Semiootika ajalugu I: kordamisküsimuste vastused.

Lekton (stoikud) – sõnaline esemelisus, teadvuse tüüp mis saadab sõna. Luuakse sõna poolt ei eelne talle. Ei asetse rääkija hinges vaid keeles endas. L-le tugineb mõte. L võimaldab helidel esemetega vahetult suhestuda. Eristatakse täielikku, lõpetatud lektonit (Sokrates kirjutab) ja mittetäielikku lektonit (kirjutab).

Lekton on lähedal tähistatavale. Tähistatav – semainomenon, tähistaja – semainon

Lekton on see, mida võib välja öelda.

Vastandub Platoni idee ja Aristotelese vormi kontseptsioonile

Püha Augustinus

Nomen on verbumi tüüp. Tähistab mingit eset. Nimi ja märk, aga ese ei ole märk. Märk on miski, mis ilmutab end meeleorganitele, samas ilmutab mõistusele veel midagi peale iseenda. Märkide tootmise ainus põhjus on vajadus suhelda. Märgi 4 koostisosa:

Verbum – sõna metalingv tähenduses. Verbum on sõna ja tähendab sõna.

Märkide klassifikatsioon:

  1. sõltuvalt teate edastamise viisist (mis meelele)
  2. päritolult ja teate edastamise viisist

Paradigmaatika: märk suhtes koodiga (mäluga), mitte reaalse teatega. Metafoor.

Adressaat võtab teate vastu kui kombinatsiooni, mis on moodustatud erinevatest osadest (laused, sõnad, foneemid jne), millede valik on teostatud keelelise koodi kõikidest võimalikest komponentidest lähtuvalt.

Keele uurimisel tuleb Jakobsoni arvates lähtuda kõneakti funktsioonidest, mis seostuvad kommunikatsiooniakti mudeliga :

      1. Emotiivne v. ekspressiivne — emotsioone tekitav funktsioon (emotive), mis keskendub adressandile, püüdleb kõneleja suhtumise vahetu väljenduse poole. Kaldub looma kas kindla või teeseldud emotsiooni muljet. Keeles eelkõige hüüdsõnad, nt. “Oot-oot” või vokaali pikendus sõnas, nt. “miiis?”.
      2. Konatiivne (conative) funktsioon on orienteeritud adressaadile, leiab oma puhtaima väljenduse vokatiivis ja imperatiivis. Erinevus deklaratiivsest lausest seisneb asjaolus, et tungiv funktsioon ei pea tuginema tõesusele, st. “Joo!” puhul ei saa küsida , kas joomine ka tegelikult aset leiab, küll saab seda teha aga “joob”; “joodi” puhul.
      3. Faatiline (phatic) funktsioon on suunatud kontaktile, eelkõige kontrollimaks kas kommunikatsioonikanal (kontakt) töötab või ei, või siis kommunikatsiooni kehtestamiseks, pikendamiseks või lühendamiseks, ning seda võib esitada ritualiseeritud vormelite, tervete dialoogide vahetamisega või lihtsalt suhtlemise pikendamise mõttega
      4. Metakeeleline (metalingual) funktsioon koondub kõne koodile, st. adressant ja adressaat peavad kommunikatsiooni kehtestamiseks kasutama sama koodi ehk keelt, termineid jne, et nende vahel oleks võimalik informatsiooni vahetamine. Seletav.
      5. Viiteline, kommunikatiivne v referentiivne (denotatiivne v kognitiivne) (referential) funktsioon orienteerub kontekstile. Et adressandi teade adressaadile oleks operatiivne, nõuab teade viidatavat konteksti, mis on adressaadi poolt haaratav ning kas verbaalne või verbaliseerimisvõimeline. See oleks keel üldises mõttes, mitte aga konkreetne, mis kuuluks juba metakeelelise funktsiooni valdkonda. Põhimõtteliselt võib öelda, et teised viis funktsiooni on kõik selles (viitelises funktsioonis) osalised vähemal või suuremal määral.
      6. Poeetiline (poetic) funktsioon on suunatus teatele kui niisugusele. See projitseerib ekvivalentsuse printsiibi selektsiooni teljelt kombinatsiooni teljele. Ekvivalentsus-sarnasus ja erinevus on siin järgnevuse ülesehitust loovaks vahendiks.

Kuigi me eristame keele kuut põhiaspekti, võime me paraku vaevalt leida verbaalseid teateid, mis täidaksid vaid ühte funktsiooni.

Ameerika deskriptivism

Bloomfieldist lähtuv, põhimeetod on distributiivne analüüs – ühiku eristamine ütluses

- segmenteerimine (morfid ja foonid)

- identifitseerimine (morfeemid ja foneemid). Kaks tekstiühikut kuuluvad ühe keeleühiku alla kui on mittekontrast. D., erinevatesse — kui kontrasteeruv D.

- substitutsioon (morfeemide klassifitseerimine). Erinevad keeleühikud kuuluvad ühte klassi, kui võivad üksteist asendada samades kontekstides.

- nende paigutus (arranzheering)

Puudused:

Ameerika deskriptivismis 3 koolkonda.

I ja II koolkond kasutasid süntaksi uurimisel vahetute moodustajate meetodit.

Analüüs lähtub väiksematest suuremate üksuste poole. Eesmärgiks identifitseerida vahetud moodustajad.

Vahetud moodustajad: teate lingvistiline struktuur, grammatiliselt ja semantiliselt üksteisega vahetult seotud lausungi osad.

Vahetute moodustajate struktuur on fraasi struktuur.

III koolkond:

Transformatoorse analüüsi koolkond.

Vahetute moodustajate meetod

Transformatoorne analüüs

Hierarhiline süsteem

Ekvivalentsete lausete või süntaktiliste struktuuride perekond

Induktsiooni meetod

Deduktsioon

Süntagmaatika

Paradigmaatika

Kuidas on koostatud lause?

Millisest lausest või lausetest on tuletatud lause?

Teooria printsiibid ja kategooriad tuletatakse analüüsitavatest faktidest kindlate induktsioonireeglite abil

Enne teooria, siis tuletada faktid. Seletada inimeste keelevõimet

Generatiivne grammatika

Peab keeleteaduse peamiseks uurimisobjektiks inimese keelepädevust: võimet moodustada ja mõista lõpmata paljusid lauseid, ka niisuguseid, mida pole veel kordagi moodustatud. Ideaal — esitada reeglid keele struktuuri kohta nii, et neid mingis järjekorras täites oleks võimalik moodustada (genereerida) kõiki keele grammatiliselt õigeid lauseid ja ainult neid.

Süvastruktuur – tähenduse struktuur

Pindstruktuur – foneetika, morfoloogia.

Generatiivne semantika. Chomsky järgne noorem põlvkond (G. Lakoff, J. Ross) lihtsustasid skeemi. Semantiline esitus on primaarne. Keel on vahend mõtete esitamiseks kindlas vormis. Süvastruktuuride asemel genereeritakse kohe lausete semantilised esitused.

Teooria arengulugu:

Vahetute moodustajate meetod → transformatoorne analüüs (1957, Harris, Chomsky Süntaktilised struktuurid) →interpreteeriv semantika (1965 Chomsky Süntaksiteooria aspektid, joon) →generatiivne semantika (Lakoff, Ross, joon)

TERMINID

Intentsionaalsus

teadvuse suunatus esemele, teadvuse esemelisus. Mõiste pärineb F. Brentanolt, kes eristas selle abil psüühilisi nähtusi füüsilistest. psüühilised samastas ta intentsionaalsetega.

E.Husserl muutis I. fenomenoloogia algmõisteks, käsitledes seda kui teadvuse aprioorset elementaarstruktuuri, mistahes elamuse esemelisust, eseme hõlmatust teadvusesse

Ekstensionaalsus (extensio - laienemine, kulgevus) - võrdsete (sünonüümiliste) väljendite asendatavus erinevates kontekstides ja keeltes.

E. ei ole puhtlingvistiline omadus, vaid eeldab teatud keeleväljendite samastamise abstraktsiooni, mis on materialiseeritud võrdsete asendamisreeglites. Kui nende poolt määratletud võrdsus on keelele sisemiselt omane (ei sõltu keelevälisest kontekstist), siis ei ole asendamine piiratud ja on võimalik kõikides kontekstides. Selline on nt väljendite graafiline samasus või süntaktiline sünonüümia, millede suhtes on iga keel ekstensionaalne.

Kui aga mõiste "võrdsest" on sisse viidud lähtudes eeldatavast (võibolla suvalisest) mudelist kui referentsiaalne ekvivalentsus, siis ei säilu E. kõikide kontekstide puhul. Piirangud tekivad antud juhul sellest, et referents, olles tähenduse funktsiooniks, võib muutuda, kui me asendame esemeliselt tähenduselt <osutuselt> võrdseid, kuid tähenduselt ebavõrdseid. Seepärast on ekstensionaalseteks õige lugeda vaid neid kontekste, milledes tähendus ei valitse referentsi <osutuse> üle ja intensionaalseteks, vastupidi, neid, milledes referents ei valitse tähendust.

Tavaliselt - kõik kontekstid, kus puudub "isiklik varjund".

Intensionaalsus (intensio - tugevdamine) — keelte omadus, mis sõltub keele kasutamisest, keeleväljendite tähendusest.

Intensionaalseteks nim. kontekste, milledes ei kehti vastastikuse asendamise printsiip (asendamine sünonüümsete väljenditega). Sellise konteksti tähendus on sõltuvuses mitte asjade objektiivsest seisust, vaid subjekti vaatepunktist — teadmised, kahtlused, usk jmt.

Intensionaalsed kontekstid — teatud modaalsed ja kõik epistemoloogilised kontekstid, arvamuse kontekstid, samuti otsene ja kaudne kõne.