Pakendite lagunemine

Autor: Angeliina Kürvits-Pai


Lõimitav: loodusõpetus, emakeel, bioloogia, keemia jpm.

Teema: Keskkonnakaitse

Klass: I...IX

Eesmärk: Kujundada õpilastes keskkonnasäästlikke hoiakuid.

Probleem või küsimus: Millisest materjalist pakendid lagunevad kõige kiiremini? Miks? Milliseid pakkematerjale oleks otstarbekas kasutada, et reostust vähendada?

Uurimus: Tehke kindlaks, millised uuritud pakenditest on kõige rohkem, millised vähem lagunenud. Lagunemisastme hindamiseks võrrelge mullast väljakaevatud pakendite välimust ja peske neid lõpuks voolava vee all. Koostage katseandmete põhjal pingerida pakendite keskkonnasõbralikkusest.

Hüpotees: Vähem tehislikud materjalid lagunevad looduses kiiremini. 
Töövahendid: Erinevate pakkematerjalide (paber, kartong, kiletatud pakk, polüetüleeni erinevad sordid jne) ühesuguse mõõtmetega tükid, labidas, lipikud.

Töö käik: Kaevake sügisel erinevate pakkematerjalide tükid mulda (umbes 10 cm sügavusele) ja tähistage lipikutega. Kevadel kaevake tükid uuesti välja.

Katse sooritamine: Lõigake pakkematerjalidest ühesuurused tükid, asetage need mulda ühesugustesse tingimustesse ja võimalikult lähestikku.

Pilt: http://fotoalbum.ee/profile/raiksu | 2007



Järeldused: Järeldused selle longituudse katse kohta peaksid tegema õpilased iseseisvalt.

Menetlus: Katseks kuluv aeg on, sõltuvalt tingimustest, seitse kuni üheksa kuud.


Kommentaarid

Sobib tõesti nii kompostiteema juurde, kui ka õpilaste keskkonnaalaseks harimiseks. 
Katse huvitav, vajaminevate materjalide muretsemiseks pole vaja teha kulutusi, teostatav ka kooli territooriumil, kui luba saadud.
Võib-olla natuke häiriv, et katse alguse ja tulemuste saamise vahele jääb üsna pikk aeg, aga see on paratamatu.

__________ 

Esta: Mõte imehea! Seda katset saab tõesti kasutada väga erinevates klassides keskkonnakaitse teema käsitlemisel.

__________

Küllike: Väga huvitav katse. Seda katset võib igas klassis teha. See katse peaks lapsi küll mõtlema panema ja ehk hakkavad kodus prügi sorteerima.


Idee: Tiina Sõber ja Urmas Kokassaar, Kooliuuenduslane 1997 nr 4

© 2005....2007 | xan production