Eksamiülesannete näited aines süntaksiteooriad ja –mudelid.

  1. Koostage fraasistruktuurigrammatika, mille abil saaks analüüsida lauset Ilus pikk poiss läks üle silla
  2. Tooge eestikeelne oma näide lihtlausest, milles kaassõnafraasi kuuluvus on mitmene, joonistage vastavad puud

 

  1. Leida näide selle kohta, kuidas adverbifraas võib laiendada kaassõnafraasi. Joonistage lausepuu.
  2. Selgitage mõisteid juurtipp, tütartipp, leht, alampuu kasutades ühte eelneva ülesande näidet.
  3. Mis on intransitiivne, transitiivne ja ditransitiivne verb. Tooge näited.
  4. Selgitage ergatiivkeelte olemust.
  5. Joonistage suluehituse põhjal puu või vastupidi.
  6. Mis on grammatiline ühildumine. Tooge näiteid.
  7. Millised tunnused võiksid olla eesti keele verbivormil.
  8. Kasutades tunnuseid kirjutage grammatikafragment, mis analüüsib lause Ma lähen koju, kuid ei analüüsi lauset Ma läheb koju.
  9. Tooge näiteid piiramata sõltuvustest
  10. Mida tähendab Definite Clause Grammaris slash-tunnus. Milleks seda kasutatakse?
  11. Millised on X’-teooria põhimõtted GB-süntaksis. Joonistage süntaksipuu lausele Peeter oli uhke oma tulemuste üle lähtuvalt X’-teooriast
  12. Mida kujutavad endast liikumise jäljed GB-teoorias.
  13. Antud kas tunnusstruktuuri, määrata, kas nad on unifitseeritavad. Kumb on üldisem. Põhjendage.
  14. Selgitage, mida tähendab verbi send tunnusstruktuur.
  15. Mida tähendab tunnus COMPS HPSG tunnusstruktuuris.
  16. Joonistage Lause Peeter kõditab Mari süntaksipuu kasutades SUBCAT tunnust.
  17. Kirjutage fraasi sild üle jõe tunnusstruktuur
  18. Kirjutage lause Peeter sõi jäätist f-struktuur (LFG)
  19. Kirjeldage keelt, mida tunneb antud automaat.
  20. Leidke väljundsõne, kui on antud muundur ja sisendsõne.
  21. Selgitage, milline erinevus on determineeritud ja mittedetermineeritud lõplikul automaadil.
  22. Antud automaat. Millised on selle automaadi algus- ja lõppolekud.
  23. Joonistage automaat, mis tuvastaks antud keele.
  24. Mis vahe on muunduril ja automaadil.
  25. Milline seos on automaatidel ja regulaaravaldistel.
  26. Selgitage Brilli märgendaja tööpõhimõtet
  27. Selgitage, mis on ahne ja laisk õppimine.