G. Jones, Organisatsiooniteooria

Pille kirjutas ja tegi seda öösel (viimaste peatükkide lõpus sulgudes kellaaeg), seega igasugune keele kallal irisemine teretulnud, ehk märkab ise ka, kui märkab. Enjoy... ja ärge kõike pimesi uskuma jääge, mida Jones kirjutab. 

Organisatsioon

Peatükk 1 - Organisatsioonid ja organisatsiooni sihtrühmad

Peatükk 2 - Peamised organisatsiooni disaini väljakutsed

Peatükk 3 - Organisatsiooni struktuuri kujundamine: autoriteet ja kontroll

Peatükk 4 - Organisatsiooni struktuuri kujundamine: spetsialiseerumine ja koordinatsioon

Peatükk 5 - Organisatsiooni kultuuri ja eetika juhtimine

Organisatsiooni keskkond 

Peatükk 6 - Organisatsiooni keskkonna juhtimine

Peatükk 7 - Organisatsiooni strateegia ja struktuur

Peatükk 8 - Organisatsiooni sisemise keskkonnajuhtimine

Tehnoloogiline keskkond

Peatükk 9 - Organisatsiooni disain ja tehnoloogia

Peatükk 10 - Uue tehnoloogilise keskkonna juhtimine

Organisatsiooni protsesside juhtimine

Peatükk 11 - Organisatsiooni sünd, kasv, loojang ja surm

Peatükk 12 - Otsustamine, õppimine ja organisatsiooni muutmine

Peatükk 13 - Organisatsiooni konflikt, võim ja poliitika

 

Esimese peatüki kokkuvõte

Organisatsioon on vahend, mida inimesed üksinda või grupiti kasutavad erinevate eesmärkide saavutamiseks
Organisatsioonid on väärtust loovad süsteemid, mis saavad keskkonnast sisendeid ja kasutades teadmisi ja oskusi muutmaks need oskused lõpetatud teenusteks või toodeteks
Organisatsiooni kasutamine võimaldab inimestel
tõsta spetsialiseerumise astet
kasutada tööjaotust
kasutada erinevaid tehnoloogiaid
tulla toime väliskeskkonnaga
ökonomiseerida kulusid
väljendada jõudu ja kontrolli
(kõik see tõstab organisatsiooni loodavaid väärtusi
Organisatsiooniteooria on õpetus sellest, kuidas organisatsioonid funktsioneerivad kuidas nad mõjutavad inimesi, kes seal töötavad ja kuidas inimesed ja ühiskond mõjutavad organisatsioone
Organisatsioonistruktuur on formaalne süsteem reeglitest, ülesannetest ja võimusuhetest, mis kontrollib seda, kuidas inimesed teevad koostööd ja kasutavad olemasolevaid ressursse organisatsiooni eesmärkide elluviimiseks
Organisatsioonikultuur on komplekt jagatud väärtusi, mis kontrollivad organisatsiooni liikmete vahelisi suhteid ja suhteid varustajate, klientide ja teiste inimestega väljaspool organisatsiooni
Organisatsiooni disain on protsess, mille käigus organisatsioon juhatajad valivad ja juhatavad organisatsiooni struktuuri ja kultuuri aspekte nii, et organisatsioon saab kontrollida oma tegevusi, mis on vajalikud eesmärkideni jõudmiseks. Organisatsiooni disainil on oluline roll mõjutamaks organisatsiooni võimet
konkureerida
tulla toime väliskeskkonna erinevate mõjudega
olla efektiivne
luua uusi tooteid ja teenuseid
kontrollida keskkonda
koordineerida ja motiveerida oma töötajaid ja arendada ja ellu viia strateegiat
Organisatsioonid eksisteerivad tänu oma võimele luua väärtusi ja sihtrühmi rahuldavaid tulemusi. On kaks peamist tüüpi sihtrühmi,
sisemised
aktsionärid, omanikud
juhatajad
tööjõud
välimised
kliendid
varustajad
valitsus
ametiühingud
kommuun
laiem ühiskond
Efektiivsed organisatsioonid üritavad kas või minimaalselt rahuldada oma sihtrühmade huvisid.
Probleemid, mis tekivad erinevate sihtrühmade huvide rahuldamisel on, et tuleb otsustada millise sihtrühma huvidele vastu tulla, kuidas jagada organisatsioonist saadavat kasumit erinevate sihtrühmagruppide vahel ja kuidas tasakaalustada lühi- ja pikaajalisi eesmärke
On kolm peamist võimalust, kuidas juhatajad saavad hinnata organisatsiooni efektiivsust
välistest ressurssidest lähtuvalt
väärtuseks on oskus kontrollida välist keskkonda, kindlustada ja kontrollida oskusi ja ressursse
sisemisest süsteemist lähtuvalt
väärtuseks on organisatsiooni võime olla innovatiivne ja funktsioneerida kiiresti ja keskkonna vajadustele reageerides
tehnoloogiast lähtuvalt
hindab organisatsiooni suutlikkust muuta ressursse teenusteks ja toodeteks

Tagasi algusesse

Teise peatüki kokkuvõte

Jaotumine (Differentation) on see, kui organisatsioon loob keerukaid süsteeme värvates organisatsiooni ülesannete täitmiseks erineva võimuga inimesi ja ressursse
Organisatsiooni tekitavad oma eesmärkideni jõudmiseks viis funktsiooni:
toe
tootmise
halduse
kohandamise
juhatamise
Roll organisatsioonis on komplekt ülesandeid, mida töötajalt nõutakse. Organisatsioon koosneb tervest reast omavahel haakuvatest rollidest, mis erinevad ülesannete vastutuse ja võimu poolest
Jaotumisel on horisontaalne ja vertikaalne mõõde.
vertikaalne dimensioon räägib võimuhierarhiast
horisontaalne dimensioon näitab milline on gruppide roll erinevates allüksustes (funktsioonid ja divisionid)
Juhatajatel tuleb seista vastamisi viie disaini väljakutsega. Valikud on omavahel seotud ja otsustavad, milline on organisatsiooni tegutsemis-efektiivsus
Esimeseks valikuks on tasakaal vertikaalse ja horisontaalse jaotuse vahel
Teiseks leida õige tasakaal eristamise ja integreerumise vahel ning kasutada õigeid integreerimismehhanisme
Kolmandaks leida tasakaal tsentraliseerimise ja detsentraliseeritud võimu vahel
Neljandaks leida tasakaal standardiseerumise ja vastastikuse kohanemise vahel
Viiendaks leida formaalse ja mitteformaalse organisatsiooni suhe selline, mis kõige rohkem motiveeriks töötajaid
Erinevad organisatsioonistruktuurid panevad inimesi erineval kombel käituma. Mehhaaniline organisatsioon paneb inimesed käituma ettearvatavalt. Orgaaniline struktuur toetab paindlikkust, kiiret reageerimist muutuvatele tingimustele. Edukad organisatsioonid leiavad tasakaalu mehaanilise ja orgaanilise struktuuri vahel
Organisatsiooni struktuur sõltub konkreetsetest oludest.

Tagasi algusesse

Kolmanda peatüki kokkuvõte

Organisatsiooni (tipp)juhatus saab oma võimu omanikelt, nende ülesandeks on panna paika organisatsiooni eesmärgid ja kujundad nende eesmärkide ellu viimiseks sobiv struktuur.
Tippjuhatuse meeskonna juhiks on CEO (Chief Executive Officer), kelle ülesandeks on jagada võimu organisatsiooni sees. On viis peamist viisi kuidas CEO saab organisatsiooni efektiivsust mõõta:
kujundades organisatsiooni struktuuri
valides võtme-ülemused
kompensatsioonide määramisega
jagades haruldasi väärtusi
tegeledes oluliste sihtrühmadega
Tippjuhatus koosneb CEOst ja juhatajatest, kes otseselt CEOle vastust annavad, peamised juhatajate liigid on korporatiivsed juhatajad, divisionide juhatajad ja funktsioonide juhatajad
Organisatsiooni struktuuri kõrgus on tasemete arv hierarhias, kontrolli tase iga taseme juures ja võimu tsentralisatsioon ja detsentralisatsioon
Kui organisatsioon kasvab, siis juhatuse osa suurenemine peaks olema proportsionaalselt väiksem kui organisatsiooni enda kasv
Peamised probleemid kõrgete hierarhiaga organisatsioonide puhul on kommunikatsiooniprobleemid, motivatsiooni probleemid ja bürokraatiale tehtavad kulutused
Lähtudes minimaalse käsuliini teooriast peaks organisatsioon valima madalaima võimaliku hierarhiatasemete arvu, mis antud tingimustes võimalik
kontrolli vahemik on konkreetsele juhile otseselt alluvate inimeste arv, mida mõjutab kaks tegurit - ülesande keerukus ja ülesannete omavahel haakumine
Ka organisatsiooni struktuuri kuju sõltub eelpoolmainitud viiest valikust
Bürokraatia kuus põhimõtet näitavad parima võimaluse organisatsiooni võimuhierarhia kujundamiseks
Bürokraatia põhimõtted
loodud ratsionaalse-legaalse võimu põhimõttel
organisatsioonis saab rolle tehnilise kompetentsuse, mitte sotsiaalse staatuse, sugulussidemete või pärimise teel
rolli vastutus, võim ja suhe teiste rollidega peab olema spetsifitseeritud
organisatsiooni rollid peavad olema koostatud nii, et iga madalama taseme üksus on kõrgema üksuse kontrolli all
administratiivsed teod, otsused ja reeglid peavad olema formuleeritud ja kirja pandud
Bürokraatial on terve rida eeliseid. Ta on õiglane ja võrreldav, saab edendada organisatsiooni efektiivsust, parandades organisatsiooni disaini. Samas tõusevad probleemid siis kui bürokraatlikke põhimõtteid ei järgita ja organisatsioonil lastakse muutuda liiga kõrgeks ja liiga tsentraliseerituks. 

Tagasi algusesse

Neljanda peatüki kokkuvõte

Funktsionaalne struktuur on selline, kus inimesed grupeeritakse selle järgi, et neil on sarnased oskused kasutada samu ressursse. Funktsionaalsed grupid on näiteks raamatupidamine, rahandusosakond, turundus, arendus. Kõik organisatsioonid alustavad funktsionaalsest struktuurist.

Organisatsioonil on vaja arendada keerulisemat struktuuri siis, kui ta hakkab tootma erinevaid tooteid või kui tal tekib vajadus mingite eriliste vajaduste rahuldamiseks, näiteks toota mingit asja kiiresti, suhelda erinevate kliendigruppidega või leida teed uutele turgudele

Keerulisema struktuuri suunas liikumine on seotud kolme disainivalikuga:

kas suurendada vertikaalset eristumist

kas suurendada horisontaalset eristumist

või suurendada integreeritust

Enamus organisatsioone liigub funktsionaalselt struktuurilt mõnele divisionaalsele struktuurile:

toote-põhine

asukoha-põhine

turu-põhine

On kolme sorti toote-põhist struktuuri

toote osakonna struktuur

mitmeosakonnaline (multidivisionaalne) struktuur

tootemeeskonna struktuur

Tooteosakonna struktuur on siis kui organisatsioon toodab palju sarnaseid tooteid, mis kasutavad sama komplekti toetavaid funktsioone

Multidivisionaalne struktuur on organisatsioonide, mis arenevad kiiresti ja toodavad palju erinevat sorti tooteid erinevatelt aladelt. Multidivisionalse struktuuri puhul on iga toote osakond iseseisev, mille tegutsemisstruktuur vastab kõige paremini antud haru vajadustele. Keskkuses on inimesed vastutavad selle eest, et koordineerivad erinevate osakondade tegevust. Kui läheb vaja palju koordineerimist, siis kasutatakse multidivisionaalset maatriksstruktuuri.

Tootemeeskonna struktuur keskendub toodetele. Erinevate funktsioonidega spetsialistidest koosnevad meeskonnad koonduvad toote ümber edendamaks selle valmimist.

Asukoha-põhiseid struktuure kasutatakse siis, kui laienetakse uutele aladele või hakatakse tootma paljudes erinevates kohtades.

Turu struktuure kasutatakse siis, kui organisatsioon soovib keskendada gruppide tegevust erinevate kliendigruppide vajaduste rahuldamiseks

Maatriksstruktuuri puhul moodustatakse grupid nii funktsioonide kui ka toodete põhiselt. See on eriline struktuuritüüp, mida kasutatakse siis, kui organisatsioonil on vaja toime tulla tehniliselt keerukate toodetega kiirelt muutuvatel turgudel

Tippjuhtkonna omadused mõjutavad seda, kidas organisatsioonis otsuseid tehakse ja kuidas keskkonnaga lävitakse. 

Tagasi algusesse

Viienda peatüki kokkuvõte

Organisatsioonikultuur on komplekt jagatud väärtusi, mis varustavad organisatsiooni liikmeid sarnase arusaamisega, kuidas ühes või teises situatsioonis käituda

On kahte sorti organisatsioonilisi väärtuseid:

terminaalsed, kus ihaldatakse mingit konkreetset olukorda või väljundit

instrumentaalsed väärtused, kus ihaldatakse mingit käitumisviisi. Ideaalis aitavad instrumentaalsed väärtused terminaalsete väärtuste saavutmisele kaasa.

Organisatsioonikultuur mõjutab organisatsiooni efektiivsust, sest suudab

mõjutada organisatsiooni konkurentsieeliseid

parandada organisatsiooni struktuuri tööd

suurendada organisatsiooni inimeste motivatsiooni organisatsiooni huvides

Kultuur jõuab organisatsiooni liikmeteni 

sotsialiseerumise ja treeningprogrammide kaudu

lugude, tseremooniate ja organisatsiooniliikmete kasutatava keele kaudu

Organisatsioonikultuur areneb 

organisatsiooni liikmete omadustest

organisatsiooni eetikast

omandiõigustest, mis jagatakse inimeste vahel ära (eriti juhatuselt tööjõule)

organisatsiooni struktuurist

Erinevatel organisatsioonidel on erinevad kultuurid, sest nad tõmbavad ligi, valivad ja võtavad tööle erinevaid inimesi. Sest organisatsiooni rajajal on inimeste valikule tihti kaugeleulatuv mõju.

Eetika on moraaliväärtused, uskumised ja reeglid, mis määravad õiged käitumisnormid, mida inimene või sihtrühm peaksid kasutama teistega lävimisel. Organisatsioonieetika on sotsiaalse, professionaalse ja individuaalse eetika summa

Omandiõigused on õigused, mis võimaldavad organisatsiooni liikmetel kasutada organisatsiooni ressursse. Need mõjutavad erinevate normide, väärtuste ja suhtumiste kujunemise organisatsiooni. 

Erinevad organisatsiooni struktuurid arendavad erinevaid läbikäimise mudeleid, mis omakorda viivad erinevate organisatsioonikultuurideni.

Eetilised väärtused, mis arendavad organisatsiooni inimeste poolt toodetavat rikkust, eetilised väärtused kaitsevad inimesi ja nende huve

Sotsiaalne vastutus on organisatsiooni moraalne kohustus sihtrühmagruppide ees, mida mõjutavad organisatsiooni tegemised.

On kaks sotsiaalse kohustuse stantsi, kitsas ja lai. Kitsa puhul on arvamus, et organisatsiooni sotsiaalsed kohustused piirduvad sellega, mis on kirjas seaduses ja antud ühiskonna kirjutamata reeglites. Laia vaate puhul arvestatakse seda, et organisatsioon on teataval kombel vastutav oma sihtrühmade huvide kaitse eest ka siis, kui see pole kirjas konkreetses seaduses.

Tippjuhid loovad eetilise organisatsiooni 

kujundades eetilise struktuuri ja kontrolli süsteemi

luues eetilise kultuuri

toetades sihtrühmagruppide huvisid

Tagasi algusesse

Kuuenda peatüki kokkuvõte

Organisatsiooni keskkond on valik ressursse, mis organisatsiooni ümbritsevad
Organisatsiooni ala on valik teenuseid ja tooteid, mida organisatsioon pakub oma teenindatavatele klientidele. Organisatsioon arendab organisatsioonide vahelisi (interorganizational) strateegiaid, et kaitsta ja suurendada oma ala (domain)
Spetsiifiline keskkond sõltub välistest sihtrühmadest, mis otseselt mõjutavad organisatsiooni võiimet oma ressursse kindlustada. Üldine keskkond koosneb jõududest, mis kujundavad spetsiifilised keskkonnad kõigile organisatsioonidele.
Keskkonna ebakindlus on funktsioon keskkonna keerukusest, dünaamilisusest ja rikkusest
Piirnemise (contigency) teooria väidab, et keskkonna efektiivseks majandamiseks tuleb organisatsioonil luua struktuur ja kontrollsüsteem, mis sobib organisatsiooni tegutsemiskeskkonnaga.
Kriitikud väidavad, et piirnemise teooria alahindab organisatsiooni võimet leiutada strateegiaid, mis kujundavad keskkonda ja et keskkond, millega juhatajad peavad arvestama on suures osas selline, mille nad ise loovad. 
Ressurssidest sõltumise teooria väidab, et organisatsiooni eesmärk on vähendada sõltuvust teistest organisatsioonidest, kes varustavad haruldaste ressurssidega ja üritab seetõttu leida võimalusi sundimaks teised need ressursid kättesaadavaks tegema.
Organisatsioonidel tuleb tulla toime kahte sorti vastastikkuste ressursi sõltuvussuhetega (interdependence): varustajate ja klientidega ja ühte sorti võistlevate sõltuvussuhetega - rivaalidega. 
Organisatsioonidevaheliste sümbioossete suhete kujundamise strateegiad on:
hea maine arendamine
co-optation
strateegilised liidud
ühinemised ja üle-võtmised
Organisatsioonidevaheliste võistlevate suhete kujundamiseks on 
kartellid
kolmanda osapoole liitmise mehhanism
strateegilised liidud 
ühinemised ja üle võtmised
Transaktsiooni kulud on kulud, mis tulevad organisatsiooni ja inimeste vahelistest läbirääkimistest, jälgimistest ja valitsemisest. Onkolm peamist transaktsiooni kulu
kombinatsioon ebakindlusest seotud ratsionaalsusega
opportunism ja väikesed arvud 
spetsiifilised omadused ja riskid
Transaktsioonikulude teooria väidab, et organisatsiooni eesmärk on minimiseerida ressursside vahetamisest tulevad kulud ja organisatsiooni siseste vahetuste kulud. Organisatsioonid üritavad valida organisatsioonide vahelised strateegiad, mis vähendavad transaktsiooni ja bürokraatia kulusid. 
Organisatsioonide vaheliste suhete mehhanismid ulatuvad mitteformaalsetest nagu lepingud ja maine formaalseteni nagu strateegilised liidud, omandistrateegiad nagu ühinemised ja ülevõtmised. 

 

Tagasi algusesse

Seitsmenda peatüki kokkuvõte

Väärtus, mida organisatsioon tekitab oma strateegia vahenditega on funktsioon organisatsiooni enesepositsioneeringust keskkonnas, nii et ta saab kasutada oma põhilisi oskusi ja võistelda ressursside pärast. 

Organisatsiooni põhilised oskused tulevad organisatsiooni funktsionaalsetest ja organisatsioonilistest ressurssidest ja koordineerimise võimest. 

Organisatsioon peab kujundama strateegia kolmel tasandil, funktsionaalsel, ärilisel ja korporatiivsel tasandil

Funktsionaalse tasandi strateegi on luua igale funktsioonile madalate kuludega või eriline kompetents, mis annaks organisatsioonile konkurentsieelise

Funktsionaalne struktuur ja kultuur toodavad funktsionaalset võimekust, mis suudab toetada funktsionaalsete ressursside arendamise

Äritasandi strateegia eesmärgid on kombineerida madalate kuludega erilised oskused funktsionaalselt tasandilt selleks, et paremini ära kasutada organisatsiooni keskkonna võimalusi

Kaks peamist äritasandi strateegiat on madalate kuludega äritasandi strateegia ja eristumise äritasandi strateegia. Organisatsioon saab kasutada:

turu penetratsiooni strateegiat

tootearendust

turuarendust, toetamaks ühte kahest peamisest äritasandi strateegiast

Organisatsioon valib struktuuri ja kultuuri arendamaks koordinatsioonivõimet teostamaks äritasandi strateegiat

Korporatiivse tasandi strateegia eesmärk on arendada ja kasutada madalaid kulusid ja erilisi oskuseid nii, et organisatsioon saaks kaitsta ja laiendada oma olemasolevat ala ja laieneda uutele aladele. 

On neli peamist tüüpi korporatiivseid strateegiaid

vertikaalne integratsioon

suhtestatud diversifikatsioon (related divesification)

suhtestamata  diversifikatsioon

globaalne laienemine

Sobiv korporatiivse tasandi struktuur ja kultuur saavad aidata vähendada strateegia juhtimise bürokraatia kulusid

Funktsionaalsel, ärilisel ja korporatiivsel tasandil peaks organisatsioon kasutama organisatsioonide vahelisi strateegiaid vähendamaks bürokraatia kulusid, mis on seotud väärtuse loomisega.

Probleemid, mis on seotud planeerimisega ja strateegia rakendamisega saavad tegelikult ka vähendada, mitte ainult suurendada organisatsiooni loodavat väärtust

Tagasi algusesse

Kaheksanda peatüki kokkuvõte

Jõud, , mis mõjutavad spetsiifilisi ja üldiseid sisemisi keskkondi erinevad riikide lõikes luues organisatsioonile uue komplekti ressursiprobleeme

Väärtuse loomine globaalsel tasandil sõltub 

põhiliste oskuste transpordist välismaale

globaalse võrgustiku loomisest

globaalsetele ressurssidele ja oskustele ligi pääsemisest 

globaalse õppimise kasutamisest arendamaks põhilisi oskusi (core competencies)

Kolm tegurit, mis mõjutavad globaalse laienemise strateegia valikut

surve globaalse integratsiooni vajadusel

surve kohalikule avatusele 

bürokraatlikud kulud

Neli strateegiat, mida ettevõtted kasutavad juhtimaks oma rahvusvahelisi keskkondi:

multidomestik

rahvusvaheline

globaalne

transnatsionaalne

Igat neist seostatakse erinevate lähenemistega väärtustele ja erinevate organisatsioonikujunduslike probleemidega

Organisatsiooni otsus vertikaalse jaotuse kohta näitab erinevate hierarhiliste tasemete arvu, mida läheb vaja organisatsiooni rahvusvaheliste tegevuste koordineerimiseks ja kui palju võimu koondada kodustesse peakorteritesse ja kui palju jagada erinevatele välismaitele tegevustele

Organisatsiooni ostus horisontaalse jaotuse kohta mõjutab organisatsiooni struktuuri vastavust globaalse laienemise strateegiaga

Täiendavad strateegia-struktuuri kombinatsioonid hõlmavad

multidomestic strateegia ja globaalne geograafiline struktuur

rahvusvaheline strateegia ja globaalne tooterühma struktuur

globaalne strateegia ja globaalne tooterühma struktuur

transnatsionaalne strateegia ja globaalne maatriksstruktuur

Mida komplekssem on organisatsiooni struktuur, seda suurem on vajadus komplekssete integreerimismehhanismide järgi. Uued integreerimise mehhanismid nagu juhtimis-võrgustik, elektrooniline integratsioon ja kohesiivne rahvusvaheline organisatsiooni kultuur

Strateegilised liidud on olulised organisatsioonidevahelised strateegiad rahvusvahelises keskkonnas. Pikaajalised lepingud, võrgustik organisatsioonid, vähemusomandused ja ühendatud ettevõtmised võimaldavad organisatsioonil kiiresti kujundada globaalset võrgustikku, samuti võimaldab see paremini kasutada globaalset õppimisvõimalust ja vähendada bürokraatia kulusid. (1:24)

Tagasi algusesse

Üheksanda peatüki kokkuvõte

Tehnoloogia on kombinatsioon oskusest, teadmistest, võimetest, tehnikatest, materjalidest, masinatest, arvutitest, tööriistadest ja muust varustustest, mida inimesed kasutavad muutmaks toorainet väärtuslikeks kaupadeks või teenusteks

Tehnoloogia on seotud organisatsiooni sisendi, muutmise ja väljundi protsessidega. Efektiivne organisatsioon juhib oma tehnoloogiat tulemaks vastu sihtrühmadele, innovatsiooni arendamisega ja suurendada tegutsemise efektiivsust. 

Tehniline keerukus on mõõduks, mille pealt saab öelda, et tootmisprotsess on kontrollitav ja ettearvatav. Lähtudes Joan Woodwardist, tehniline keerukus eristab väikese portsu (batch) ja ühiku tootmise ja suure portsu ja massitootmise ja pideva tootmise.

Woodward väitis, et iga tehnoloogia on seotud erineva organisatsioonistruktuuriga, sest iga tehnoloogia esindab erinevaid koordinatsiooni ja kontrolli probleeme. Üldiselt väikese portsu ja  pideva protsessi tehnoloogiaid seostatakse orgaanilise struktuuriga, samas kui masstootmist seostatakse mehhaanilise protsessiga

Väide, et tehnoloogia määrab struktuuri on tuntud tehnoloogilise imepratiivina. Lähtudes Astoni uurimustest, on organisatsiooni struktuuri valikul suurus olulisem määraja kui tehnoloogia

Lähtudes Charles Perrowst on kaks dimensiooni, mis määravad erinevuse rutiinse ja mitterutiinsete ülesannete ja tehnoloogiate vahel: ülesannete varieeruvus ja analüüsitavus. Mida kõrgem on varieeruvuse tase ja mida madalam analüüsi tase, seda keerukam ja rutiinivabam on organisatsiooni ülesanne.

Kasutades varieeruvust ja analüüsitavust kirjeldas Perrow nelja tüüpi tehnoloogiaid

 oskustöö (craftswork)

rutiinivaba uurimine 

inseneerimisega seotud tootmine (engineering)

rutiinne tootmine

Mida rutiinsemad on ülesanded, seda tõenäolisemalt kasutab organisatsioon mehhaanilist struktuuri. Mida keerukamad ülesanded seda tõenäolisemalt orgaanilist struktuuri

James D Thompson keskendus sellele, kuidas ülesannete vastastikune sõltuvus kujundab organisatsiooni struktuuri ja tehnoloogiat. Ülesannete sõltuvus on see viis, kuidas erinevad organisatsiooni ülesanded on üksteisest sõltuvad ja millise ulatuseni ühe inimese või osakonna tegevus sõltub või mõjutab teisi.

Thompson eristas kolme tüüpi tehnoloogiaid, mis on seotud kolme tüüpi ülesannete sõltuvusega:

vahendav tehnoloogia ja võrgustik-sõltuvus

pikkade vahelülidega tehnoloogia ja järjestikune sõltuvus

pingeline tehnoloogia ja vastastikune sõltuvus

Mida kõrgem on ülesande sõltuvus, seda tõenäolisemalt kasutatakse töö koordineerimiseks organisatsioonis vastastikust kohanemist, mitte standardiseeritust (1:52)

Tagasi algusesse

Kümnenda peatüki kokkuvõte

Traditsiooniline massitootmine sõltub masinatest, fikseeritud töötajatest, standardiseeritud protsessidest ja sisseseadepuhvrite kasutamisest kindlustamaks tööprotsessi ettearvatavuse. Massitootmise filosoofia on vajadus vähendada kulusid ja suurendada tehnilist efektiivsust. Selle tulemusena toodavad organisatsioonid, kes tegelevad masstoodanguga vaid kitsast valikuid standardseid tooteid

Kui muutuvad turutingimised nõuavad organisatsioonilt uute toodete kiiret tutvustamist ja olemasolevate kohendamist vastavalt tarbija vajadustele, hoides samal ajal kulud madalad, siis on vaja uut, paindlikumat tehnoloogia vormi

Arenenud tootmistehnoloogia koosneb innovatsioonidest materjalitehnoloogias, teadmistetehnoloogiast, mis muudavad traditsioonilise masstootmise tööprotsessi organisatsioonis

Materjalitehnoloogia uuendused sisaldavad endas arvuti toetatud disaini, arvuti toetatud materjale, viimase peal sisseseadeid, paindlikku tootmistehnoloogiat ja arvutitega integreeritud tootmist

Teadmistetehnoloogia hõlmab ka paindlikke töötajaid ja paindlikke meeskondi

Koos võimaldavad need uuendused saada traditsioonilisest massitootmisest tuleneva tehnoloogilise efektiivsuse juures paindlikkust vastamaks tarbija soovidele

Parim tasakaal materjalide ja teadmiste vahel saavutatakse kvaliteedile orienteeritud organisatsiooni struktuuri ja kultuuri kujundamisel

Arvutitega integreeritud infosüsteemid võimaldavad organisatsioonidel edendada oma informatsiooni protsessimise käsitsemist ja integreerimist kõikides funktsioonides. Sellised süsteemid suurendavad organisatsiooni paindlikkus ja funktsioonide koordineerimist

Tehnoloogilised innovatsioonid on protsess, mille käigus organisatsioon kasutab oma ressursse loomaks uusi tooteid, protsesse või teenuseid rahuldamaks tarbijat. Radikaalsed uuendused on totaalselt uue toote või protsessi loomine. Incremental uuendus on selline tootearendus, mille puhul uuendatakse ja parandatakse olemasolevaid tooteid või protsesse

Kõrgel tasemel koordineerimine ja koostöö erinevate funktsionaalsete gruppide vahel on eriti oluline tehnoloogilise uuendamise jaoks. Tootemeeskonna struktuur ja maatriksstruktuur on eriti sobivad majandamaks uuendusi kõrgtehnoloogilistes organisatsioonides

Integreerimaks mehhanisme, mis tegelevad kõrgtehnoloogilistes organisatsioonides uuendustega hõlmavad muuhulgas ka:

toote juhid ja tšempionid

skunksi töö 

uue ettevõtmise osakonnad

ühendatud ettevõtmised

arendada struktuuri, omandiõiguste ja organisatsiooni liikmete valiku kaudu kultuuri, mis on soodne uuendustele (2:20)

Tagasi algusesse

Üheteistkümnenda peatüki kokkuvõte

Tagasi algusesse

Kaheteistkümnenda peatüki kokkuvõte

Organisatsiooni otsustamine on protsess, mis vastab probleemile otsides ja valides lahendusi või tegevuskäiku, mis looks organisatsiooni sihtrühmadele väärtusi

Juhatajad teevad peamiselt kahte tüüpi otsuseid: programmeeritud ja programmeerimata (ilmselt siiski kavandet ja kavandamata) otsuseid. Kavandatud otsused pakuvad organisatsioonile stabiilust, suurendavad tema efektiivsust. Kavandamata otsused võimaldavad organisatsioonil kohaneda muutustega ja leida lahendusi uutele probleemidele

Otsustamise ratsionaalne mudel näitab, kuidas otsuse tegemine leiab aset keskkonnas, kus ei ole ebastabiilsust. See eirab informatsiooni ja juhtimise kulusid

Uuemad otsustamise mudelid tunnistavad ebakindluse, informatsiooni, seotud ratsionaalsuse, rahuldamise ja partneritega tingimise efekti otsustamisel. Carnegie, incrementalist, struktuureerimata ja prügikastimudelid pakuvad realistlikumat pilti organisatsiooni otsustusprotsessidest. 

Organisatsiooniliseks õppimiseks nimetatakse protsessi, mis võimaldab organisatsioonidel kohaneda, muuta oma keskkondi ja suurendada oma ellujäämise võimlusi. 

Rutiinid ja protseduurid, mida organisatsioon kasutab kavandatud otsuste tegemist võivad tekitada organisatsioonilise inertsi, kui kavandatud  otsustamine tõrjub kavandamata otsustamised, siis organisatsiooni õppimistase langeb - tulemuseks võib olla organisatsiooni kriis.

Kognitiivsed struktuurid (komplekt põimunud uskumusi, eelistusi, ootusi ja väärtusi) mõjutavad seda viisi kuidas juhatused interpreteerivad probleeme, mis nende organisatsiooni ees on ja kujundavad nende otsuseid

Kognitiivsed mõjud võivad aeglustada (distrot) juhatuse informatsiooni analüüsi ja otsustamist. Tavalised kognitiivsed mõjud on kognitiivne dissonants, illusioon kontrollist, sagedus ja esindatus, projektsioon ja enesekaitse ja kohustuse eskalatsioon. 

On erinevaid viise, kuidas organisatsioon saab kognitiivsetele mõjudele vastu astuda parandamaks oma otsustusprotsessi. Saab rakendada organisatsioonilise õppimise strateegiaid, suurendada tippjuhtkonna laiust ja mitmekesisust, kasutada devil's advocacy ja dialektilist uurimist hindamaks väljapakutud lahendusi ja arendamaks kolllateraalset organisatsiooni struktuuri

Organisatsiooni muutused on ressursside ja oskuste ümber struktureerimine loomaks väärtusi ja parandamaks sihtrühmadel saadavat kasu

Organisatsiooni muutuse esimene samm on tunnistada vajadust muutumiseks. Juhatajad peavad otsustama ideaalse tuleviku seisundi organisatsiooni jaoks ja juhtima muutumise protsessi läbi ees olevate takistuste

Juhatajad saavad valida revolutsioonilise, pea-peale-keeramise lähenemise muutusteks või evolutsioonilise põhi-ülespidi lähenemise vahel. Tihti, et raputada organisatsiooni lahti inertsist, tuleb kasutada revolutsioonilist lähememist, samas kui organisatsioonid on muutustega harjunud võib evolutsiooniline lähenemine olla praktilisem (2:48)

Tagasi algusesse

Kolmeteistkümnenda peatüki kokkuvõte

Organisatsiooniline konflikt on vastasseis, mis tõuseb siis kui eesmärk-orienteeritud käitumine ühe grupi poolt takistab või blokeerib teise grupi eesmärke

Konflikt võib olla funktsionaalne, kui ta saab üle organisatsiooni inertsist ja toob endaga kaasa muutuse, Samas konflikt, mis on liiga kõrgel tasandil võib vähendada koordinatsiooni ja inimeste ja allüksuste vahelist integratsiooni ja vähendada organisatsiooni efektiivsust

Pondy organisatsiooni konflikti mudel eristab viit tasandit

latentne konflikt

varem kätte jõudnud konflikt

tunnetatud konflikt

silmnähtav konflikt

 konflikti järelkaja

Erinevate allüksuste vahelisel konfliktil võib olla viis põhjust

sõltuvus

erinevused eesmärkides ja pririoteetides

bürokraatlikud tegurid

võrreldamatud saavutust märkivad kriteeriumid

konkurents haruldaste ressursside pärast

Konflikti lahendamise strateegiaid kasutatakse organisatsiooniliste konfliktide juhtimiseks vältimaks nende muutumist destruktiivseks. Kaks olulist strateegiat mis mõjuvad struktuuri tasandil muutmaks ülesannete vahelist suhet ja mõjuvad indiviidide ja suhtumiste tasandil muutmaks nende suhtumist erinevatesse osapooltesse või muutmaks osapooli endid

Organisatsiooni võim on oskus ühel tegelasel või sihtrühma liikmel saada üle teiste liikmete vastasseisust (või on see siis nii et teised saavad üle selle ühe tüübi vastasseisust) jõudmaks ihaldatud eesmärgini

Peamised võimu allikad, mis on kättesaadavad juhtidele ja allüksustele on

autoriteetsus

kontroll ressursside üle

kontroll info üle

asendamatus

tsentraalsus

kontroll kindlusetuse või juhuse üle

pealetükkimatu võim

Organisatsiooni poliitika sisaldab tegevusi, mis viiakse ellu organisatsiooni sees omandamaks, arendamaks ja kasutamaks võimu ja teisi ressursse saamaks soovitud tulemust

Taktikad, mida inimesed või allüksused kasutavad poliitika mängimiseks sisaldavad endas muuhulgas ka

asendamatuse suurendamist

läbikäimist võimsate juhtidega

koalitsioonide loomist ja juhtimist

agenda kontrolli

väljast poolt pärit eksperdi kaasamine

Kui organisatsioonis on võim inimeste käes, kes seda kõige paremini organisatsiooni huvides oskavad ära kasutada, siis saab võim aidata kaasa otsuste tegemisele. Samas, kui tippjuhtidel on võimalik kasutada palju jõudu ja ennast organisatsiooni kinnitada, siis võib juhtuda, et sihtrühmade huvid saavad kahjustatud, kui otsuseid tehakse tippjuhi isiklikes huvides. Seega on vaja erinevate sihtrühmade võimu vahelist tasakaalu. (3:22)

Tagasi algusesse