Jean Baudrillard (1929)
�Objektide s�steem�(1968)
�M�rgi poliitilise �konoomia kriitikad�(1972)
�Tootmise peegel�(1973)
�S�mboolne vahetus ja surm�(1976)
�Unustada Foucault�(1977)
�V�rgutamine�(1979)
�Simulaakrumid ja simulatsioon�(1981)
�Kurjuse l�bipaistvus /transparents/�(1989).
Simulaakrum
simulacrum lad.
1) kujutis, kujund, skulptuur
2) sarnasus, n�ivus
3) vari (surnu), kummitus, vaim
4) unen�gu
5) karakteristika
6) Epikurose filosoofias - kujutis, vorm, tunnetuskujund
S. � see on s�steem, milles erinev suhestub erinevaga erinevuse enda kaudu. Sellised s�steemid on intensiivsed, nad on s�gavalt juurdunud intensiivsete kvantiteetide olemuses, mis kommunitseeruvad erinevuste abil. Ainuke seos, ainuke k�ikide ridade kattumispunkt on neid k�iki allaneelav vormitu kaos. Deleuze
S. segab igasuguse erinevuse reaalse ja kujuteldava vahel. S. kutsuvad esile esteetilise ahvatluse � t�nap�eva teater.
Ahvatluste simulatsioon: pornograafia on t�esem t�est enesest � t�iuslik S.
V�rgutatud simulatsioon: pettekas � valelikum valest endast � n�ivuse saladus.
Seduction v�rgutus/ahvatlus.
V�rgutama t�hendab surra reaalsusena ja �rgata ellu peibutisena. V�rgutavad ja t�mbavad ligi meid ainult t�hjad, m�ttetud, absurdsed, elliptilised, igasuguse referentsita m�rgid. Need m�rgid on rikutud, andnud alla ahvatlusele.
4 v��rtuse loogika liiki :
M�rk Baudrillard`il.
Klassikalises m�rgiskeemis on see seotud �hikuks, mis viitab t�histajale ja koos t�histatavaga suunab referendile (osutusele). Baudrillard kritiseerib seda Saussure s�steemi ja n�itab, et referent ja t�histatav on m�lemad seotud ja haaratud m�rki. Reaalsus osutub m�rgi peegelduseks. Maailm kui niisugune on m�rgi effekt/vari/ideoloogiline p�hi.
Igasugused katsed m�rgi poliitilist �konoomiat (v��rtuse m�rgiline vorm) �letada (p��des viidata reaalsusele), viivad selleni, et me saame uue m�rgi. Igasugune t�hendustamise protsess on vaid hiiglaslik t�henduse simulatsiooni mudel. Seda protsessi on v�imeline l�hkuma �ksnes s�mboolne vahetus. Baudrillardil erineb s�mbol rangelt m�rgist, olles m�rgis peidus ja �hvardades lahkuda m�rgi struktuurist, mis baseerub eristusel t�histaja ja t�histatava vahel.
M�rgid meenutav �ha rohkem signaale, mis annavad edasi t�hendusi, milledel pole ja ei saagi olla mingit keelelist vastet. Tegelikult on ainult signaalide kogum, mille funktsiooniks on sotsiaalsusest �rgitada v�lja t�histatavad ja l�litada need massikommunikatsiooni vahenditesse kui �ujuvad� t�histatavad. Tegemist on t��pilise massimeediaga, mis annab teatud m�rgid, nt. panka r��vitakse vastavalt massimeedias n�htule.
Uus keel, kood on k�ige kindlam sotsiaalse kontrolli vundament. Terroristlik t�histamise viis � telereklaam. Kogu v�im kuulub sellele kes selle koodi annab. Niisugusele koodi terrorile saab vastandada ainult surma, mis koodi j�rsult l�hub.
�V�rgutamisest�(1979). Ahvatluse m�iste.
Selles raamatus n�eb ta v�imalust astuda vastu koodi terrorile. V�rgutamine teeb l�bi 3 ajaloolist faasi :
V�rgutamine on omane igasugusele diskursusele ja tervele maailmale.
����������� Simulaakrum ja simulatsioon on Baudrillardil seotud keeleteooriaga. Ta kavandas selle lisaks Marxi poliitilisele �konoomiale, et vastu astuda Saussure dihhotoomiale.
����������� M�rkide ajastu saab alguse renessanssist ja sealt koodid hakkavad vabanema referendist ja saavad l�plikult iseseisvaks 20 sajandil. Esmalt on p�hiliseks s�mboolne vahetus ja kogu j�rgnev inimkonna ajalugu muutub surma v�ljat�rjumise ajalooks (erinevates modifikatsioonides). Surm on kui s�steemi teisesus , mis p��dleb oma t�iusele.
Eksisteerib 3 diskursuse t��pi, mis p��avad erineval viisil maskeerida elu ja surma ambivalentsust. Seda teevad nad vastandades:
Baudrillard teeb panuse p��ratavusele (ts�kliline p��rdumine, t�histamine), teisele poolele � kinkimine, surmainstinkt, anagramm.
3 erinevat simulatsiooni korda (surma v�ljat�rjumise sotsiaalse ajaloo staadiumid), paralleelsed v��rtusseaduse muutusega:
Simulaakrum on s�steem, kus erinevus seostub erinevusega erinevuse enda kaudu. Sellised s�steemid on intensiivsed. Simulaakrum kaotab �ra / segab igasuguse erinevuse reaalse ja kujuteldava vahel. Ning see kutsub esile esteetilise ahvatluse nagu me kohtame nt. teatris.
Ahvatlust on m�istetud kui reaalsuse surma, et s�ndida kui peibutis. Inimesi ahvatlevad eriti absurdsed, m�ttetud m�rgid, milledel puudub igasugune referents (osutus), nt. sireenide laul, pantri aroom, silmade v�lu. Niisuguses osutuse surmas kindlustab end v��rtuse struktuurne m��de, kus toimub �ksteise vahetus, ilma et selles osaleks reaalsus (juba kujuteldav, vt. eelpool).
"Simulaakrumid ja simulatsioon"
Foucault� panoptimismi l�pp t�nap�eval, kuna pole enam subjekti, k�ik on omavahel segunenud ning ei eksisteeri enam v�givalda ja j�relvalvet, vaid ainult informatsioon. Toimub implosioon (aeglane sissepoole plahvatus). Esimeseks implosiooniks peab Baudrillard 1968 aasta filosoofia tudengite m�ssu Prantsusmaal.
����������� L�hutud on klassikaline saatja�saaja vahekord, kuna meedia pole enam vahendaja, vaid s�ndmuste looja.
M�rgi arengu faasid:
Simulaakrumide kolm valda:
- loomulikud, loomutruud S.; mis p�hinevad kujutisel, matkimisel, j�ljendamisel; harmoonilised ja optimistlikud simulaakrumid, mis taotlevad loomuse taastamist v�i ideaalset kehtestamist Jumala n�o j�rgi. Utoopia kujutlussf��r
- produktiivsed, produktivistlikud S., mis p�hinevad energial, j�ul, tema materialiseerimisel masinate poolt; energia m��ramatu vabastamise taotlus. Teaduslik fantastika
- simulatsiooni S., mis p�hinevad informatsioonil, mudelil, k�berneetilisel m�ngul � totaalne operatsionaalsus, h�perreaalsus, k�ikehaarava kontrolli taotlus.
Imaginaarsus oli reaalsuse alibi maailmas, mida valitses reaalsusprintsiip. T�nap�eval on reaalsus see, mis on muutunud mudeli alibiks universumis, mida juhib simulatsiooniprintsiip. Ja paradoksaalsel kombel on reaalsusest saanud meie t�eline utoopia.