ARHAILISE AJASTU ARHITEKTUUR
Koostaja: Ulla Kattai
Sissejuhatus
Arhailine ajajärk oli Kreeka ühiskonna ja kunsti varane ajajärk, mis kestis umbkaudu 7 ja 6 sajandil e.m.a. Alguse sai nõndanimetatud rahaaristokraatia, mis oli rikastunud käsitöö ja kaubandusega ning tõrjus välja sugukondliku aristokraatia. VII sajandi keskel e. Kr. kukutati viimane Efesose kuningas ja võimule pääses türannia, mis oli vahevorm võimu üleminekul aristokraatialt demokraatiale.Ehitati linnriike ehk poliseid, asutati kolooniaid kaugematesse piirkondadesse ning hakati ostma orje.
Kunsti ja käsitöö kõrval hakkas arenema ka arhitektuur. See peegeldas tootlike jõudude arengutaset ja oskust siduda ehitise otstarve tema esteetiliste funktsioonidega. Linnriikide teke muutis uute ehitiste rajamise vajaduse järjest suuremaks. Lihtsate elamute kõrval said tähtsaks monumentaalhoonete- peamiselt templite- ehitamine. Arhailine ajajärk markeeribki aega, mil juleti palju eksperimenteerida ja tihti kasutada erinevaid ideid.
Kuna peale Pimedat Ajastut polnud Kreekas enam kuningaid, ei olnud vajadust võimsate paleede või uhkete hauakambrite järgi. Selle asemel hakatigi peamiselt ehitama templeid, pühendusega erinevatele jumalatele. See polnud uus mujal maailmas (egiptlased olid seda teinud juba tuhandeid aastaid), küll aga Kreekas. Paljud Kreekast pärit või hiljem sinna rännanud inimesed olid töötanud Egiptuses ja arvatavasti saidki oma ideed sealt (nagu hiljem ka kiviskulptuuridest märgata võib).
Säilinud ongi suuremalt jaolt ainult sakraalarhitektuur. Profaanarhitektuuri näiteid peaaegu pole, kuna elamud ehitati savist.
Linnaplaneerimine
Üldisemalt võib ühe Kreeka linna kujundust kirjeldada järgmiselt:
Ülalinnas (akropolil) asusid tähtsamad templid, see oli kindlustatud, et pakkuda kaitset sõja ajal ning seega rajatud enamasti mõnele kõrgendikule. All-linnas olid käsitööliste ja kaupmeeste majad, all-linna keskel väljak (agoraa), kus peeti turgu ja rahvakoosolekuid. Seda ümbritsesid ametiasutuste hooned, usukultuslikud ehitised ja kauplused. Alles VI saj. hakati all-linnu müüridega ümbritsema. Umbes sel ajal hakatakse linnu süstemaatiliselt planeerima, kvartalid saavad täisnurkse kuju vastavalt sirgete ristuvate tänavate võrgule. Olulist osa linnapildis mängisid ka veevõtukohad, mis ehitati eesrindlikumates linnades koos veejuhtmetega.
Näitena võib aga tuua viimase kuninga elupaiga, Efesose linna, mis türannia ajal muutus veelgi suuremaks ja uhkemaks. Kaystrose jõe, Pionose ja Koressose mäe (tänapäeval Bülbül-dag - Ööbikumäed) vahelises kolmnurgas asetsesid laiad tänavad ja ilusad majad. Põhjamüüris olevast Koressose väravast algas peatänav, mis suundus lõuna poole. Paremat kätt jäi linna keskel asuv viiesaja meetri laiune ja 750 meetri pikkune meresadam, vasemale saja meetri kõrgune Pionose mägi, millel valendasid jõukate kodanike villad. Edasi möödus peatänav suurepäraste skulptuuridega ehitud staadionist, kuni jõudis kakskümmend viis tuhat pealtvaatajat mahutava teatrini. Siit, risti peatänavaga, viis nöörsirgelt sadamasse poole kilomeetri pikkune ja kümne meetri laiune Efesose kõige luksuslikum tänav. See paraadtänav oli mõlemalt küljelt palistatud marmorsammaskäiguga, tänava otstes aga kõrgusid monumentaalsed väravad. Linna peaväljak oli sillutatud marmoriga, ei puudunud ka imehea akustikaga odeion (kontserdihoone). Arhitektuurikunsti tipp oli aga jumalanna Artemise tempel.
Kreeka templid
Kreeka templid on kõige kuulsam osa Kreeka arhitektuurist. Siinkohal on Egiptuse templid kombineeritud kohalike traditsionaalsete megaronidega, et luua uuemat, lihtsamat ja elegantsemat vormi.
Kus ja kellele
Kreeka templid olid määratud jumala eluasemeks, nagu Mesopotaamia tsikuraadidki ent tsikuraadist erinevalt oli kreeka tempel madal ehitis. Kreekas püstitati templeid küll kõrgemale kohale mäe tippu, kuid need ei olnud tornid. Kuna jumal elas templis, ei peetud seal jumalateenistusi, vaid hoiti jumala kultusotstarbelist kuju. Kombetalitusi peeti templi ees altari juures. Seal ohverdati ja põletati ohvrilooma kere.
Templitüübi omapära
Templitüüp oli välja kasvanud megaronist, egeuse ajajärgu elumajast, alles IX-VIII saj. hakkasid Spartas tekkima elumajast erinevad templid, mis levisid teistesse polistesse VII saj. Sarnasus megaroniga säilib templi siseruumide üldises plaanis- templihoone kaetakse 2 poolega murdkatusega ja ümbritsetakse igast küljest sammaskäiguga – peripteer (‘ümberringi sulgedega kaunistatud’). Hoone saab majesteetliku ilme ja eristub teravalt elumajadest.
Arhailisel ajastul ehitati väga palju kolossaalse suurusega templeid. Tavaliselt ehitas need mõni kohalik türann, kes suutis selliseid projekte rahastada või leida piisavalt orje ehitustööde läbiviimiseks. Neid kolossaalseid templeid on leitud nii Ida- kui Lääne-Kreekast (Artemise tempel Ephesuses, Olympeion Ateenas ja tempel ‘G’ (arvatavasti pühendatud Apollonile) Selinuses, Kreeka koloonias Lõuna-Sitsiilias.
Ehitusmaterjalid
Ehitusmaterjalideks Kreeka templite juures oli olnud peamiselt puit, millel olid kiviga võrreldes teatavad eelised - eelkõige oli see kergemini töödeldav. Varastes templites olid sambad ja katus mõlemad valmistatud puidust. Et hoida puitu mädanemast, pandi iga samba alla lapik kivi. Et sammas katuse raskust taluks, pandi samasugune kivi ka iga samba ülemisse otsa. Peagi asendati puit liiva- või lubjakiviga, mis muutis ehitised suurejoonelisemateks ning vastupidavamateks. Kivist templeid hakati ehitama 7. saj eKr. Ehitusmaterjalina kasutati ka marmorit, mis on Kreekas tavaline laialt levinud kivim. Muust kivimist ehitised kaeti tihti marmoritolmust krohviga.
Põhiplaan ja kuju
Templid ehitati kivist alusele ning sinna saamiseks kasutati madalat treppi. Templi ette ehitati tihti kivist altar ohverdamise tarbeks. (Mitte templi sisse, sest seal elasid jumalad.) Enam polnud templid kinnised ruumid, vaid nö vabaõhu ehitised. Need hooned olid pikad ja põhiplaanilt ristkülikukujulised. Kõigist küljedest ümbritsesid sambad, mille primaarseim eesmärk oli ehitist toestada. Varastel kivitemplitel olid võrreldes klassikalise ajastuga jämedad sambad ja väga rasked kapiteelid Samas on kreeka sambad Egiptuse omadest sihvakamad, peenemad ja neid paigutati hõredamalt
Stiilid
Kreeklased kasutasid ehitusel peamiselt kolme sambatüüpi:
Vastavalt sellele on jaotatud ka ehitisi kolmeks stiiliks. Kõige vanemad ehitised ongi dooria ja joonia stiilis (7.-6. saj eKr)
Stiilide vahel tehakse vahet eelkõige sambakapiteelide erinevuse kaudu, kuid loomulikult kaasnes iga stiiliga veel terve rida hoopis olulisemaid, kuid vähem silmatorkavaid erinevusi.
Üldiselt iseloomustas dooria stiil rangus, karmus, jõulisus, vormide lihtsus ja kaunistuste nappus.
Originaale pole eriti säilinud, kuid seal olevat märgata tugevaimat Egiptuse mõju, mis väljendub eelkõige selles:
- Sambad kitsenevad ülevalt, mitte alt, nagu Minose ja Mükeene ehitistel
- Tehnikas, mida kasutati kivi lõikamisel ja raiumisel
- Suure arvu sammaste kasutamisel kivitemplites
Samal ajal on näha ka Mükeene mõju:
- Lõviväravate reljeefid
- Ehisviilude skulptuurid
Dooria sammas on Kreeka sammastest kõige massiivsem. Tal on ainult kapiteel (samba või piilari ülemine osa, mis mis kannab talastikku) ja tüves, baas puudub.
Tüvesega toetub ta otse alusele. Dooria sammast kaunistavad tüveses pikad püstloodsed vaod – kannelüürid, mida eraldavad üksteisest teravad servad. Vertikaaljooned täksiti sisse selleks, et imiteerida varasemaid puidust valmistatud sambaid, kuhu sarnased täkked olid jätnud tööriistad.
Kapiteel moodustus: kõigepealt mõikakujuline siil. Sellel asetses nelinurkne katteplaat ehk abakus, millele toetus omakorda kolmeosaline simss: esimene osa oli kaunistusteta; teise osa võisid moodustada kas metoobid või triglüüfid (erinesid metoobidest sisse uuristatud vertikaalsete vagude poolest) ning neil võis esineda kaunistusi; kolmas osa oli kaunistatud ja eendus sambast. (et pakkuda varju päikese ja vihma eest)
Samba keskosas on väike sujuv paisutus – entaas, millega püüti saavutada esteetilist ja optilist tasakaalu ning teha nähtavaks samba tektooniline funktsioon.
Dooria sambal on ka erivorme (sileda tüvesega jne.)
Värvidest kasutati kõige rohkem taevassininst ja punast.
Klassikalist dooria templit võib nimetada meetodite ja eksperimenteerimise evolutsiooni tulemuseks. Kuna Kreeka arhitekt muutus järjest teadlikumaks suurt kaalu taluvate kivide kohapealt, muutusid proportsioonid toestavamateks ja kapiteel väiksemaks.
Fassaadid, katuseviilud
Arhailise ajastu templite fassadid olid koopiad varasematest puidust fassaadidest, ainult et nagu sambadki tehtud kivist. Katuseviilud (tümpaionid) olid kolmnurksed ja asusid mõlemal templi küljel. Nende tipp oli kaunistatud.
Mõõtkava
Kõige suuremad probleemid ehitamisel olid ruumikasutus ja mõõtkava. Kreeka arhitektid õppisid oma ettevalmistatavate tööde mahtu ja suurust arvestama moodulites. Üheks mooduliks oli samba läbimõõt mõõdetuna kõige laiemast kohast. Selle ühiku järgi arvutati samba kõrgus, kaugus kahe samba vahel ja nii edasi.
Arhitektuuris hakati looma proportsioonide süsteemi, just nagu skulptuuriski. Seda kindlat reeglistikku, kaanonit arhitektuuris, nimetatakse orderiks, mis määras täpselt ära ehitise mõõdud ja üksikosade suhte. Orderi aluseks olid tavaliselt templi sees asuva jumalakuju mõõtmed.
Arhailised templid kaldusid olema pikad ja kitsad. Hiljem oli kanooniline sammaste arv kahekordne esimeste sammaste arv ning sellele liideti veel üks. Näiteks Parthenonil on 8 sammast ees (idakülg) ja taga. See tähendab 8 x 2 = 16, 16 + 1 = 17. Seega ümbritses seda ehitist seitseteist sammast.
Arvutamissüsteemide suhted võisid olla veel näiteks 1; 1,6 või ka 1; 1,23.
Templite sisust
Kõige selle mõte oli ehituse lihtsustamise ja kandvuse saavutamise kõrval veel see, et kreeklased uskusid, et inimene peab kaosest looma korra ja see teeb jumalad õnnelikuks. Nõnda kujutlesid nad templi ehitust kaosest korra loomisena- muutes rohmakad kivid millegiks kauniks ning pannes nad nagu muusika seisma mingisugust kindlat rütmi järgides.
Kõige olulisem oli kaunis väisilme. Seest olid templid valgustamata. Valgus tuli läbi ukse, aknaid ei olnud. Hiljem hakati suuremate templite katustesse valguse läbipääsuks avasid raiuma. Kreeka templi pearuumiks oli naos (lad cella) – seal asus jumalakuju. Templite katuse alaosas ümber talastiku jooksis pikk reljeefidega kaunistusriba – friis, mille kaunistused võisid olla kas geomeetrilised kujundid või inim- ja loomakujud.
Templitüübid
Templitüüpe oli umbes kümmekond. Neid eristab üksteisest sammaste arv ja paigutus. Erandiks on hilisem templitüüp rotund. (ringikujulise põhiplaaniga tempel, mida ümbritses ühekordne sammastik, tänapäeval kõigi ümarehitiste ühisnimetus)
Templitüüpidest vanimaks peetakse antidega templit, mis on otsene megaroni koopia. See oli põhiplaanilt ristkülikukujuline. Antideks nimetati pikka kitsast eenduvat riba ukse juures seinal. Neid võib nimetada ka eenduvateks külgmüürideks. Templi ukse juures oli kaks sammast.
Kõige levinum kreeka templi tüüp oli peripteer. See oli ristkülikukujulise põhiplaaniga tempel, mida ümbritses igast küljest ühekordne sammaste rida. Välja arenes samuti inimese eramust, megaronist.
Kõige suuremad Kreeka templid olid ehitatud kahekordse sammastereaga templi ümber – neid nimetati dipteerideks. Dipteere ehitati vähe ja nad kõik on hävinud.
Kreeklased ei kopeerinud oma vanu puittempleid lihtsalt lõbu pärast või ideedepuuduse tõttu. Esiteks olid need ehitised pühakojad, mistõttu pidid eelkõige pälvima jumalate heakskiidu. Kreeklased ei tahtnud teha liiga palju muudatusi juhuks, kui jumalad neid hästi vastu ei võta. Teiseks tahtsid nad, et templid väljendaksid nende ideid sellest, kuidas maailm peaks toimima.
Templinäiteid
Seitsmendast sajandist on pärit kõige vanemaks osaliselt säilinud kreeka templiks peetav Hera tempel Olümpias. Seda ümbritses kuus sammast mõlemas otsas ja kuusteist mõlemal küljel. Esialgu olid need puidust, hiljem asendati kivisammastega. Sees oli alus Hera või Zeusi kujule. (tempel oli algselt mõeldud neile mõlemale.) Säilinud on ainult alus ja paar dooria stiilis sammast.
Hea dooria stiili näide on Apolloni tempel Korintoses. See oli ehitatud lubjakivist, otstes kuus ja külgedel viisteist sammast. Säilinud on neist seitse. Omapäraks oli keskele ehitatud sein, mis jagas sisemuse kaheks ebavõrdseks osaks.
Kuuendast sajandi keskpaigast võib nimetada Selinuse templit, millele olid iseloomulikud siledad sambad. (kuus otstes, seitseteist külgedel + ühes otsas lisaks teine sambarida)
Samast ajast on Basiilika Paestrumis. Selle sisemus ei jagunenud nagu tavapäraselt kolme, vaid kahte ossa.
Viiendast sajandist on pärit Aphaia Aigiinal, mis on säilinud tänaseni, Poseidoni tempel Paestrumis, Zeusi templid Olümpias ja Agrigentoses ja Theseion Ateenas.
Kolm arhailise ajastu kõige tähtsamat ehitist, mis märgivad ajas toimunud muutusi. on:
- Artemise tempel Korful -600 e.kr.-ehitatud lubjakivist, omapärase tunnusena arhailine gorgo keset ehisviilu
- Siphniani varakamber Delfis -525 e.kr., See oli väike ehitis, ühe ruumiga, laia ukseavaga.
Omapäraks friisid, millel kujutatud paljusid jumalaid, nagu näiteks Demeter, Ateena, Ares, Aphrodite ja Apollon, Trooja lahingut, hobuseid tirimas Trooja kaarikut, võitlust jumalate ja hiiglaste vahel, Apolloni ja Heraklese tüli.
Kasutatud kirjandus
www.homepages.uc.edu/ˇmankinde/Greek1/sld001.htm
www.arthist.cla.umn.edu/aict/html/ancient/garchaic.html
www.harpy.uccs.edu/greek/greek.html
www.geocities.com/Athens/Crete/9169/greek.html
http://www.tmk.edu.ee/~nuku/artemise_tempel/efesos.htm
http://www.utexas.edu/courses/archaeology/ARY2002/Greece/04.archaic.htm
http://www.trinity.edu/mgarriso/GkArch/GkArchSixthd.html
M.V. Alpotov - Kunstiajalugu I
Rhys Carpenter - Greek Art
A.W Lawrence - Greek Architecture
Friedrich Matz - The Art of Crete and Early Greece
Gisela M. A. Richter - A Handbook of Greek Art