3.3.3. Veebipõhiste tekstide struktuur

 
Interneti-tekstide kirjutamisel on üldiselt kasulik kasutada nn tagurpidi püramiidi mudelit. Uute artiklite kirjutamisel kasutavad ajakirjanikud sellist mudelit.
img28_2
Püramiidi mudel

Mis on uudislugudel ja Interneti-tekstidel üksteisega pistmist?

Uudiseid lugedes tahame, et asja iva öeldaks kohe välja; me võib-olla ei tahagi lugeda üksikasjalikumat materjali. Sama kehtib ka netis: me libistame silmadega üle pealkirja ja võib-olla alapealkirjade ning siis juba surfame edasi. Haridusalaste tekstidega on muidugi pisut teine lugu, kuid ka siin tuleb kirjutada kompaktselt ja köita lugeja tähelepanu algusest peale.

Siin on viis nõuannet mittelineaarsete tekstide koostamise kohta (tekstid, mida võib lugeda ükskõik millises järjekorras).
  1. Kui teil on ülevaade materjali põhipunktidest, siis pange igale punktile pealkiri. Ärge kirjutage teksti järjekorras, vaid läbisegi.
  2. Iga lühitekst peab piirduma ühe põhiteemaga. Kontrollige seda ning vaadake, kas lühitekst vastab rohkem kui ühele küsimusele.
  3. Kirjutage veel lühitekste, kui midagi on vaja selgitada, ja siduge need tekstid üksikasjalikemate selgitustega.
  4. Asuge kohe asja kallale: veenduge, et lugeja saab teksti mõttest võimalikult hõlpsasti aru.
  5. Kirjutage selgitavaid pealkirju.
(Ulf Joel Jenseni jt põhjal: Skrivgodt.dk, Frydenlund 2000)

Veebipõhised tekstid peavad tavaliselt toimima teistsugustes tingimustes kui trükitekstid. Lugejale tuleb anda võimalus saada kiire ülevaade ja liikuda edasi linkide või muude viidete kaudu.

Hästi koostatud veebipõhine tekst peaks seega järgima samasugust mudelit. [Ulf Joel Jenseni põhjal: Skrivgodt.dk, Frydenlund 2000]

Pealkiri
Selles öeldakse täpselt ja vahest koguni üllatavalt, millest tekstis räägitakse.

Sissejuhatav lõik
Selles võetakse kokku teksti põhisisu ja mõte.

Põhiosa
Selles antakse edasi teksti põhisisu.

Alapealkirjad
Nende abil jaotatakse tekst, et lugeja saaks sellest parema ülevaate.

Avatud lõpp
Selles pakutakse lugejale võimalusi edasi liikumiseks.

Pildid (vajadusel)
Täpsustatakse ja piiritletakse pildi abil edastatud teavet.

Alljärgnevalt on kirjeldatud mõningaid tüüpilisi vigu, mida veebipõhiste tekstide koostajad teevad:
  • pealkirjad on sõnastatud ebaselgelt või üksnes tähelepanu äratamiseks ning sisaldavad kirjavigu või lõpevad punktiga;
  • sissejuhatavad lõigud on liiga pikad ega anna edasi teksti mõtet;
  • liiga vähe alapealkirju.
  • teksti järeldusosas on liiga palju linke, mis tekitavad lugejas segadust.
 
« previous | next »