ÕPETAJA KUTSEEETIKA ALUSED
JAAN MIKK
Sõna «eetika» tuleneb kreekakeelsest sõnast çthos, mis tähendab komme, harjumus. Nii et sõna-sõnalt
võttes on õpetaja kutse-eetika nende käitumisnormide kogum, mida õpetaja peab
oma töös järgima. Sõnal eetika on
tänapäeval aga ka teine tähendusvarjund. Eetika on teadus moraalist. Ta uurib
moraali kujunemist, olemust, seost ühiskondliku elu teiste valdkondadega.
Eetika püüab mõjustada olemasolevaid moraalinorme.
Õpetaja kutse-eetikast rääkides peetakse kõigepealt
silmas selle sõna esimest tähendust, õpetaja kutse-eetika all mõeldakse mitte
niivõrd teadust õpetaja käitumisreeglitest, kuivõrd just neid käitumisreegleid
endid, õpetaja kutse-eetika on õpetaja moraal.
Õpetaja kutse-eetika sisuks olevaid norme võib mitmeti
grupeerida. Vastavalt sellele on ka õpetaja kutse-eetika reeglite arv eri
autoreil erinev. Kutseeetika sisu on aga põhiliselt ühesugune.
Iga kutseala eetika toetub üldisele moraalile ja
eetikale. Kutseala eripärast tulenevad aga selle kutseala esindajatele
mõningad normid, mida siis vastavas kutse-eetikas eriti rõhutatakse. Võtame
näiteks humaansuse. Selle moraalinormi järgimine ilustab kõiki inimesi. Õpetaja
peab aga olema eriti humaanne, selleks et ka tulevastes põlvedes humaansust
kasvatada.
Kutse-eetika kujuneb välja koos tööjaotusega. Iga
elukutse esindajate tööd peab kõigepealt kontrollima nende endi kõlbeline
teadvus. Teise elukutse esindajad ei oska seda tööd kontrollida ja lõppkokkuvõttes
polegi võimalik kõike kontrollida. Rohkem arenenud ühiskonnas on moraalil
suurem tähtsus.
Kõlblusnormide täitmine ei ole inimesele kerge.
Seetõttu on ühiskond nii mõnigi kord olnud sunnitud rakendama üsna drastilisi
abinõusid moraalinormide rikkujate suhtes. Meenutame minevikku. Vanasti piinati
surnuks see, kes tappis oma hõimu liikme, lõigati ara keel sellel, kes reetis
hõimu saladuse, tapeti vanderikkuja. Näeme, et kõlblusnormide sündi ja arengut
on saatnud pisarad ja veri. Nüüd me nii äärmuslikke vahendeid ei käsuta.
Naiivne oleks aga loota, et moraal iseenesest püsib. Me peame uut põlvkonda
pidevalt kasvatama moraalinõudeid täitma. See on kõige valutum tee ühiskonna
heaolu kindlustamiseks.
Õpetaja kutse-eetika eripära tuleneb sellest, et ta
kasvatab lapsi ja on kohustatud nendes kõlblusprintsiipe juurutama. Kõlbeline
kasvatus on kasvatuses väga tähtis Seetõttu on aktuaalne analüüsida ka õpetaja
kutse-eetika aluseid. Vaatleme just eetika aluseid, sest nendest tulenevad
konkreetsed käitumisreeglid iseenesest. Järgnevate kutse-eetika aluste omandamine
võib tähendada teatud tööd iseendaga, mis hiljem töörõõmuna mitmekümnekordselt
ära tasub.
Austagem oma kodumaad!
Uhkus kodumaa
saavutuste üle on omane kõikide elukutsete esindajatele. Kodumaa saavutuste tunnetamine loob psüühilise heaolu ja on optimismitunde
aluseks.
Õpetajale on sügav kodumaa-armastus eriti vajalik. Ilma selleta ei suuda me tunda rahuldust oma tööst. Valdavaks muutub puuduste nägemine koolis ja õpilastes. Siis, kui me sügavalt armastame oma kodumaad ja õpilasi, suudame üksikpuudustest üle olla ning täie pingega töötada tuleviku heaks.
Kodumaa-armastus annab õpetajatele jõudu täita
kõrgeid nõudeid, mis õpetajatele esitatakse. Näiteks kohusetunnet kasvatab
lastes edukalt õpetaja, kes ise on kohusetundlik. Haridusorganite ja kooli
juhtkonna nõudeid täidab püüdlikult õpetaja, kes neist organeist lugu peab.
Õpetajate kodumaa-armastus väljendub tema ette
seatud ülesannete kohusetruus ja loovas täitmises. Nendest ülesannetest on
eriti oluline õpilastes optimismi ja positiivse enesetunnetuse kujundamine. Et seda ülesannet edukalt täita,
peame ise olema optimistid ja nägema, kuidas elu areneb paremuse suunas. Seda
on üsna raske teha, sest massikommunikatsioon võimendab tavaliselt puudusi meie
elus.
Armastagem oma õpilasi!
Õpilased teavad meist küll vähem, kuid neil on meiega võrreldes ka
olulisi eeliseid. Lapsed on tundlikumad, teadmishimulisemad ja neil on suured
arenguvõimalused. Kui me oleme 10 aastat töötanud õpetajana, näeme enda kõrval
kolleegidena endisi õpilasi. Kui me oleme kakskümmend aastat töötanud, on mõni
endistest õpilastest juba meid juhtimas. Praegused õpilased töötavad ja
juhivad ühiskonda siis, kui meie oleme pensionil. Austagem tänastes õpilastes tulevasi kolleege, töölisi, teenistujaid.
Õpilased ei suuda end mõnikord pidurdada ja käituvad
ebasobivalt. Seegi ei tohiks vähendada meie armastust nende vastu.
Käitumishäired tulenevad ju suuresti sellest, et õpilase arengutingimused on
olnud talle ebasoodsad. Käitumishäiretega õpilane vajab kõigepealt mõistvat
suhtumist tema probleemidesse. Siiras püüd aidata sellist õpilast kutsub
õpetajas esile erilise armastuse tema vastu. Ja seetõttu räägivad õpetajad
meeleldi, kuidas kunagistest murelastest on saanud tublid töötajad.
Eelmisel sajandil oli meil kord programmõppe vaimustus. Mõned selle
suuna entusiastid nägid oma vaimusilmas, kuidas kogu töö koolis toimub
masinate abil. Tänaseks on meil kasutada täiuslikud arvutid õpiprogrammidega,
kuid inimõpetajat ei ole nad suutnud asendada. Üks olulisi põhjusi on siin
see, et masinat pole suudetud õpetada armastama. Õpilast on võimalik kasvatada
ainult siis, kui me teda armastame. Armastuseta kasvanud laps kaotab võime
armastada, tal võivad tekkida närvi- ja seedehäired, rääkimata käitumis- ja
õpihäiretest.
Õpetaja armastus õpilase vastu väljendub kõigepealt õpilase positiivsete omaduste ja saavutuste nägemises. Kui me armastame õpilast, kiidame teda sagedamini, anname eksimused kergemini andeks ja julgustame raskuste puhul. Kui me ei armasta õpilast, näeme kõigepealt tema käitumise ning õppimise varjukülgi, eksimuste eest karistame teda tugevasti, jätame õpilase saavutused tähele panemata, ei julgusta ega innusta teda. Selline suhtumine on aga õpilase arengu surmavaenlane.
Kasvatusteoorias peetakse oluliseks positiivse mõjustamise printsiipi.
See printsiip nõuab, et me leiaksime õpilastes positiivseid omadusi,
arendaksime neid edasi ja püüaksime nende põhjal kasvatada õpilastes teisi
positiivseid omadusi. Positiivse mõjustamise printsiibi realiseerimiseks peame
õpilast sageli kiitma, usaldama tema kavatsusi ja võimeid, hindama tema väärtusi.
Me teeme seda pingutusteta, kui me õpilast armastame. Nii tõstame õpilase
eneseaustust ja nõudlikkust enese suhtes. Inimene püüab aga õigustada seda
arvamust, mis meil temast on. Kui kõik õpetajad ja õpilased mõtlevad õpilasest
head, püüab ta selliseks saada.
On väga oluline,
et me õpilasi taktitundeliselt
kohtleme. Sellega võidame
laste armastuse ning austuse ja nad täidavad siis meie korraldusi püüdlikult.
Kui õpilased ei austa õpetajat, ei pea nad lugu ka põhimõtetest, mida õpetaja
propageerib. Selline õpetaja teeb kasvatusele karuteene. Et seda ei juhtuks,
peame õpilastega suhtlemisel olema kannatlikud ja heatahtlikud.
Armastus on meile väga vajalik, aga kust seda leida,
kui seda ei ole. Armastust ei saa kusagilt võtta ja ta ei teki ka iseenesest
nagu näljatunne. Armastus tuleb ara teenida. Armastuse tekkemehhanismi on
hästi selgitanud A.-H. Tammsaare: tee tööd ja näe vaeva, siis tuleb ka
armastus. Tõepoolest, ema teeb oma lapse heaks rohkem kui laps ema heaks ja ema
armastab last rohkem kui laps ema. Sama on õige ka õpetaja puhul. Õpetaja ei
saa eriti armastada õpilasi, keda ta esimest korda näeb. Õpetaja hakkab õpilasi
armastama siis, kui ta nende arendamiseks tõsiselt vaeva on näinud. Armastus
õpilaste vastu kujuneb õppeprotsessis pikkamööda. Ta kujuneb seda tugevamaks,
mida rohkem me õpilasega vaeva oleme näinud. Kui me näeme õpilases põhiliselt
puudusi, ei ole me selle õpilase kasvatamist veel jõudnud südamega ette võtta.
Õpetaja armastus õpilase vastu on vajalik, aga
sellega ei tohi ka liialdada. Armastus ja austus õpilase vastu ei tohi muutuda
õpilase ees kummardamiseks ja õpilase ülistamiseks. Sellise liialduse
kahjulikkus tuli ilmsiks vabakasvatuse praktikas. Õpetaja põhiülesanne ei ole
õpilasi armastada, õpetaja põhiülesanne
on õpilasi kasvatada. Siit jõuame õpetaja kutse-eetika kolmanda aluseni.
Me nõuame kingsepalt, et kinga tald ei tuleks lahti, me nõuame
farmatseudilt, et ta rohtu segades ei eksiks jne. Täpselt samuti nõuame
õpetajalt, et lapsed areneksid täisväärtuslikeks kodanikeks. Iga inimene
vastutab oma töö kvaliteedi eest, ka
õpetaja.
Me peame kindlustama õpilaste arengu. Kõige tähtsam
ei ole see, et me tunnis materjali hiilgavalt esitame, kõige tähtsam on see,
et õpilased materjali hästi omandavad. Me ei pea õpilaste silmis tingimata
olema head õpetajad, me peame tagama distsipliini ja õpilaste edasiliikumise, me peame olema nõudlikud õpilaste suhtes. Vähenõudliku õpetaja
käe all kasvavad mugavad lapsed. Kui õpilane pingutab, selleks et õpetaja
nõudeid täita, muutuvad tema arengupotentsiaalid aktuaalseteks võimeteks ja
oskusteks.
Kasvatamiseks tuleb õpilast suunata momendilõbude
maitsmiselt tegevusele, mis arvestab kaaslaste huve või toob talle endale kasu
tulevikus. See ei ole kerge täiskasvanutegi, lapsest rääkimata. Meil tuleb oma
autoriteedi ja veenmisjõuga toetada õpilase tahet teha seda, mis vaja.
Põhimõtteliselt võivad sellel pinnal tekkida arusaamatused õpilase ja õpetaja
vahel. Me ei tohi neil arusaamatustel lasta kasvada püsivateks vastuoludeks.,
Me peaksime nõudmisi ja nende esitust modifitseerima, arvestades konkreetset
olukorda. Mingil juhul ei tohi aga nõudlikkusest loobuda. See viiks õpilase
arengu seiskumiseni. On ju õpilase arengu edasiviivaks jõuks vastuolu õpilase
arengu saavutatud taseme ja meie poolt tema ette seatud eesmärkide vahel. Hoolitsegem
selle eest, et õpilasel oleksid alati eesmärgid, mis vastavad tema arengu võimalustele!
Õpilaste suhtes on üldreeglina nõudlik see õpetaja, kes ka enese suhtes on nõudlik. Kui õpetaja ise ei suuda suitsetamisest loobuda, on tal raske rääkida lastele suitsetamise kahjulikkusest. Kui õpetaja lükkab kontrolltööde parandamise päevast-päeva edasi, kipub ta vastu tulema õpilaste palvele järgmine kontrolltöö ara jätta. Selline õpetaja võib teenida hea õpetaja kuulsuse laiskade õpilaste silmis. Tegelikult aga laseb ta õpilastel niisama veeta aega, mida võiks kasutada hoopis otstarbekamalt.
Enne kui hakata nõudmisi esitama õpilastele, tuleb need nõudmised esitada
endale. Sellest on aga veel vähe. Karm õpetaja võib hästi vastata
õpetajaideaalile, kuid ta ei sobi õpetajaks, kui ta ei arvesta lapsi. Kõrge
nõudlikkus enese suhtes võib viia liigse nõudlikkuseni laste suhtes.
Selletaoline õpetaja põhjustab oma autoritaarse juhtimisstiiliga laste
vastuseisu, ükskõiksust, agressiivsust. See on väga halb. Õpetaja nõudlikkus peab olema ühendatud õpilaste
arvestamisega.
Neid vastuolulisi nõudmisi on võimalik täita, kui meil on enne välja arendatud rida omadusi. Me peame suunama õpilasi pidevale tegevusele, peame mõistma õpilasi ning suutma prognoosida nende arengut. Me peame valdama veenmis-tehnikat, oskama võita õpilaste silmis autoriteeti.
Keegi meist ei jõua teha kõike, mis vaja. Iga õpetaja töös võib leida
puudusi, kui me hakkame seda tööd ideaaliga võrdlema. Selline võrdlus pole
päris korrektne. Inimese hindamisel tuleb lähtuda mitte sellest, mis ta
tegemata jättis, vaid sellest, mis ta tegi. Ja saavutusi on igal õpetajal.
Nende tõttu väärib iga õpetaja lugupidamist.
Meil peab olema usku iseendasse ja sellesse, et
suudame anda lastele vajalikku. Mõnele on see usk õpilaspäevist omane,
teistele tuleb seda sisendada. Siin on väga oluline kaasõpetajate hoiak.
Õpetaja hinnang oma tööle sõltub suuresti õpetajate toa vaimust, õpetajate
tuba peaks olema koht, kust õpetaja ammutab jõudu. Katsugem oma probleemid
õpilastega nii lahendada, et me nendega teisi õpetajaid ei häiriks. Jagagem
kolleegidele tunnustust ja sisendagem
optimismi!
Lubamatu on kolleegi asjatult kritiseerida õpilaste või nende vanemate ees. Soovitatav oleks taolisest kritiseerimisest üldse hoiduda. On ju pedagoogilistes situatsioonides tavaliselt võimalik mitu reageerimisviisi. Üks õpetaja valib neist ühe, teine teise vastavalt oma individuaalsusele. See teguviis, mis meie käes tulemusi ei annaks, on teise õpetaja käes tulemusrikas. Seetõttu peab kaasõpetaja teguviisi hukkamõistmisel olema väga ettevaatlik.
Kõik eelöeldu ei tähenda aga, et me peaksime kolleegi
vigu hakkama kinni mätsima ja igal sammul õigustama. Kui eksimus on ilmne, siis
tuleb seda tunnistada ja vajaduse korral kolleegi tähelepanu sellele juhtida.
Ka õpilaste ees ei maksa salata, et kolleeg on inimene, kes alati kõike ei
jõua. Seda aga teistele teatama rutata on taktitu.
Austus lapsevanemate vastu on nendega tehtava koostöö alus. Kui näeme
ainult seda, et vanem on oma lapse kasvatuse hooletusse jätnud, siis vestleme
temaga süüdistaval toonil. Selline toon lõhub kontakti meie ja lapsevanema vahel.
Lapsevanem ei tule enam koosolekutele ega pea lugu meie soovitustest. Meie
nõuame, lapsevanem lööb käega ja laps teeb, mis talle momendil lõbu valmistab.
Me ei tohi sellist olukorda tekkida lasta. Peame saavutama lastevanemate
lugupidamise. Selleks peame aga pidevalt meeles pidama kõike seda, mida vanemad
laste heaks on teinud.
Iga lapsevanem on püüdnud oma lapse heaks teha kõike, mida ta oskab ja
suudab. Üks lapsevanem suudab ja oskab rohkem kui teine. Seetõttu on igas
klassis õpilasi, kes on teistest vähem kasvatatud, vähem püüdlikud, vähem
distsiplineeritud. Aga ka nende laste vanemad soovivad oma lastele head. Nad
ainult ei tea alati, mis laste arengule hea ja vajalik on. Kui lapsevanem
kulutab oma aega ja raha lapse ehtimiseks ja hellitamiseks, siis ei ole see
tingitud vanemaarmastuse vähesusest. See on vanemaarmastuse ebaotstarbekas
väljendus, õpetaja peaks siin püüdma täita lünka, mis on meie lastevanemate pedagoogilises
ettevalmistuses ja muu hulgas selgitama, et tihti vajavad lapsed mõistvat ja
julgustavat sõna rohkem kui raha ja riideid. Püüdes seda kõike teha, kasvab
õpetaja armastus vanemate vastu. Lapsevanemad väärivad austust, on nad ju
kandnud suurt täiendavat koormust võrreldes ühiskonna liikmetega, kellel lapsi
ei ole.
Lugupidamine lapsevanemate vastu väljendub kõigepealt
nende taktitundelises kohtlemises. Pedagoogilise takti üldistest reeglitest
tahaks siin esile tõsta ainult üht: jagagem vanematele tunnustust nende laste
saavutuste eest! Me kõik januneme kaasinimeste hea sõna järele.
See nõue on palju korratud ja hästi tuntud. Ometi on ta nii tähtis, et
väärib veel kord rõhutamist. Eeskuju kaudu omandab inimene rohkem, kui me oskame
arvata. Sõnaga on tihti üsna raske saavutada seda, mida me eeskujuga hõlpsasti
saavutame. L. Tamm kirjeldab katseid, millest ilmnes, et katseisikuid
mittepuudutav film mõjutas nende käitumist rohkem kui nende kohta ja nende mõjutamiseks
tehtud raadiosaade. Eeskuju kaudu levib mitte üksnes halb, vaid ka hea
käitumine. Eeskuju mõjub isegi meestele, naistest ja lastest rääkimata.
Eeskuju mõjub alati, ükskõik, kas me seda soovime või
mitte. Õpilased võtavad meilt üle käitumiskultuuri, tõekspidamised, töökuse,
printsipiaalsuse jne. Iga puudujääk õpetaja isiksuses on mürk, mis kahjustab
laste arengut ja koos sellega takistab meie kõikide edasiliikumist. Isiksus
kujuneb põhijoontes välja keskkoolipäevil. Seetõttu peaks sobivus õpetajatööks
olema üks kriteeriume, mille alusel valitakse noori pedagoogilistesse
õppeasutustesse.
Me kujundame koolis inimesi, kes töötavad 20—40 aasta pärast, mistõttu
kasvatus peab rahuldama tuleviku nõudeid. Ei piisa sellest, kui õpilane
näeb koolis inimesi, kes on tänapäeval eeskujuks, õpilane peab nägema inimesi,
kes jäävad ühiskonnas eeskujudeks ka 30 aasta pärast. Õpetaja peaks juba praegu
olema selline, nagu on meie ühiskonnas paremad liikmed tol ajal.
Õpetaja elukutse väärib kõige rohkem austust, õpetaja kujundab tulevikuühiskonna
inimesi. Ta töötab kauge tuleviku heaks. Enamiku elualade inimesed võivad oma
töö vilja näha hoopis rutem: õmbleja saab särgi valmis kümne minutiga, ehitaja
saab maja valmis aastaga, õpetaja näeb oma töö vilja aga siis, kui tema
õpilased tublideks tööinimesteks on sirgunud. Selleks kulub 10— 20 aastat. Nii
kauge tuleviku heaks töötamine eeldab, et õpetaja näeb oma vaimusilmas seda
tulevikku ja on selle nimel nõus loobuma nii mõnestki momendimugavusest.
Inimene näeb seda kaugemale tulevikku, mida rohkem ta on vaimselt arenenud,
õpetajateks hakkavad ainult need, kel jätkub vaimujõudu näha nii kaugele
tulevikku ja kel jätkub tahtejõudu end selle nimel pingutada. Need on ühiskonna
parimad liikmed ja väärivad sügavat lugupidamist.
Õpetaja elukutse on hea elukutse. Mitte ühelgi
elualal pole võimalik ara teenida nii paljude inimeste tänulikkust nii
pikkadeks aegadeks. Tuletagem meelde oma kooliaega. Erilise tänutundega
meenutame õpetajaid, kes sisendasid meisse usku helgesse homsesse. Meie
praegused õpilased on meile samuti tänulikud. See väljendub kas või lugupidavas
tervituses, millega nad meid rõõmustavad. Õpilaste tänulikkus ja lugupidamine
on õpetaja töö suur tasu. Iga ehitaja rind läheb soojaks, kui ta vaatab enda
ehitatud maja. Aga maja ju ehitajale vastu ei naerata, õpilane väljendab oma
tänulikkust ja seetõttu tunneb õpetaja oma tööst erilist rõõmu.
Armastus õpetajatöö vastu kujuneb välja koolis. Noorel õpetajal on
suhteliselt rohkem eksimusi ja teda ei rõõmusta veel tema endised õpilased.
Küllap ka seepärast on tööga rahulolematuid õpetajaid kõige rohkem esimest
aastat töötavate seas. Vastavalt sellele, kuidas omandatakse kogemusi ja
saavutatakse edu, kasvab armastus õpetajatöö vastu.
Igal elukutsel on puudusi ja iga elukutse esindajate
seas on inimesi, kes nendest puudustest räägivad. Rääkida aga puudustest, ilma
et väljendataks tahet või lootustki neist jagu saada, on asjatu virisemine.
Tavaliselt virisevad need, kes ise kõige vähem teevad. Ilmselt püüavad nad oma
tegematajätmisi selgitada «objektiivsete» põhjustega. Kes ise pingsalt töötab,
sel pole aega ega tahtmistki puudustest rääkida enne, kui tal on ettepanek
nende kõrvaldamiseks.
Iga inimene peab olema oma kutseala patrioot. Ta peab
sellel kutsealal nägema kõigepealt voorusi ja nendest ka rääkima, õpetajakutse
patrioot näeb, kuidas tema õpilased arenevad tööinimesteks, ta on uhke meie
kasvatuse üllaste eesmärkide üle ja teeb oma tööd heal meelel. Andkem oma elukutsele võlu sõnades ja
tegudes, nii et tublid ja andekad noored sooviksid saada õpetajaks!
Kutse-eetika seab õpetaja ette kõrgeid nõudeid. Me
maalisime nendest nõuetest üsna täieliku pildi, ideaalpildi. Ideaali saavutamine on praktikas võimatu, ta on aga meile
teenäitaja. Sellest, kui lähedale me ideaalile oleme jõudnud, sõltub, mil
määral me tunneme rõõmu oma tööst ja mil määral tuntakse rõõmu meist.
Kutse-eetika järgimine on õpetajale väga tähtis, sest ainult õpetaja enda
kõlbeline teadvus võib teda suunata täiendavatele pingutustele ja varjatud
võimaluste ärakasutamisele. Kõikide aegade parimad õpetajad on õpilasi
kasvatanud paremini, kui nende käest on nõutud.
Kutse-eetika normide täitmine nõuab õpetajalt palju
pingutusi ja pidevat enesetäiendamist. Ühiskonna kõik liikmed peaksid teda
selles toetama, sest õpetajad on meie tulevik. Me oleme harjunud ütlema, et
lapsed on meie tulevik. Lapsed kujunevad aga sellisteks, nagu on meie õpetajad.
Nii et tõepoolest
õpetajad on meie tulevik.
Kahk J. (toimetaja) Avaliku
teenistuse eetika. Infotrükk, 1999. 73 lk.
Laanemäe A. Eetika
ja poliitika. Halduskultuur 2000. Teaduskonverentsi materjalid. Tln.,
TTÜ, 2001, lk 86 – 92.
Laanemäe A.
Eetika alused. Tln., TTÜ, 2000. 152 lk.
Meos I. Valimik teemasid
eetikast. Tln., Haridustöötajate Koolituskeksus, 1995. 93 lk.
Sutrop M. Hea elu, moraal ja
sotsiaalne õiglus: Aristotelesest tänapäevani. Akadeemia 2000, 12 köide,
nr 8, lk 1638 – 1666.
Tuulik M. Eetika ja moraal:
(kõik algab meist endist). Tln., Ilo, 2002. 151 lk.