3.2.2. Õpihaldussüsteemi valik

 
Õpihaldussüsteemi valimisel tuleks analüüsida mitmeid küsimusi, mis on seotud osaliselt süsteemi endaga ja selle funktsioonidega ning osaliselt teenuse osutaja ning pakutava toe ja nõuannetega. Süsteem ja selle arengupotentsiaal on loomulikult tihedalt seotud teenuse pakkuja pädevuse ja potentsiaaliga.

Seepärast võiks mõelda järgmistele üldistele küsimustele:

Muutuste potentsiaal. Tuleks olla võimeline kohanema süsteemi ja kasutajate muutuvate nõudmistega.

Organisatsioon. Sidusõppe keskkonda peaks olema võimalik lõimida organisatsiooni.

Tulusus. Sidusõppe keskkond peab olema tulus organisatsiooni ja kasutaja jaoks nii arengu kui ka tegutsemise seisukohalt.

Kasutajasõbralikkus. Juurdepääs, ülesannete esitamine, ettekannete ja harjutuste tegemine peaks olema kasutajasõbralik protsess.

Juurdepääs. Juurdepääs peab olema hea ja turvaline.

Stabiilsus ja turvalisus. Süsteem peab olema stabiilne, et osalejad saaksid seda kasutada 24 tundi ööpäevas 7 päeva nädalas. See peab olema ka piisavalt turvaline, et oleks võimalik kontrollida juurdepääsu ja seada selle osas vajadusel erinevat liiki piiranguid.

Standardsed juhised. Et lisada sisu erinevatest allikatest, on soovitav kasutada õpistandardeid (SCORM; IMS või IEEE) ja Interneti-standardeid (XML, AQ või SOAP).

Allpool on toodud mõned spetsiifilisemad küsimused, millest tuleks õpihaldussüsteemi valikul lähtuda.
  • Kas süsteem toetab kõiki sidusõppe liike?
  • Kas süsteem toimib sama tõhusalt ka kõige uuemate brauseritega? Kas on tarvis uut brauserit?
  • Kas süsteemi on võimalik lokaalselt installeerida (oma serverisse) või on see majutatud välise teenusepakkuja juurde?
  • Kas on tarvis kasutada selliseid lisandprogramme nagu Flash või Shockwave? (Neid on võimalik tasuta alla laadida aadressilt http://www.macromedia.com/)
  • Kas on tarvis kasutada lisandprogramme, mis suurendavad kulusid?
  • Kas süsteem on suhteliselt hõlpsasti uuendatav, et laieneda vastavalt suurematele nõudmistele ja kasutajate arvu kasvule?
  • Kas süsteemil on tegeliku materjali jaoks server, mille abil saab materjali kasutada vahetult erinevatel kursustel või tuleb materjale iga kord eraldi üles laadida?
  • Kas süsteem toetab tavalisi rahvusvahelisi sidusõppe standardeid (nt SCORMi)?
  • Kas süsteem suudab teenindada organisatsiooni tulemüüri taga asuvaid osalejaid?
  • Kas süsteemi liides on sobiv nii haldurite kui ka kasutajate jaoks?
  • Mil määral suudab süsteem jälitada kasutajate tegevust?
  • Kas süsteem reageerib sama kiiresti, kui kasutatakse modemühendust?
  • Kas süsteem võimaldab suhelda otse Internetis ja e-posti teel?
  • Kas süsteem on piisavalt turvaline?
  • Kas süsteemi on lihtne uuendada, kui töötatakse välja uued moodulid?
  • Kas süsteemi pakkuja varustab ka serverite ja muude tehnoloogiliste vahenditega või on nende hankimine ostja enda ülesanne?
  • Kas süsteemi pakkuja on usaldusväärne ja pädev?
  • Kui suurt tuge teenuse osutajad pakuvad?
  • Kui palju süsteem maksab kasutaja kohta, arvestades paigalduse, kasutuse, litsentsitasude, toe ja nõuannete hinda?
Praegusel ajal pole ühtki õpihaldussüsteemi, mille puhul oleks arvestatud kõikvõimalike olukordadega. Seepärast tuleb enne õpihaldussüsteemi valimist selgitada välja, mis on teile kõige tähtsam; ehk teisisõnu, missugused funktsioonid on organisatsiooni vajadusi arvesse võttes kõige tähtsamad.

« previous | next »