Õppeprotsessi toetamine

 

Püüdke arvestada sihtrühmaga:

  • Märkige ära, kellele ja millistel eesmärkidel on õppematerjal loodud
  • Kasutage küsimise-vastamise stiili huvi äratamiseks
  • Sõnastage huvitavad ja asjakohased pealkirjad
  • Pöörduge otse õppija poole (mõtle, otsi, kirjuta, analüüsi)
  • Vältige passiivi
  • Ärge kasutage strerotüüpe ja ärge diskrimineerige kedagi

Pakkuge paindlikkust:

  • Võimaldage valida ülesandeid, tooge erinevaid näiteid jne
  • E-tugi õppetöös võimaldab valida õppimise aega ja kohta
  • Erinevas vormis õppematerjalid – tekst, audio, video sobivad erinevat tüüpi õppijatele

Arvestage ajaga, mis kulub õppematerjali teksti lugemiseks:

1 lk on umbes 400 sõna. Õppija loeb minutis u. 50 sõna keerulist teksti. See teeb 45 minutiga (1 akadeemiline tund) 2250 sõna ehk u. 5 lk. Arvutist lugemine on aga 30% aeglasem – 45 minutiga 3,5 lehekülge teksti (Rountree, 1994).

Pakkuge sobivaid ülesandeid (mõtlemiseks ning esitamiseks):

  • Reflekteerida loetut (pange kirja 2-3 mõtet, mis teil lugemisel tekkisid: mida olete ise kogenud, millega te nõus pole jne)
  • Analüüsida tekstilõiku, video- või audioklippi
  • Intervjueerida kedagi või arutleda loetud teemal
  • Viia läbi praktiline töö
  • Pidada õpipäevikut
  • Märkeruudud nõusoleku või mittenõusoleku tähistamiseks
  • Valikvastustega test
  • Sobitustest
  • Tekstis olulise allajoonimine
  • Küsimusele vastuse sisestamine
  • Lünktekst
  • Pikema arvamuse kirjutamine
  • Jooniste, skeemide, tabelite tegemine
  • Video- või audiosalvestiste tegemine
  • Näidete toomine
  • jne

Mida ülesannete loomisel silmas pidada?

  • Kursuse eesmärke – mida õppija peaks saavutama, mida teadma ja oskama
  • Enda väärarusaamasid – kuidas neid ülesandega saaks vältida
  • Enda õpikogemusi – kuidas oleks hea jõuda vajaliku tulemuseni
  • Juba kasutatud ülesandeid – mida annaks kohandada uude situatsiooni
  • Olulist konflikti või probleemi õppematerjalis - selle üle mõtlemine aitab selgusele jõuda
  • Tabeleid, jooniseid või illustratsioone õppematerjalis, mida annaks ülesande juures ära kasutada
  • Ülesannete varieerumist: raskusaste, tüüp (lugemine, joonistamine, kirjutamine, praktiline töö jne)
  • Vastuste edastamise viisi - millised on vormilised ja tehnilised võimalused