Peatükk 1 - Organisatsioonid ja organisatsiooni sihtrühmad
Peatükk 2 - Peamised organisatsiooni disaini väljakutsed
Peatükk 3 - Organisatsiooni struktuuri kujundamine: autoriteet ja kontroll
Peatükk 4 - Organisatsiooni struktuuri kujundamine: spetsialiseerumine ja koordinatsioon
Peatükk 5 - Organisatsiooni kultuuri ja eetika juhtimine
Peatükk 6 - Organisatsiooni keskkonna juhtimine
Peatükk 7 - Organisatsiooni strateegia ja struktuur
Peatükk 8 - Organisatsiooni sisemise keskkonnajuhtimine
Peatükk 9 - Organisatsiooni disain ja tehnoloogia
Peatükk 10 - Uue tehnoloogilise keskkonna juhtimine
Peatükk 11 - Organisatsiooni sünd, kasv, loojang ja surm
Peatükk 12 - Otsustamine, õppimine ja organisatsiooni muutmine
Peatükk 13 - Organisatsiooni konflikt, võim ja poliitika
Organisatsioon on vahend, mida inimesed üksinda või grupiti kasutavad erinevate eesmärkide saavutamiseks | |||||||||||||||||||||||
Organisatsioonid on väärtust loovad süsteemid, mis saavad keskkonnast sisendeid ja kasutades teadmisi ja oskusi muutmaks need oskused lõpetatud teenusteks või toodeteks | |||||||||||||||||||||||
Organisatsiooni kasutamine võimaldab inimestel
|
|||||||||||||||||||||||
Organisatsiooniteooria on õpetus sellest, kuidas organisatsioonid funktsioneerivad kuidas nad mõjutavad inimesi, kes seal töötavad ja kuidas inimesed ja ühiskond mõjutavad organisatsioone | |||||||||||||||||||||||
Organisatsioonistruktuur on formaalne süsteem reeglitest, ülesannetest ja võimusuhetest, mis kontrollib seda, kuidas inimesed teevad koostööd ja kasutavad olemasolevaid ressursse organisatsiooni eesmärkide elluviimiseks | |||||||||||||||||||||||
Organisatsioonikultuur on komplekt jagatud väärtusi, mis kontrollivad organisatsiooni liikmete vahelisi suhteid ja suhteid varustajate, klientide ja teiste inimestega väljaspool organisatsiooni | |||||||||||||||||||||||
Organisatsiooni disain on protsess, mille käigus organisatsioon juhatajad
valivad ja juhatavad organisatsiooni struktuuri ja kultuuri aspekte nii, et
organisatsioon saab kontrollida oma tegevusi, mis on vajalikud eesmärkideni
jõudmiseks. Organisatsiooni disainil on oluline roll mõjutamaks
organisatsiooni võimet
|
|||||||||||||||||||||||
Organisatsioonid eksisteerivad tänu oma võimele luua väärtusi ja sihtrühmi
rahuldavaid tulemusi. On kaks peamist tüüpi sihtrühmi,
|
|||||||||||||||||||||||
Efektiivsed organisatsioonid üritavad kas või minimaalselt rahuldada oma sihtrühmade huvisid. |
Probleemid, mis tekivad erinevate sihtrühmade huvide rahuldamisel on, et tuleb otsustada millise sihtrühma huvidele vastu tulla, kuidas jagada organisatsioonist saadavat kasumit erinevate sihtrühmagruppide vahel ja kuidas tasakaalustada lühi- ja pikaajalisi eesmärke | |||||||||||||
On kolm peamist võimalust, kuidas juhatajad saavad hinnata
organisatsiooni efektiivsust
|
Jaotumine (Differentation) on see, kui organisatsioon loob keerukaid süsteeme värvates organisatsiooni ülesannete täitmiseks erineva võimuga inimesi ja ressursse | |||||||||||
Organisatsiooni tekitavad oma eesmärkideni jõudmiseks viis funktsiooni:
|
|||||||||||
Roll organisatsioonis on komplekt ülesandeid, mida töötajalt nõutakse. Organisatsioon koosneb tervest reast omavahel haakuvatest rollidest, mis erinevad ülesannete vastutuse ja võimu poolest | |||||||||||
Jaotumisel on horisontaalne ja vertikaalne mõõde.
|
|||||||||||
Juhatajatel tuleb seista vastamisi viie disaini väljakutsega. Valikud on omavahel seotud ja otsustavad, milline on organisatsiooni tegutsemis-efektiivsus | |||||||||||
Esimeseks valikuks on tasakaal vertikaalse ja horisontaalse jaotuse vahel | |||||||||||
Teiseks leida õige tasakaal eristamise ja integreerumise vahel ning kasutada õigeid integreerimismehhanisme | |||||||||||
Kolmandaks leida tasakaal tsentraliseerimise ja detsentraliseeritud võimu vahel | |||||||||||
Neljandaks leida tasakaal standardiseerumise ja vastastikuse kohanemise vahel | |||||||||||
Viiendaks leida formaalse ja mitteformaalse organisatsiooni suhe selline, mis kõige rohkem motiveeriks töötajaid | |||||||||||
Erinevad organisatsioonistruktuurid panevad inimesi erineval kombel käituma. Mehhaaniline organisatsioon paneb inimesed käituma ettearvatavalt. Orgaaniline struktuur toetab paindlikkust, kiiret reageerimist muutuvatele tingimustele. Edukad organisatsioonid leiavad tasakaalu mehaanilise ja orgaanilise struktuuri vahel | |||||||||||
Organisatsiooni struktuur sõltub konkreetsetest oludest. |
Organisatsiooni (tipp)juhatus saab oma võimu omanikelt, nende ülesandeks on panna paika organisatsiooni eesmärgid ja kujundad nende eesmärkide ellu viimiseks sobiv struktuur. | |||||||||||
Tippjuhatuse meeskonna juhiks on CEO (Chief Executive Officer), kelle ülesandeks
on jagada võimu organisatsiooni sees. On viis peamist viisi kuidas CEO saab
organisatsiooni efektiivsust mõõta:
|
|||||||||||
Tippjuhatus koosneb CEOst ja juhatajatest, kes otseselt CEOle vastust annavad, peamised juhatajate liigid on korporatiivsed juhatajad, divisionide juhatajad ja funktsioonide juhatajad | |||||||||||
Organisatsiooni struktuuri kõrgus on tasemete arv hierarhias, kontrolli tase iga taseme juures ja võimu tsentralisatsioon ja detsentralisatsioon | |||||||||||
Kui organisatsioon kasvab, siis juhatuse osa suurenemine peaks olema proportsionaalselt väiksem kui organisatsiooni enda kasv | |||||||||||
Peamised probleemid kõrgete hierarhiaga organisatsioonide puhul on kommunikatsiooniprobleemid, motivatsiooni probleemid ja bürokraatiale tehtavad kulutused | |||||||||||
Lähtudes minimaalse käsuliini teooriast peaks organisatsioon valima madalaima võimaliku hierarhiatasemete arvu, mis antud tingimustes võimalik | |||||||||||
kontrolli vahemik on konkreetsele juhile otseselt alluvate inimeste arv, mida mõjutab kaks tegurit - ülesande keerukus ja ülesannete omavahel haakumine | |||||||||||
Ka organisatsiooni struktuuri kuju sõltub eelpoolmainitud viiest valikust | |||||||||||
Bürokraatia kuus põhimõtet näitavad parima võimaluse organisatsiooni võimuhierarhia kujundamiseks | |||||||||||
Bürokraatia põhimõtted
|
|||||||||||
Bürokraatial on terve rida eeliseid. Ta on õiglane ja võrreldav, saab edendada organisatsiooni efektiivsust, parandades organisatsiooni disaini. Samas tõusevad probleemid siis kui bürokraatlikke põhimõtteid ei järgita ja organisatsioonil lastakse muutuda liiga kõrgeks ja liiga tsentraliseerituks. |
Funktsionaalne struktuur on selline, kus inimesed grupeeritakse selle järgi, et neil on sarnased oskused kasutada samu ressursse. Funktsionaalsed grupid on näiteks raamatupidamine, rahandusosakond, turundus, arendus. Kõik organisatsioonid alustavad funktsionaalsest struktuurist. |
|||||||
Organisatsioonil on vaja arendada keerulisemat struktuuri siis, kui ta hakkab tootma erinevaid tooteid või kui tal tekib vajadus mingite eriliste vajaduste rahuldamiseks, näiteks toota mingit asja kiiresti, suhelda erinevate kliendigruppidega või leida teed uutele turgudele |
|||||||
Keerulisema struktuuri suunas liikumine on seotud kolme disainivalikuga:
|
|||||||
Enamus organisatsioone liigub funktsionaalselt struktuurilt mõnele divisionaalsele struktuurile:
|
|||||||
On kolme sorti toote-põhist struktuuri
|
|||||||
Tooteosakonna struktuur on siis kui organisatsioon toodab palju sarnaseid tooteid, mis kasutavad sama komplekti toetavaid funktsioone |
|||||||
Multidivisionaalne struktuur on organisatsioonide, mis arenevad kiiresti ja toodavad palju erinevat sorti tooteid erinevatelt aladelt. Multidivisionalse struktuuri puhul on iga toote osakond iseseisev, mille tegutsemisstruktuur vastab kõige paremini antud haru vajadustele. Keskkuses on inimesed vastutavad selle eest, et koordineerivad erinevate osakondade tegevust. Kui läheb vaja palju koordineerimist, siis kasutatakse multidivisionaalset maatriksstruktuuri. |
|||||||
Tootemeeskonna struktuur keskendub toodetele. Erinevate funktsioonidega spetsialistidest koosnevad meeskonnad koonduvad toote ümber edendamaks selle valmimist. |
|||||||
Asukoha-põhiseid struktuure kasutatakse siis, kui laienetakse uutele aladele või hakatakse tootma paljudes erinevates kohtades. |
|||||||
Turu struktuure kasutatakse siis, kui organisatsioon soovib keskendada gruppide tegevust erinevate kliendigruppide vajaduste rahuldamiseks |
|||||||
Maatriksstruktuuri puhul moodustatakse grupid nii funktsioonide kui ka toodete põhiselt. See on eriline struktuuritüüp, mida kasutatakse siis, kui organisatsioonil on vaja toime tulla tehniliselt keerukate toodetega kiirelt muutuvatel turgudel |
|||||||
Tippjuhtkonna omadused mõjutavad seda, kidas organisatsioonis otsuseid tehakse ja kuidas keskkonnaga lävitakse. |
Organisatsioonikultuur on komplekt jagatud väärtusi, mis varustavad organisatsiooni liikmeid sarnase arusaamisega, kuidas ühes või teises situatsioonis käituda |
|||||||||
On kahte sorti organisatsioonilisi väärtuseid:
|
|||||||||
Organisatsioonikultuur mõjutab organisatsiooni efektiivsust, sest suudab
|
|||||||||
Kultuur jõuab organisatsiooni liikmeteni
|
|||||||||
Organisatsioonikultuur areneb
|
|||||||||
Erinevatel organisatsioonidel on erinevad kultuurid, sest nad tõmbavad ligi, valivad ja võtavad tööle erinevaid inimesi. Sest organisatsiooni rajajal on inimeste valikule tihti kaugeleulatuv mõju. |
|||||||||
Eetika on moraaliväärtused, uskumised ja reeglid, mis määravad õiged käitumisnormid, mida inimene või sihtrühm peaksid kasutama teistega lävimisel. Organisatsioonieetika on sotsiaalse, professionaalse ja individuaalse eetika summa |
|||||||||
Omandiõigused on õigused, mis võimaldavad organisatsiooni liikmetel kasutada organisatsiooni ressursse. Need mõjutavad erinevate normide, väärtuste ja suhtumiste kujunemise organisatsiooni. |
|||||||||
Erinevad organisatsiooni struktuurid arendavad erinevaid läbikäimise mudeleid, mis omakorda viivad erinevate organisatsioonikultuurideni. |
|||||||||
Eetilised väärtused, mis arendavad organisatsiooni inimeste poolt toodetavat rikkust, eetilised väärtused kaitsevad inimesi ja nende huve |
|||||||||
Sotsiaalne vastutus on organisatsiooni moraalne kohustus sihtrühmagruppide ees, mida mõjutavad organisatsiooni tegemised. |
|||||||||
On kaks sotsiaalse kohustuse stantsi, kitsas ja lai. Kitsa puhul on arvamus, et organisatsiooni sotsiaalsed kohustused piirduvad sellega, mis on kirjas seaduses ja antud ühiskonna kirjutamata reeglites. Laia vaate puhul arvestatakse seda, et organisatsioon on teataval kombel vastutav oma sihtrühmade huvide kaitse eest ka siis, kui see pole kirjas konkreetses seaduses. |
|||||||||
Tippjuhid loovad eetilise organisatsiooni
|
Organisatsiooni keskkond on valik ressursse, mis organisatsiooni ümbritsevad | |||||||||
Organisatsiooni ala on valik teenuseid ja tooteid, mida organisatsioon pakub oma teenindatavatele klientidele. Organisatsioon arendab organisatsioonide vahelisi (interorganizational) strateegiaid, et kaitsta ja suurendada oma ala (domain) | |||||||||
Spetsiifiline keskkond sõltub välistest sihtrühmadest, mis otseselt mõjutavad organisatsiooni võiimet oma ressursse kindlustada. Üldine keskkond koosneb jõududest, mis kujundavad spetsiifilised keskkonnad kõigile organisatsioonidele. | |||||||||
Keskkonna ebakindlus on funktsioon keskkonna keerukusest, dünaamilisusest ja rikkusest | |||||||||
Piirnemise (contigency) teooria väidab, et keskkonna efektiivseks majandamiseks tuleb organisatsioonil luua struktuur ja kontrollsüsteem, mis sobib organisatsiooni tegutsemiskeskkonnaga. | |||||||||
Kriitikud väidavad, et piirnemise teooria alahindab organisatsiooni võimet leiutada strateegiaid, mis kujundavad keskkonda ja et keskkond, millega juhatajad peavad arvestama on suures osas selline, mille nad ise loovad. | |||||||||
Ressurssidest sõltumise teooria väidab, et organisatsiooni eesmärk on vähendada sõltuvust teistest organisatsioonidest, kes varustavad haruldaste ressurssidega ja üritab seetõttu leida võimalusi sundimaks teised need ressursid kättesaadavaks tegema. | |||||||||
Organisatsioonidel tuleb tulla toime kahte sorti vastastikkuste ressursi sõltuvussuhetega (interdependence): varustajate ja klientidega ja ühte sorti võistlevate sõltuvussuhetega - rivaalidega. | |||||||||
Organisatsioonidevaheliste sümbioossete suhete kujundamise strateegiad
on:
|
|||||||||
Organisatsioonidevaheliste võistlevate suhete kujundamiseks on
|
|||||||||
Transaktsiooni kulud on kulud, mis tulevad organisatsiooni ja inimeste
vahelistest läbirääkimistest, jälgimistest ja valitsemisest. Onkolm
peamist transaktsiooni kulu
|
|||||||||
Transaktsioonikulude teooria väidab, et organisatsiooni eesmärk on minimiseerida ressursside vahetamisest tulevad kulud ja organisatsiooni siseste vahetuste kulud. Organisatsioonid üritavad valida organisatsioonide vahelised strateegiad, mis vähendavad transaktsiooni ja bürokraatia kulusid. | |||||||||
Organisatsioonide vaheliste suhete mehhanismid ulatuvad mitteformaalsetest nagu lepingud ja maine formaalseteni nagu strateegilised liidud, omandistrateegiad nagu ühinemised ja ülevõtmised. |
Väärtus, mida organisatsioon tekitab oma strateegia vahenditega on funktsioon organisatsiooni enesepositsioneeringust keskkonnas, nii et ta saab kasutada oma põhilisi oskusi ja võistelda ressursside pärast. |
|||||||||
Organisatsiooni põhilised oskused tulevad organisatsiooni funktsionaalsetest ja organisatsioonilistest ressurssidest ja koordineerimise võimest. |
|||||||||
Organisatsioon peab kujundama strateegia kolmel tasandil, funktsionaalsel, ärilisel ja korporatiivsel tasandil |
|||||||||
Funktsionaalse tasandi strateegi on luua igale funktsioonile madalate kuludega või eriline kompetents, mis annaks organisatsioonile konkurentsieelise |
|||||||||
Funktsionaalne struktuur ja kultuur toodavad funktsionaalset võimekust, mis suudab toetada funktsionaalsete ressursside arendamise |
|||||||||
Äritasandi strateegia eesmärgid on kombineerida madalate kuludega erilised oskused funktsionaalselt tasandilt selleks, et paremini ära kasutada organisatsiooni keskkonna võimalusi |
|||||||||
Kaks peamist äritasandi strateegiat on madalate kuludega äritasandi strateegia ja eristumise äritasandi strateegia. Organisatsioon saab kasutada:
|
|||||||||
Organisatsioon valib struktuuri ja kultuuri arendamaks koordinatsioonivõimet teostamaks äritasandi strateegiat |
|||||||||
Korporatiivse tasandi strateegia eesmärk on arendada ja kasutada madalaid kulusid ja erilisi oskuseid nii, et organisatsioon saaks kaitsta ja laiendada oma olemasolevat ala ja laieneda uutele aladele. |
|||||||||
On neli peamist tüüpi korporatiivseid strateegiaid
|
|||||||||
Sobiv korporatiivse tasandi struktuur ja kultuur saavad aidata vähendada strateegia juhtimise bürokraatia kulusid |
|||||||||
Funktsionaalsel, ärilisel ja korporatiivsel tasandil peaks organisatsioon kasutama organisatsioonide vahelisi strateegiaid vähendamaks bürokraatia kulusid, mis on seotud väärtuse loomisega. |
|||||||||
Probleemid, mis on seotud planeerimisega ja strateegia rakendamisega saavad tegelikult ka vähendada, mitte ainult suurendada organisatsiooni loodavat väärtust |
Jõud, , mis mõjutavad spetsiifilisi ja üldiseid sisemisi keskkondi erinevad riikide lõikes luues organisatsioonile uue komplekti ressursiprobleeme |
|||||||||
Väärtuse loomine globaalsel tasandil sõltub
|
|||||||||
Kolm tegurit, mis mõjutavad globaalse laienemise strateegia valikut
|
|||||||||
Neli strateegiat, mida ettevõtted kasutavad juhtimaks oma rahvusvahelisi keskkondi:
|
|||||||||
Igat neist seostatakse erinevate lähenemistega väärtustele ja erinevate organisatsioonikujunduslike probleemidega |
|||||||||
Organisatsiooni otsus vertikaalse jaotuse kohta näitab erinevate hierarhiliste tasemete arvu, mida läheb vaja organisatsiooni rahvusvaheliste tegevuste koordineerimiseks ja kui palju võimu koondada kodustesse peakorteritesse ja kui palju jagada erinevatele välismaitele tegevustele |
|||||||||
Organisatsiooni ostus horisontaalse jaotuse kohta mõjutab organisatsiooni struktuuri vastavust globaalse laienemise strateegiaga |
|||||||||
Täiendavad strateegia-struktuuri kombinatsioonid hõlmavad
|
|||||||||
Mida komplekssem on organisatsiooni struktuur, seda suurem on vajadus komplekssete integreerimismehhanismide järgi. Uued integreerimise mehhanismid nagu juhtimis-võrgustik, elektrooniline integratsioon ja kohesiivne rahvusvaheline organisatsiooni kultuur |
|||||||||
Strateegilised liidud on olulised organisatsioonidevahelised strateegiad rahvusvahelises keskkonnas. Pikaajalised lepingud, võrgustik organisatsioonid, vähemusomandused ja ühendatud ettevõtmised võimaldavad organisatsioonil kiiresti kujundada globaalset võrgustikku, samuti võimaldab see paremini kasutada globaalset õppimisvõimalust ja vähendada bürokraatia kulusid. (1:24) |
Tehnoloogia on kombinatsioon oskusest, teadmistest, võimetest, tehnikatest, materjalidest, masinatest, arvutitest, tööriistadest ja muust varustustest, mida inimesed kasutavad muutmaks toorainet väärtuslikeks kaupadeks või teenusteks |
|||||||||
Tehnoloogia on seotud organisatsiooni sisendi, muutmise ja väljundi protsessidega. Efektiivne organisatsioon juhib oma tehnoloogiat tulemaks vastu sihtrühmadele, innovatsiooni arendamisega ja suurendada tegutsemise efektiivsust. |
|||||||||
Tehniline keerukus on mõõduks, mille pealt saab öelda, et tootmisprotsess on kontrollitav ja ettearvatav. Lähtudes Joan Woodwardist, tehniline keerukus eristab väikese portsu (batch) ja ühiku tootmise ja suure portsu ja massitootmise ja pideva tootmise. |
|||||||||
Woodward väitis, et iga tehnoloogia on seotud erineva organisatsioonistruktuuriga, sest iga tehnoloogia esindab erinevaid koordinatsiooni ja kontrolli probleeme. Üldiselt väikese portsu ja pideva protsessi tehnoloogiaid seostatakse orgaanilise struktuuriga, samas kui masstootmist seostatakse mehhaanilise protsessiga |
|||||||||
Väide, et tehnoloogia määrab struktuuri on tuntud tehnoloogilise imepratiivina. Lähtudes Astoni uurimustest, on organisatsiooni struktuuri valikul suurus olulisem määraja kui tehnoloogia |
|||||||||
Lähtudes Charles Perrowst on kaks dimensiooni, mis määravad erinevuse rutiinse ja mitterutiinsete ülesannete ja tehnoloogiate vahel: ülesannete varieeruvus ja analüüsitavus. Mida kõrgem on varieeruvuse tase ja mida madalam analüüsi tase, seda keerukam ja rutiinivabam on organisatsiooni ülesanne. |
|||||||||
Kasutades varieeruvust ja analüüsitavust kirjeldas Perrow nelja tüüpi tehnoloogiaid
|
|||||||||
Mida rutiinsemad on ülesanded, seda tõenäolisemalt kasutab organisatsioon mehhaanilist struktuuri. Mida keerukamad ülesanded seda tõenäolisemalt orgaanilist struktuuri |
|||||||||
James D Thompson keskendus sellele, kuidas ülesannete vastastikune sõltuvus kujundab organisatsiooni struktuuri ja tehnoloogiat. Ülesannete sõltuvus on see viis, kuidas erinevad organisatsiooni ülesanded on üksteisest sõltuvad ja millise ulatuseni ühe inimese või osakonna tegevus sõltub või mõjutab teisi. |
|||||||||
Thompson eristas kolme tüüpi tehnoloogiaid, mis on seotud kolme tüüpi ülesannete sõltuvusega:
|
|||||||||
Mida kõrgem on ülesande sõltuvus, seda tõenäolisemalt kasutatakse töö koordineerimiseks organisatsioonis vastastikust kohanemist, mitte standardiseeritust (1:52) |
Traditsiooniline massitootmine sõltub masinatest, fikseeritud töötajatest, standardiseeritud protsessidest ja sisseseadepuhvrite kasutamisest kindlustamaks tööprotsessi ettearvatavuse. Massitootmise filosoofia on vajadus vähendada kulusid ja suurendada tehnilist efektiivsust. Selle tulemusena toodavad organisatsioonid, kes tegelevad masstoodanguga vaid kitsast valikuid standardseid tooteid |
|||||||||||
Kui muutuvad turutingimised nõuavad organisatsioonilt uute toodete kiiret tutvustamist ja olemasolevate kohendamist vastavalt tarbija vajadustele, hoides samal ajal kulud madalad, siis on vaja uut, paindlikumat tehnoloogia vormi |
|||||||||||
Arenenud tootmistehnoloogia koosneb innovatsioonidest materjalitehnoloogias, teadmistetehnoloogiast, mis muudavad traditsioonilise masstootmise tööprotsessi organisatsioonis |
|||||||||||
Materjalitehnoloogia uuendused sisaldavad endas arvuti toetatud disaini, arvuti toetatud materjale, viimase peal sisseseadeid, paindlikku tootmistehnoloogiat ja arvutitega integreeritud tootmist |
|||||||||||
Teadmistetehnoloogia hõlmab ka paindlikke töötajaid ja paindlikke meeskondi |
|||||||||||
Koos võimaldavad need uuendused saada traditsioonilisest massitootmisest tuleneva tehnoloogilise efektiivsuse juures paindlikkust vastamaks tarbija soovidele |
|||||||||||
Parim tasakaal materjalide ja teadmiste vahel saavutatakse kvaliteedile orienteeritud organisatsiooni struktuuri ja kultuuri kujundamisel |
|||||||||||
Arvutitega integreeritud infosüsteemid võimaldavad organisatsioonidel edendada oma informatsiooni protsessimise käsitsemist ja integreerimist kõikides funktsioonides. Sellised süsteemid suurendavad organisatsiooni paindlikkus ja funktsioonide koordineerimist |
|||||||||||
Tehnoloogilised innovatsioonid on protsess, mille käigus organisatsioon kasutab oma ressursse loomaks uusi tooteid, protsesse või teenuseid rahuldamaks tarbijat. Radikaalsed uuendused on totaalselt uue toote või protsessi loomine. Incremental uuendus on selline tootearendus, mille puhul uuendatakse ja parandatakse olemasolevaid tooteid või protsesse |
|||||||||||
Kõrgel tasemel koordineerimine ja koostöö erinevate funktsionaalsete gruppide vahel on eriti oluline tehnoloogilise uuendamise jaoks. Tootemeeskonna struktuur ja maatriksstruktuur on eriti sobivad majandamaks uuendusi kõrgtehnoloogilistes organisatsioonides |
|||||||||||
Integreerimaks mehhanisme, mis tegelevad kõrgtehnoloogilistes organisatsioonides uuendustega hõlmavad muuhulgas ka:
|
Organisatsiooni otsustamine on protsess, mis vastab probleemile otsides ja valides lahendusi või tegevuskäiku, mis looks organisatsiooni sihtrühmadele väärtusi |
|
Juhatajad teevad peamiselt kahte tüüpi otsuseid: programmeeritud ja programmeerimata (ilmselt siiski kavandet ja kavandamata) otsuseid. Kavandatud otsused pakuvad organisatsioonile stabiilust, suurendavad tema efektiivsust. Kavandamata otsused võimaldavad organisatsioonil kohaneda muutustega ja leida lahendusi uutele probleemidele |
|
Otsustamise ratsionaalne mudel näitab, kuidas otsuse tegemine leiab aset keskkonnas, kus ei ole ebastabiilsust. See eirab informatsiooni ja juhtimise kulusid |
|
Uuemad otsustamise mudelid tunnistavad ebakindluse, informatsiooni, seotud ratsionaalsuse, rahuldamise ja partneritega tingimise efekti otsustamisel. Carnegie, incrementalist, struktuureerimata ja prügikastimudelid pakuvad realistlikumat pilti organisatsiooni otsustusprotsessidest. |
|
Organisatsiooniliseks õppimiseks nimetatakse protsessi, mis võimaldab organisatsioonidel kohaneda, muuta oma keskkondi ja suurendada oma ellujäämise võimlusi. |
|
Rutiinid ja protseduurid, mida organisatsioon kasutab kavandatud otsuste tegemist võivad tekitada organisatsioonilise inertsi, kui kavandatud otsustamine tõrjub kavandamata otsustamised, siis organisatsiooni õppimistase langeb - tulemuseks võib olla organisatsiooni kriis. |
|
Kognitiivsed struktuurid (komplekt põimunud uskumusi, eelistusi, ootusi ja väärtusi) mõjutavad seda viisi kuidas juhatused interpreteerivad probleeme, mis nende organisatsiooni ees on ja kujundavad nende otsuseid |
|
Kognitiivsed mõjud võivad aeglustada (distrot) juhatuse informatsiooni analüüsi ja otsustamist. Tavalised kognitiivsed mõjud on kognitiivne dissonants, illusioon kontrollist, sagedus ja esindatus, projektsioon ja enesekaitse ja kohustuse eskalatsioon. |
|
On erinevaid viise, kuidas organisatsioon saab kognitiivsetele mõjudele vastu astuda parandamaks oma otsustusprotsessi. Saab rakendada organisatsioonilise õppimise strateegiaid, suurendada tippjuhtkonna laiust ja mitmekesisust, kasutada devil's advocacy ja dialektilist uurimist hindamaks väljapakutud lahendusi ja arendamaks kolllateraalset organisatsiooni struktuuri |
|
Organisatsiooni muutused on ressursside ja oskuste ümber struktureerimine loomaks väärtusi ja parandamaks sihtrühmadel saadavat kasu |
|
Organisatsiooni muutuse esimene samm on tunnistada vajadust muutumiseks. Juhatajad peavad otsustama ideaalse tuleviku seisundi organisatsiooni jaoks ja juhtima muutumise protsessi läbi ees olevate takistuste |
|
Juhatajad saavad valida revolutsioonilise, pea-peale-keeramise lähenemise muutusteks või evolutsioonilise põhi-ülespidi lähenemise vahel. Tihti, et raputada organisatsiooni lahti inertsist, tuleb kasutada revolutsioonilist lähememist, samas kui organisatsioonid on muutustega harjunud võib evolutsiooniline lähenemine olla praktilisem (2:48) |
Organisatsiooniline konflikt on vastasseis, mis tõuseb siis kui eesmärk-orienteeritud käitumine ühe grupi poolt takistab või blokeerib teise grupi eesmärke |
|||||||||||||||
Konflikt võib olla funktsionaalne, kui ta saab üle organisatsiooni inertsist ja toob endaga kaasa muutuse, Samas konflikt, mis on liiga kõrgel tasandil võib vähendada koordinatsiooni ja inimeste ja allüksuste vahelist integratsiooni ja vähendada organisatsiooni efektiivsust |
|||||||||||||||
Pondy organisatsiooni konflikti mudel eristab viit tasandit
|
|||||||||||||||
Erinevate allüksuste vahelisel konfliktil võib olla viis põhjust
|
|||||||||||||||
Konflikti lahendamise strateegiaid kasutatakse organisatsiooniliste konfliktide juhtimiseks vältimaks nende muutumist destruktiivseks. Kaks olulist strateegiat mis mõjuvad struktuuri tasandil muutmaks ülesannete vahelist suhet ja mõjuvad indiviidide ja suhtumiste tasandil muutmaks nende suhtumist erinevatesse osapooltesse või muutmaks osapooli endid |
|||||||||||||||
Organisatsiooni võim on oskus ühel tegelasel või sihtrühma liikmel saada üle teiste liikmete vastasseisust (või on see siis nii et teised saavad üle selle ühe tüübi vastasseisust) jõudmaks ihaldatud eesmärgini |
|||||||||||||||
Peamised võimu allikad, mis on kättesaadavad juhtidele ja allüksustele on
|
|||||||||||||||
Organisatsiooni poliitika sisaldab tegevusi, mis viiakse ellu organisatsiooni sees omandamaks, arendamaks ja kasutamaks võimu ja teisi ressursse saamaks soovitud tulemust |
|||||||||||||||
Taktikad, mida inimesed või allüksused kasutavad poliitika mängimiseks sisaldavad endas muuhulgas ka
|
|||||||||||||||
Kui organisatsioonis on võim inimeste käes, kes seda kõige paremini organisatsiooni huvides oskavad ära kasutada, siis saab võim aidata kaasa otsuste tegemisele. Samas, kui tippjuhtidel on võimalik kasutada palju jõudu ja ennast organisatsiooni kinnitada, siis võib juhtuda, et sihtrühmade huvid saavad kahjustatud, kui otsuseid tehakse tippjuhi isiklikes huvides. Seega on vaja erinevate sihtrühmade võimu vahelist tasakaalu. (3:22) |