domestic tragedy zhanritunnused:
aeg ja koht kujutab kaasaegset tegelikkust tegelased mitte-aristokraatset päritolu tegelaste esitus individualiseeritus, psühhologiseeritus, subjektiivsete elamuste, tunnete, kannatuste esitus tegelaste konstellatsioon selge struktureerimine eetilis-moraalsete väärtuste järgi tegevuse kulg tõsine, traagiliselt lõppev tegevuskulg, suletud lõpp lõpp katastroofi juhuslikkus, traagiline lõpp fookus kodune, familiaarne, eraeluvaldkond vorm ja keel proosa, stiliseeritud, sententsirohke teabeedastamine kalduvus dialoogi monologiseerimisele väärtused ja normid kodanlike väärtuste propageerimine (mõistlik ja edasipüüdlik tegutsemine, tublidus, hoolsus, kokkuhoid, perekondlike sidemete hindamine, kuulekus, abielutruudus, õrnus, tänulikkus, siirus, kannatus, andestamisvalmidus) mõjupotentsiaal kõrge samastumispotentsiaal publiku jaoks mõjutaotlus kaastunde äratamine, eetilis-moraalne eesmärk