Näide 2

ikoon

Näide 2

Järgmised kolm mängu sobivad juhuks, kui soovitakse tegeleda stereotüüpidega, näiteks teoreetilise materjali ilmestamiseks. Mängu juht peaks olema eelnevalt tuttav stereotüüpide mõistega ja toimemehhanismidega.

1) Minu maailm. Igaüks kajastab sümbolite abil paberilehel oma praegust maailma, kasutades värve, kujundeid jne (4 min). (Joonistamisoskus ei ole oluline.) Seejärel tutvustatakse oma mitmekesist maailma rühmaliikmetele. (Tutvustamise vormi valib rühmajuht järgmistest variantidest:
tutvustaja paneb oma paberi ringi keskele maha või liigub ringis ja näitab või kõik hoiavad käes ja näitavad teistele või panevad enda ette põrandale jne.)

Vahendid:
paber, rasvakriidid
Analüüsiküsimused

• Mis mõtted ja ideed teil teisi kuulates tekkisid?
• Mida te teada saite?


2) Laename teistelt rahvastelt.
Iga mängija paneb kirja, milliseid omadusi tahaks ta üle võtta teistelt rahvusrühmadelt (eestlastelt, soomlastelt, venelastelt, sakslastelt, araablastelt, mustlastelt jne). Seejärel valib ta neist seitse kõige tähtsamat omadust ja tutvustab neid rühmale.
Analüüsiküsimus

• Mis te arvate, kas need on rahvusest tulenevad omadused?


3) Rahvuste stereotüübid.
Mängijad jagunevad rühmadesse. Iga rühm reastab omadused, lähtudes eesti, vene, romi (mustlased), itaalia, inglise, araabia jne rahvusest:

• abivalmid
• osavõtlikud
• sõbralikud
• ausad
• rõõmsameelsed
• tolerantsed
• kohusetundlikud
• tasakaalukad
• arukad
• jõhkrad
• vaenulikud
• viha pidavad
• tigedad
• valelikud
• silmakirjalikud
• üleolevad
• egoistlikud
• iroonilised

Analüüsiküsimused

• Millele toetusid teie kujutlused?
• Mida panete tähele neid stereotüüpe võrreldes?
• Mis te arvate, kas need on rahvusest tulenevad omadused?
• Kuidas see mõjutab suhtlemist?