Inglise draamakirjandus

tragöödia areng

  1. heroic tragedy - (John Dryden, Joseph Addison, "Cato" 1713
  2. domestic tragedy - (George Lillo, "The London Merchant, or the History of George Barnwell" 1731)
  3. eelromantilised vormid (melodraama, gothic drama) - James Thomson, Thomas Gray, John Home

komöödia areng

  1. restoration comedy (comedy of manners)- William Congreve;
  2. sentimental comedy - koomilise redutseerimine, moraali väärtustamine - Jeremy Collier, A Short View of the Immorality and Profaneness of the English Stage, 1698: "The business of Plays is to recommend Virtue, and discountenance Vice".
    Nt Richard Steele, The Conscious Lovers, 1722;
    Richard Cumberland, The West Indian, 1771;
  3. kommetekomöödia renessanss (laughing comedy) - Oliver Goldsmith, She Stoops to Conquer, 1773; Richard Brinsley Sheridan, The Rivals 1775; The School for Scandal 1777

domestic tragedy zhanritunnused:

 aeg ja koht kujutab kaasaegset tegelikkust
 tegelased mitte-aristokraatset päritolu
 tegelaste esitus individualiseeritus, psühhologiseeritus, subjektiivsete elamuste, tunnete, kannatuste esitus
 tegelaste konstellatsioon selge struktureerimine eetilis-moraalsete väärtuste järgi
 tegevuse kulg tõsine, traagiliselt lõppev tegevuskulg, suletud lõpp
 lõpp katastroofi juhuslikkus, traagiline lõpp
 fookus kodune, familiaarne, eraeluvaldkond
 vorm ja keel proosa, stiliseeritud, sententsirohke
 teabeedastamine kalduvus dialoogi monologiseerimisele
 väärtused ja normid kodanlike väärtuste propageerimine (mõistlik ja edasipüüdlik tegutsemine, tublidus, hoolsus, kokkuhoid, perekondlike sidemete hindamine, kuulekus, abielutruudus, õrnus, tänulikkus, siirus, kannatus, andestamisvalmidus)
 mõjupotentsiaal kõrge samastumispotentsiaal publiku jaoks
 mõjutaotlus kaastunde äratamine, eetilis-moraalne eesmärk

Loenguteemad