Looming 2005, nr 4, lk 620–621.
Arne Merilai
TÄIELIK TRAMA
Uus teatrimanifest
TÄIELIK TRAMA:
— töötab buldooserimeetodiga: lükkab enda ees kõike kuhjaga;
— on multiplitseerit krabikäik: teeb mitu jäljerida korraga, kas samas või eri suunas;
— on ühtlasi päris ja meta: nii sensuaalne kui metaerootiline;
— on intellektuaalne: et osalejad ei plahvataks;
— vallandab sadu emotsioone: seepärast pigem külm kui lüpsisoe;
— ei häbene midagi, eriti paatost: ei skaala laiuses ega detsibellide kõrguses;
— hakkab koomilisest ja lõpeb traagiliselt: ning vastupidi ja vahepealt;
— naudib paletti ja balletti: siis mäkerdab ning käkerdab täiega;
— tekitab mitmekordset hirmu ja lõbu:
— sest ei tea, mis see on;
— sest võib-olla ei puudutagi elu kõiki aspekte;
— sest kellelgi on osalejate elu asjaolud teada;
— tekitab mitmekordset kaastunnet ja irooniat:
— tegelaste vastu nende viletsuses ja hiilguses;
— vaatajate vastu nende viletsuses ja hiilguses;
— teiste teatrite vastu nende viletsuses ja hiilguses;
— on sünesteetiline: mono-, dia-, tri- ja polüloogis; teos, jutus, pildis; tantsus, laulus, taustas;
— on nähtuste- ja tekstidedevaheline: täielikult võrgutav risoom;
— töötab täie pühendumusega: ei ole maailma väljaspool täielikku trama;
— eeldab täielikku osalejat: kui näitleja, lavastaja või vaataja ei jaksa, ostetakse asetäitjad;
— eeldab täielikku loojat: kes ei ole, dramatiseeritakse;
— eeldab täielikku sugu: naisena Ruthi, mehena Kalevipoega, ja vastupidi;
— eeldab täielikku rassi: rahvuselt ülerahvust ja vastupidi;
— eeldab täielikku vanust: vanurilt lapsikust, lapselt taipu;
— eeldab täielikku keeleoskust: tõlget igas olukorras;
— levib täielikus ruumis: globaalses virtuaaleetris noateral;
— ootab täielikku aega: mis endiselt saabub arhetüüpsest antiigist;
— tuleb täielikust teadmisest: me ootame, me ootame, Mary Zimmermann;
— armastab regivärssi: nii protorõhulist kui hüpoteetiliselt kvantitatiivset;
— allub täielikule vabadusele: seoste vältimatule mängule, ilu ja heakõla seadustele;
— pilkab Brežnevit ja ihaleb Hitlerit: ning vastupidi ja üldse mitte, ainult Kristust ja Buddha;
— tunnistab valu: kaevab selle juurt, et tõusta latva;
— pühitseb osalejaid: keda alandab, seda ülendab;
— on heideggeriaanlik võimalikkude maailmade metafüüsika: kohalikus kontekstis;
— on post-freudistlik ehk eel-psühholoogiline: järel-strukturalistlik ehk pre-loogiline;
— asendab metafoori metonüümiaga: mis on üks ja sama, hoolimata erinevusest;
— seab mitmetähenduslikkuse üle illusioonist: kõik on üks ja ükski pole miski,
— on tõsine: kiibitseb kitši nagu sürrealist oksüümoroni;
— on sama iseenda paroodiaga: pastiššide travestia, kuid inversioon;
— nõuab täielikku vaikust: et keskenduda lärmile;
— saab ka tummalt hakkama: üksi, pimedas, manuaalselt ja mitteverbaalselt;
— annab kur(a)dile kõrvakiilu: kaupleb kahjuks kasudega;
— ehk barokne sentimentalism: burlesksed moraliteed;
— on funktsioon mitme muutujaga: ja muutuja mitme funktsiooniga;
— kui megatrend ja kokakunst: lahutab paska pasteedist, jagab matsu;
— liigub uutele töövõitudele: vanu kaotades;
— otsib täiust: ammutab tühjaks;
— kasutab triviaalset: ainult originaalselt;
— vastandub ehk samastub: üldistub või pihustub;
— töötab kultuurkapitali kogu võimsusel: ei ole mahti toetajaid lunida;
— põhjustab sponsorite järjekordi: on täieliku prestiiži allikas;
— on groteskne koerakurnaja: viimse vindini tiine;
— on definitiivselt terve: kontrastis täieliku haigusega;
— on kogu maa teatraliseerimine: jumala rahu vete kohal;
— kehtib ka romaanis: täielik luule.
+ Parem on täielikust tramast eemale hoida — kus vähegi võimalik!